Cerita ni bermula 6 tahun lepas, bila author ngan seluruh family baru pindah kat rumah baru. Alah, tak jauh pun. Cuma jalan kaki tak sampai 5 minit je. Rumah baru tu kat sebelah rumah nenek author. Nak dijadikan cerita, masa rumah tu siap dibina kami adik beradik mula lah berebut nak tidur bilik mana. Tapi ibu author tak benarkan kami tidur kat situ sebab baru je siap. Masih banyak paku² dan kayu² bertaburan.
Esoknya, ibu dengan ayah author nak ke bukit tanam sayur and anak pokok getah. Merwka akan bermalam disana. So, disebabkan kitorang still budak kitorang tak dibenarkan ikut sama. Kakak author yang kedua ajak tidur kat rumah baru tu. So, apalagi hari tu juga kitorang angkat tilam selimut bagai. Mula² memang lah syok sebab rumah baru kan. Tapi, jam 12.00 atau 1.00 pagi mengejutkan author yang sedang tidur. Kakak author pun terbangun dan dua adik author pun terbangun sama. Mula² kami terdengar bunyi cakaran kat pintu bilik utama yang kitorang sedang tidur. Tak cukup lagi bunyi tapak kaki yang kuat hingga bergema rumah tu dibuatnya. Mustahil pula ada orang nak kacau kitorang tengah malam macam tu. Lagipun kakak author dah kunci semua pintu dan tingkap.
Dalam ketakutan, kami diam berselubung selimut hingga pagi menjelang. Seawal pukul 6 pagi kitorang dah balik ke rumah usang kitorang balik. Ibu dengan ayah author balik tengah hari tu. Kami pun buka cerita pasal kejadian semalam. Rupanya kakak author dah lama terjaga sebab tak boleh tidur masa tu. Tiba² dia terdengar bunyi meja dan kerusi di tarik² dan alih² kan sebelum author bangun dan bunyi cakaran kedengaran. Ibu author cuma tersenyum. Rupanya, tapak rumah tu pernah jadi tapak rumah moyang kitorang. Mayat moyang kitorang diletakkan betul² kat tempat kitorang tidur. Huisyy... Berdiri bulu roma u_u.
Sejak dari hari tu, author tak berani tidur kalau takde kawan. Tapi sekarang dah berani sikit . Hee...