Osmanlı İmparatorluğu diye bir şey türedi. Öyle güçlü İmparatorluk, böyle güçlü İmparatorluk deyip duruyoruz. Ayrıca son günlerde Osmanlı İmparatorluğu'nun emperyalist olduğuna dair söylentiler var. Geniş bir coğrafyaya hükmetmesi ve farklı ülkeleri egemenliği altında tutması "İmparatorluk" tanımlamasına yol açmıştır... Dolayısıyla bu isimlendirme "Emperyalizm" çağrısı yaptığı için böyle bir kuşku doğmuştur.
Peki Emperyalizm ne demek ? 20. yüzyılın başlarından itibaren hayatımıza giren emperyalizm, asırlardır var olan sömürgecilik kavramının gelişmiş halidir diyebiliriz.
İmparatorluk kelimeside bundan farksızdır . Imperium kelimesinden gelen imparatorluk tabiri, tek taraflı idare eden, tek taraflı olarak menfaatlenen güç demektir.
Peki Osmanlı öylemiydi. Osmanlı tek taraflı değil, idaresi altında veya dışında olsun her millete ve kavme adaletle yaklaşmış bir devletti. Dininizi yaşayın, ticaretinizi yapın, dilinizi konuşun, geleneğinizi ve göreneklerinizi yaşatın demiştir.
Devlet kendini tanımlarken "Devlet-i Aliyye" demiş. "Devlet-i Ali Osman" denmiş, belki bazı metinlerde "Devlet-i Şahane" diye geçer ama "imparatorluk" ifadesi asla geçmez ve geçemezde. Geçerse Osmanlı' nın hükmi şahsiyetine saygısızlık olarak kabul edilir.
Bazıları neymiş Osmanlı çok uluslu bir yapıya sahipti ve farklı etnik gruba ve dine mensup insanları bir arada kontrol edebilmiş, yönete bilmiş. Bundan dolayı imparatorluk diyoruz diyorlar. Yanlış. Bu dediklerinin hepsi Devlet kavramında da geçmektedir.
Metnin nasıl olduğunu ve düşüncelerinizi yorum bırakın
OĞUZHAN T.
ŞİMDİ OKUDUĞUN
DGHT
Short StoryBU KİTAPTA DENEMEDEN HİKAYEYE TARİHİ OLAYLARIN ELEŞTİRİSİNDEN GÜNCEL OLAYLARIN ELEŞTİRİSİNE KADAR GEZİ YAZISI VE DAHA BİR SÜRÜ KISA VE ANLAMLI YAZI SİZLERLE BULUŞACAK