Bab 10

606 4 0
                                    

Dida Sandra

Selesai menghadiri undangan MAC Snow Ball Preview Evening di Pavilion Kuala Lumpur, aku dan pengiring-pengiring biasa aku, tidak terus pulang. Kami mencari latte sebelum pulang. Malam yang dingin begini, bersama-sama wajah yang mapan disolek, sangat tidak hipster kalau aku cepat sangat pulang ke rumah.

"Psssttt... Psssttt... Dida! Didaaa!"

Aku dengar suara Erin. Tapi waktu itu aku sedang fokus pada handphone. Bisik-bisik suara Erin itu umpama bunyi cencurut di telinga aku.

"Dida!"

Suara itu kedengaran macam bunyi nyamuk kali ini. Huh, aku ada masalah dunia yang lagi penting sekarang ni. Account Twitter si minah Cahya ni buat aku rasa terbakar. Aku tengok balik gambar-gambar sebulan yang lalu.

Meluatnya tengok dia tergedik sana tergedik sini post gambar dengan Alriz. Helooo? Ingat kau aje ke dekat Malaya ni ada boyfriend? Sekejap terlentok ke kiri, sekejap terlentok ke kanan. Pipi berlaga pipi, hidung bertemu hidung. Sick!

"Why? Why? Ada apa, beb?" Taty pula berbunyi.

"Panggil Dida tu... Cepat!" Serentak itu, Taty mencuit lengan aku.

"Whattt?!" Aku dengan muka kelat, jiwa rentung terbakar, gagal mengawal perasaan.

"Tuuu... Tu..." Erin memuncungkan bibirnya, cuba untuk memberitahu sesuatu. Tapi aku serius tak faham.

"Aku tengah panas ni, Si Erin ni nak main teka-teki muncung itik pula. Bagi tau ajelah!"

Erin masih lagi dengan muncung bini Donald Duck.

"Apa dia?" Aku mula nak naik suara.

Erin menarik nafas panjang. Cuba berfikir cara. Aku berkerut.

"Okay. Your 3 o'clock."

Aku menjulingkan mata. Eh, entah apalah dia ni.

Dengan kerut dan muka cemberut, aku berpaling ke arah pukul tiga aku.

Macam kena magis, otot muka yang tadi tegang, rasa reda sikit. Muka ketat, bertukar longgar dan of course, senyum aku manis! Manis sangat!

Latte aku yang wangi aromanya pun tidak sebegitu menggoda dengan pemandangan di hadapan aku sekarang.

Oh dear, my man! Alriz! Hm... Interesting! Erin dan Taty masing-masing angkat kening dan buat signal yang kami faham sendiri.

Muka terus aku palingkan ke depan. Senyum jahat sudah terukir. Breath in, breath out. Ekspresi muka aku kontrol semula. Okay, girl, don't make it obvious! Dari meja aku duduk bersama troopers aku, perlahan-lahan melangkah ke arah meja Alriz.

"Hai, Alriz! Can I sit here?" Aku buat-buat macam baru mencari tempat duduk.

"Eh, haiii! Of course, of course. Please. Have a seat." Alriz tersenyum manis. Dia menarikkan kerusi di sebelahnya untuk aku. Wait, since when dia dah pandai jadi gentleman ni?

"How are you? What a surprise!" Aku cuba berbasa-basi.

"Good...Good... For now I'm busy with all the work and stuff. You know, I kan orang kata, baru nak up." Alriz acah humble.

"Oh, come on... Don't say something like that. You mesti dapat a lot of advertising requests, kan? I can see your work like, everywhere. Literally, everywhere." Aku tengok Alriz mengangguk dan senyum tanda kagum aku mengikuti perkembangan dan setiap projek yang dilakukan.

"You muak dah ke nampak semua hasil kerja I tu?" Alriz tergelak-gelak.

"Eh, taklah!"

"So sorry kalau job I buat you terkena eyesore."

MAHARANIWhere stories live. Discover now