قام نادر بتمزيق حمالات فستان منى وهم ان يحقق ما طلبه منه شيطانه ولكنه فجأة وقع مغشيا عليه من اثر الثمالة المفرطة .
نظرت منى له نظرة خائفة واهنة قبل ان تقع جنبه مغشي عليها من الخوف.
عند ندى.....
كان يوسف ينام على اريكة جانب السرير الذي تنام عليه ندى.كان يتقلب فى نومه وسمعها وعيةتهذي بكلمات مثل منى وماما وبابا فعرف انها احلم بعائلتها ماجعله يبتيم ولايعرف ماالذي جعل ابتسامته ترتسم على شفتيه.فقال لنفسه:ههه مجنونة.
اعلنت الجوناء الذهبية عن رحيل ليل يحمل معه اخداث مضت وقدوم نهارجديد وياترى ماذا سيحدث به.
اما فى منزل ياسر السويفي .....
استيقظ من نومه فلم يجد زوجته بجانبه علم انها فى غرفة احدى الفتيات .
ذهب فى الطرقة اتجاه الغرف وهو يبحث عنها.
ياسر:مها معا.
وفتح غرفة ندى فلم يجدها بها.
فعلم انها فى غرفة منى فاتجه نحوها.
وجدها مستلقية على سرير منى وتحتضن احد عرائسها كانت تحبها منى منذ الصغر.
اتجه لها وقام باحتضانها فانتبهت هى له .
مها بدموع:منى فى مشكلة ياياسر غير ان هى مخطوفة انا حاسة قلبي بيوجعنى عليها انا عاوزة بناتى ياياسر.
ياسر :هيرجعوا ان شاء الله.
مها:استسلم بقا وسيب المنصب دة اهه المنصب اللى انت عاوزة مش عارف يعملك حاجة ويرجع بناتك.
ياسر:انا غمرى ماهستسلم وهما مش هيقدروا يعملوا لبناتى حاجة وبناتى اكيد مايدينى فى اللى بعمله انتى بتخافى.
مها:اه انا بخاف انا خوافة اووى بخاف على بناتى رجعلى بناتى .ولغاية ماترجعهم وتسيب المنصب اللى انت عاوزه انا غند اهلى ابقا تعالى خودنى ومعاك بناتك ان شاء الله دة لو رجعوا ياحسرة قلبي عليكوا يابناتى.
قالت هذا وهى تتجه خارج الغرفة .
ياسر:مها استنى بس ايه اللى بتقوليه دة.
لم تستمع له وذهبت الى غرفتها لتجهز ملابسها لتذهب الى بيت اهلها لتبعد عن ياسر ظنا منها انه سبب هذا كله.
اما عند ندى.....
تململت فى نومها وعقدت مبامح وجهها بسبب اشعة الشمس التى اخذت ترسم خيوطها على وجهها .استيقظت من نومتها وجدت نفسها فى غرفة اخرى غير غرفتها ووجدن هذا الشاب مستلقى على الاريكة فى هذا المكان الذي لاتعرفه.
كادت ان تصرخ لولا انها تذكرت انها البارحة قد تم قطع صلتها بأهلها وبمنزلها لمدة لاتعرف هى عنها شئ.
وت نفسها جايعة فنظرت الى يوسف ونظرت المنزل ونظرت الى الثلاجة والى الطعام والخضروات التى اتى بها البارحة من سيارته التى اصبحت لا تراها من بعد ماادخلها المنزل .
قامت لتعد فطار وتركته نائم.
اما عند يوسف.....
والذي قام من نومه على الشمس تحرق وجهه فأخذ يغطى وجهه بيده وقام ولكن صدم ممارأي فلقد رأى تلك التى خطفها البارحة مستلقية جانبه ويبدوا عليها انها مغشي عليها ووجد انهم على الارض ومبابسها مزقت والمنزل حالته يرثي له ففهم انه كان يفكر فى شئىخاطئ اثر الثمالة فقام بضرب رأسهةمرتين.
نادر:غبي غبي طب هعمل ايه دلوقت.
جلس دقيقتين ينظر للفراغ يفكر ماسيفعله.
وعزم امره وقام من مكانه وحمل منى الى تلك الاريكة ووضعها برقة شديدة وكأنه يخاف ان يوقظها.
وذهب لاعادة ترتيب هذا المنزل .
وبعد مدة من التنظيف وقع على اريكة قريبة منه.
نادر:ياختاااى يقطع ام المشروب وسنينه انا اللى غلطان.
وقرر الخروج ليجلب شئ للاكل.
.............................................
قام يوسف من نومه على صوت خبط وقدمين تذهب وتأتى اتجول فى الغرفة.
فتح عينيه ليرى تلك الفتاة تضع اطباق على الطاولة ذهابا وايابا.
يوسف:ايه بتعملى ايه انتى.
ندى:مش شايف انت اعمى.
يوسف وهو يقوم:ماتحترمى نفسك بدل مااعورك.
ندى:هههه .
وجلست تأكل وكانه لم يقل شيئا.
يوسف مازحا:طب اعزمىة حتى البيت بيتى.
ندى:عاوز تاكل اقعد مش عاوز يبقا احسن.
يوسف وهو يسحب كرسي ليجلس:لا ياختى هاكل بالعند فيكى.
انبهر عندما ذاق البيض التى اعدته ندى.
ونظر لها بصدمة.
ندة:ايه فى ايه بتبص كدة ليه.
يوسف:هو انتى اللى عملتى دة.
ندى:اه ليه.
يوسف:بصراحه حلو .
ندى:عادى ماانا عارفة ولطنه بعد دقيقة فهمت مايقصده فاكملت.:امال انت مفكر يعنى عشان عايشة فى فيلا وة هبقا من البنات اللى مش بيشيلوا مسؤلية لا ماما علمتنى كل حاجة .
يوسف :لا شابوه.
ندى:ههههه شكرا.
نظر يوسف لضحكتها التى اثرته بهيام.
ندى:مالك.
يوسف :لا مافيش بس ممكن سؤال.
ندى:اتفضل.
يوسف:هو انتى متأكدة انى انا اللى خاطفك ولا انا جايبك هنا اجازة.
ندى:اما كدة كدة مخطوفة فخلاص اشطا بتعامل عادى وبايا كدة كدة مش هيتنازل يعنى هروح هروح فى الاخر ماهو انتوا مش هتستفادوا حاجة من قتلى او فى يوم ههرب بس النهاردة مااعرفتش انت قافل بالمفتاح.
يوسف بثقة:حاولى والديابة هتاكلك فى الغابة.
ندى:مابخافش هههه.
يوسف:لما نشوف.
.........................
بعد مدة قامت منى وجدت نفسها على الاريكة تذكرت احداث الليلة الماضية فضمت ساقيها بيديها وابتعدت الى اخر الاريكة وكأنها تحتمى واخذت تبكى.
سمعت صوت غلق الباب فعلمت انه كان بالخارج.
اتى يحمل باكياس وضعها على طاولة زجاجية
واقترب من اريكتها.
نادر بصوت هادئ:انا اسف على اللى حصل امبارح واكيد انتى عارفة انى مالمستكيش انا بعتذ بجد وعمرى مافكرت اعمل كدة مع بنت قبل كدة بس مش عارف ايه حصلي امبارح انا كنت شارب شربت كتير اسف بحد.
منى بحد:انت كنت هتضيعنى انت سافل .
نادر:قولى اللى انتى عاوزاه انا آسف.
واتجه الى غرفته وجلب بيده قميص له .
نادر:غطى نفسك بده على مااروح اشتريلك لبس.
اومأت منه وجذبته من يده بعنف.
وارتدته مفتوح اعلى فستانها الممزق.
اتجه نادر ليمسك الاكياس ويفتحها.
نادر:تعالى كلى.
نظرت له منى نظرت خوف.
نادر:والله ماتخافى منى انا ماعدتش هشرب تانى طول ماانتى هنا.
اتت منى وجلست قبالته فابتسم.
ووضع امامها ما جلبه من السوبر ماركت.
وشرعواةفى تناول الطعام.
اما عند مها فقد وصلت امام فلة ابيها ودقت الجرس.
فتحت لها الخادمة التى تعمل هناك.
مها:ازيك ياسنية.
سنية:الحمد لله انتى اخبارك ايه ياست مها.
مها:اهه ماشي الحال.مانا فين.
سنية:جوة ادخلى.
دخلت مها وهى تحمل حقيبتها وبها ملابسها.
دخلت على امرأة يبدوا عليها فى السبعين من عمرها.
هدى:مها طمنينى البنات رجعوا ولا لا احنا كلمنا ياسر قال بيدوروا وانتى مااعرفناش نكلمك قالوا زعلانة وحابسة مافسك فى اوضة البنات.
مها وقد ارتمت فى حضن امها:البنلت راحواةمنى ياماما الاتنين راحوا زى الحلم.
هدى:ربنا اهه مش هيضيعهم يابنتى .
مها:يارب ياماما يارب.
اتى والد مها.
وليد:مها اخبارك ايه.
مها:اخبارى زى ماانت شايف يابابا.
وليد:ماتقلقيش قريب هيرجعوا انا بدور من ناحيتى وياسر من ناحيته.
مها:يابابا قوله يسيب اللى فى دماغه عشان بناته.
وليد :اناى عاوزاه يستسلملهم ويحقق اللى فى دماغهم.
مها:هو انت كمان زيه قول بقا كدة انه مستقوى بيك.
وليد:بنت احترمى نفسك انتى مش صغيرة انتى ام لبنتين شابتين افهمى بقا واعرفي ايه اللى بيدور حوليكى لو كل واحد خاف زيك كدة غمر ماحال البلد هينصلح.
قامت مها واتجعت الى اعلى ونظرت الى امها:انا هطلع انام شوية.
وليد:كلامنا لسة ماخلصش هنبقا نكمله..........
#الاء_محمد
أنت تقرأ
احبك ايها الخاطف
Romansaعندما تكون رجلا تتأهب لمنصب مهم فإن فتياتك ستكون فى خطر. ماذا لو تم تفريقك انتى واختك بسبب خطفكم من قبل خاطفين مختلفين. ماذا لو كان خاطفكى هو حاميكى.