Hari ini Gazza membawa Amna berjumpa dengan Doktor Anjali. Sepatutnya janji temu mereka lambat lagi setelah janji temu sebelum ini dibatalkan tetapi pagi ini dia menerima panggilan daripada Doktor Anjali supaya membawa Amna ke hospital pada pukul lima petang. Gazza apa lagi. Ibarat orang mengantuk disorongkan bantal. Dia laju bersetuju.
Sepanjang proses rawatan berlangsung, Amna telah diminta untuk menjalani beberapa ujian mudah. Gazza tidak langsung mengganggu. Dia hanya bersuara apabila disoal.
"Macam mana, Doktor Anjali?" soal Gazza tidak sabar sebaik ujian berakhir. Doktor Anjali tidak terus memberikan jawapan sebaliknya dia menghulurkan kertas yang telah ditulis.
Referred to: Dyslexsia Associations
Provisional diagnosis: Dyslexic features
Purpose for referral: Premedication and support
Nafas Gazza sesak. Dia memandang Doktor Anjali dengan penuh pengharapan. Mengharapkan agar diagnosis itu salah. Pandangan yang sebelum ini hanya dia yang melihat tetapi kini dia yang memberinya.
"Are you sure?"
Gazza tahu tentang disleksia. Sebagai seorang doktor, adalah mustahil untuk dia tidak tahu tentang itu tetapi untuk dia menerima diagnosis Doktor Anjali amatlah sukar. Dalam keluarganya tiada sesiapa yang mempunyai ciri-ciri disleksia.
"Lihat ini, Doktor Gazza," kata Doktor Anjali fasih berbahasa Melayu sambil menunjukkan tulisan tangan Amna.
Gazza akur. Dia terus melihat ke arah apa yang disuruh.
"Dyslexic children are very likely to leave a few words when copying sentences," terang Doktor Anjali membuat beberapa bulatan di atas kertas.
Gazza nampak dengan jelas apa yang dimaksudkan oleh Doktor Anjali itu. Dia menelan liur.
"Apart from that they also tend to write some letters to the upside down. As an example... The word book, b has written into d."
"I see," angguk Gazza lemah.
"Doktor Gazza, I juga nampak Amna susah untuk mengingati informasi penting seperti phone numbers, parents full name and home address. Usually at this age, most children have memorized this important informations," tambah Doktor Anjali lagi menyesakkan dada Gazza.
"Apa penyebabnya?"
"Biasanya keturunan."
"Tetapi keluarga kami tiada yang bermasalah seperti ini."
Tangkas Gazza menolak. Dia yakin tentang itu. Datuknya seorang guru, neneknya seorang jururawat. Pada zaman dahulu apabila mempunyai kerjaya seperti itu mereka bukanlah calang-calang orang. Hanya yang benar-benar cerdik sahaja akan ke hadapan. Ayahnya pula seorang doktor manakala ibunya seorang bekas pensyarah.
"You silap, Doktor Gazza. Penghidap disleksia bukannya bodoh. Mereka selalu disalah anggap. Mereka juga dikatakan OKU sedangkan hakikatnya tidak."
Gazza terpempan. Tercabar egonya kerana dikritik oleh rakan sekerja sendiri tetapi mengenangkan jasa baik Doktor Anjali yang sanggup meluangkan masa demi Amna, perasaan ego itu dibuang jauh-jauh.
"What should I do?"
"Macam yang I tulis, you should referred her to Dyslexsia Associations. Mereka lebih terlatih dalam menangani masalah ini. I sendiri pun tidak boleh membantu. Kita semua pun tidak boleh membantu. Ini di luar bidang kita, Doktor Gazza. Kita cuma boleh mengenal pasti ciri-ciri disleksia sahaja tetapi tidak mengatasi. I am sorry," terang Doktor Anjali jujur.
Disleksia bukan cabang pendidikannya. Malah ianya juga bukan cabang pendidikan Gazza atau mana-mana doktor pakar di situ jadi Amna perlu dirujuk kepada pihak yang lebih pakar tentang masalah ini.
YOU ARE READING
GEGAR HATI BANG GAZZA
Ficción GeneralTajuk: Gegar Hati Bang Gazza Penulis: Liz Haliza Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-469-072-4 Muka Surat : 576 Harga: RM24.00 (Semenanjung) // RM27.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Februari 2018