Det hade gått en vecka sen Jessica och Alicia hade flyttat, men de kände sig redan hemma. Grannar gick och hälsade hela tiden. Huset var nästan klart och Jessica hängde med Elias ganska ofta. Hon tyckte att han var ganska feg och nördig. Men han var ju så snäll och det var någonting med honom som hon verkligen gillade.
Det knackade på dörren. Jessica som låg i sin säng med Ipaden sprang snabbt till hallen. Hon öppnade dörren och där stod Elias.
-Hej, sa Jessica och log.
-Hej, svarade han. Elias blick var som fastspänt på hennes hår.
-Är det något fel på mitt hår?
-Nej, det är fint.
Jessica log, han är så gullig.
-Vad undrar du då? sa hon och kollade på sig själv i spegeln. Hon hade inget smink, håret var uppsatt i en hästsvans och hon bar mjukisbyxor och ett linne. Gamla Jessica skulle aldrig sett ut så bland folk och speciellt inte runt en kille.
-Jo, jag fyller ju 14 imorgon och mamma undrar om du vill komma över på fika.
-Ja, det är väl ok.
Dagen flög iväg plötsligt var det Elias födelsedag.
____________________
-Ja må han leva, ja må han leva..., han hörde familjens röster utifrån hallen.
Elias hade vart vaken i nån timme utan att kliva ur sängen, han låtsades sova med det var så svårt.
-Grattis gubben, sa hans mamma och kramade om honom. August höll i två stora paket. Det var ett fiskespö och i det andra var det en skateboard.
-Tack så mycket, sa Elias och kramade om alla.
-Jag tänkte att jag kunde lära dig att vara cool, sa August malligt.
-Men det är inte allt, sa Elias pappa och tog fram ett mindre paket.
I paketet låg en ny mobil. En iPhone 4.
Han hade sin gamla knappmobil bredvid sängen. Han var nog den ända när de gick i sexan som inte hade en smartphone. Elias var så glad och tacksam.
Klockan 12 ringde det på dörren, då kom Elias farmor och farfar. De gav honom 400 kr. Sedan kom morfar och hans hund Åke. Då fick han en stjärnkikare. Sedan kom Jessica, det pirrade till i Elias mage när han skulle öppna dörren. Där stod hon sminkad(även om Elias sa att tjejer är finast utan smink) hon hade en blommig kort klänning. Hon log sitt vackraste leende.
De åt tårta sen, Elias farmor satt och berömde Jessica för hennes hår och hennes framtidsdrömmar, att hon vill flytta till USA skapa sitt egna märke och sedan flytta tillbaka till Sverige och hitta kärleken.
_______________________
Jessica hade relativt kul, alla var så snälla av de äldre i Elias familj. Hans mamma såg mest stressad och log lite för mycket. Hans pappa sa nästan inget. Småsyskonen sprang runt som dårar, Elias satt tyst och tittade på henne. Man kunde se på hans miner att han ville därifrån.
-Men Elias vi kan väl gå och göra något roligt efter att du öppnat mitt paket, utbrast Jessica och tog fram sitt paket, den var ganska stor.
Elias öppnade det varsamt, det var en stjärnbok där man kunde skriva, rita och läsa om stjärnorna man har sett.
-Tack, efter fikat sprang de iväg.
Vart de skulle spelade ingen roll, de sprang. Jessica skrattade år hur Elias hoppade till varje gång en bil åkte förbi. Efter ett tag när de var vid en annan del av sjön satt de sig ner på en bänk.
-Jag gillar inte att sitta med familjen sådär, sa Elias och tittade ut över sjön.
Jessica blinkade.
-De verkar trevliga.
-Man kan inte vara sig själv runt dom, inte som med dig iallafall, sa Elias och ryckte på axlarna. Jessica tänkte efter en stund. Var Elias och hon bra vänner? Han var rolig och snäll. Rätt så blyg men han visste vad han snackade om.
______________________
Elias kollade på henne, hon tänkte.
-Vad tänker du på? frågade han och såg in i hennes stora, gröna ögon.
-Dig..., hon tog tag i hans lilla och varma hand. Hon lutade sig fram och kysste honom på munnen.
Elias kände sig Lyclig.