Cahya Kartika
Aku tahu, ini saja cara aku untuk bertemu Alriz. Aku paksa Ney risik jadual Alriz daripada setiausaha sulitnya di Armada Holdings.
"Apa yang urgent sangat? You know very well how packed is my schedule, kan? I have to rush for another meeting."
Alriz sedikit berang tatkala aku menahannya di lobi JW Marriott. Aku tahu dia baru saja selesai aktiviti amal Louis Vuitton & World Vision. Dari jauh aku dapat melihat masih ada wartawan, tetamu dan mereka yang terlibat dalam program pendidikan kanak-kanak istimewa itu.
"Boleh tak kita duduk tempat tersorok sikit? You nak satu Malaysia bercerita fasal kita lagi ke?" Alriz memberi arahan agar bodyguard dan pembantunya mengawasi keadaan sekeliling. Aku mengikutnya ke ruang yang jauh dari laluan orang ramai.
"Ada apa ni, Cahya?" Dia bertanya bagai tiada perasaan. Aku kaget beberapa saat.
"Alriz, please. You kena tolong I..." Aku tak peduli. Aku merayu selagi terdaya.
"What kind of favour are you asking me, babe?" Alriz tenang saja.
"Video I... Dah viral... Macam mana ni? Mesti you dah tahu, kan?" Aku dah tak boleh nak kawal air mata yang berjurai.
"Cahya... Poor you, darling. So, you nak I buat apa?"
"Please! Alriz... Segala benda tak elok tu I dengan you aje. Tak ada orang lain! Tolong I, please?"
"Wait... Wait... Wait... So you are saying, I lelaki dalam video tu?"
"Alriz!" Aku terpempan.
"Apa bukti you yang lelaki tu I? That video shows your face clearly. Unfortunately... Not that man's face. You boleh claim konon I am the only guy in your life, but honey, I am not certain." Kata-kata Alriz buat aku terdiam. Nada sarkastik dia sangat menikam perasaan.
Matanya memandang aku tanpa sedikit simpati. Dia mengejek aku sebenarnya. Aku tahu! Aku boleh baca bahasa tubuh itu. Bukan ke selama ini setiap inci ranah badannya milik aku? Segenap tubuh aku juga adalah ranah subur lagi bahagia buatnya.
"You better pull yourself together, Cahya." Alriz mengusap pipi aku sebelum dia pergi seperti tidak berperasaan.
Aku terpempan. Bukan ke sebelum ini, kalau aku yang merajuk, dia akan merentap tangan aku? Dia akan merangkul pinggang dan mengusap kepala aku? Dia akan memujuk aku dengan bisikan berahinya.
"Alriz! You nak ke mana?"
"Nak baliklah."
"Habis tu, I ni macam mana?"
"You nak I buat apa? Apa yang I boleh tolong?"
"Kita nikah?" Sepantas kilat jari-jemari aku menggenggam tangan Alriz. Seluruh sarafku terasa menggeletar. Alriz, tahu ke engkau ada rindu yang tertumpah pada jiwa ini?
"Hah? Pardon me, darling?"
Aku renung matanya dalam-dalam. Genggaman aku terlerai. Aduhai, lukanya hati!
Aku tahu dia menganjing aku. Senyum segaris itu menyakitkan hati sebenarnya. Mahu aku sagat bibir yang selalu kucup aku itu.
"Kita nikah."
"Kalau kita nikah, you ingat masalah you selesai ke? You ingat segala video yang dah tersebar itu, boleh hilang dari Google? You fikir orang boleh lupa semua tu? Atau you fikir dengan nikah, dosa you tu boleh terampun macam tu aje. Come on, girl. Be realistic!"
Aku terbeliak. Menggeletar seluruh badan. How dare you, Alriz!
"Alriz, kenapa you tiba-tiba berubah, ya? Makna betullah rumours yang I dengar?"
YOU ARE READING
MAHARANI
General FictionTajuk: Maharani Penulis: Lily Haslina Nasir Penerbit: Karyaseni ISBN: 978-967-469-073-1 Muka Surat : 768 Harga: RM30.00 (Semenanjung) // RM33.00 (Sabah & Sarawak) Terbitan : Mac 2018