Kapitel 1

190 5 1
                                    

Jessica kollade ner på hennes svarta Converse. Hon hade nyss flyttat med hennes mamma till den lilla staden (om man ens kan kalla det stad) Röketorp.
Namnet sa på direkten att det var en liten skit stad, utan affärer, utan små mysiga fik och helt klart utan hennes närmsta vänner Olga, Tilde och Selma.

Men hennes mamma hade ju sagt att det var viktigt att flytta, att hon äntligen hade fått ett jobb och att det blir lättare att lära sig leva ett liv utan hennes pappa i en ny stad.

-Jess, gumman kan du hjälpa mig med att få in de här kartongerna?, frågade hennes mamma, Alicia. Jessicas mamma är ung, hon har långt blondt hår och gröna ögon. Hon bar ett par jeans och ett grönt linne. Jessica hade själv ett par high-wasted shorts och en vit långärmad tröja. Hon hade sitt röda hår i en fläta. Efter att hennes pappa dog lät Alicia Jessica göra vad hon ville även om Jessica bara var 13. Hon färgade håret illrött för att inte påminnas om hennes pappa varje gång hon kollade in i spegeln för de hade exakt samma bruna hårfärg.

-Mm...jag kommer, sa Jessica tyst och gick till den stora flyttbilen. Hon tog tag i en av flyttkartongerna till köket.

Hon gick in i det lilla gula radhuset.
Det luktade annorlunda och främmande. Hallen var liten och och vid sidan om stod badrummet. På andra sidan låg rummet som skulle bli mammas sen låg vardagsrummet mittemot köket. Köket var litet och såg nyrenoverat ut. Jessica släppte ner flyttkartongen på golvet och fortsatt så.

__________________________

Elias satt på den lilla bryggan och doppade sin tår i vattnet. Det var ljummet även om det bara var början av juni. Uppe i Norrland var det inte så ofta som det var så. Han kollade ner på sin spegelbild i vattnet. Han hade blont och långt hår, så de nådde till axlarna. Han hade blåa nyfikna ögon och ett charmigt leende. Han var väl rätt så okej utseende mässigt. Han hade vart tillsammans med flera tjejer när han var yngre, men inget seriöst.

Han började gå tillbaka till sin familj, sin mamma Karin, pappa Anders, lillebror August och lillasystern Tuva.
De bodde i ett gult radhus i den lilla byn Röketorp. Han trivs i den lilla byn. Han hade sin kompis Jonas och sen så älskade han naturen. Det var skönt att inget köpcentrum eller något sådant hade förstört byn.

-Lias, ropade Tuva från tomten. Även fast hon var 4 hade hon inte lärt dig att säga hans namn riktigt än.
-Vi har fått nya grannar, sjöng August och skuttade omkring i en ring. Han var 9 år och liknade Elias på många sätt fast han var mycket mer sportig av sig i jämförelse med Elias.
Elias sneglade mot huset andra sidan gatan. Riktigt sagt stod det en ny bil och en stor flyttbil där.

Plötsligt gick en flicka ut ur huset, Elias tänkte att hon säkert var lika gammal som han. Fast hon var från stan, det syntes. Hon hade illrött hår och plötsligt kollade hon upp från marken och stora gröna ögon stirrade in i honom...

Din enda vänTempat cerita menjadi hidup. Temukan sekarang