Seorang gadis sedang memakai baju sekolah
"ni first aku masuk sekolah baru, letihnya"kata gadis itu setelah selesai memakai bajunya ia pun berguling-guling diatas katil yang empuk .
"Ya Allah Aaira buat apa tu ha cepat bangun......... nanti renyuk lah baju tu kamu ni dah besar pun macam-macam budak2"kata perempuan yg berumur 40 iaitu mak cik Nab pembantu rumah itu yg paling tua dan dialah yang juga pernah menjaga aku selain atokku dirumah itu.
"Aaira cepat nak pukul berapa kamu nak sampai kesekolah hah cepat turun sarapan Tunku pun dah tunggu kamu kat atas meja cepat turun"
. Sambung mak cik Nab lagi .
"baik mak Nab"kata Aaira sambil tersengih dan buat peace lalu turun membawa beg dan tidak lupa memakai spec nya yg besar tu.
Mak Nab hanya mengeleng kepala melihatnya.Aaira turun menggunakan lift biasa lah org kaya rumah besar 3 tingkat ada tangga tapi malas menggunakan Aaira pakai lift(bayangkan rumah tangga Aaira dan ditengah2 tangga tu ada lift)
.Aaira melihat ada seorang lelaki berumur sedang membaca surat khabar di meja makan.( Ruang makan rumah Tunku Reduan)👇
dan perlahan2 menghampirinya .
"Ara atok tau kamu ada kat belakang atok jangan nak kejutkan atok tau"
dengan bibir yg dimucung kan lalu ia pun duduk dekat sebelah atoknya dengan mulut yg muncung.
Atok nya melipat surat khabarnya dan meletakkannya di atas meja lalu melihat cucunya yg mulutnya muncung itu ia hanya mengeleng kepala Aaira Aaira ."sudah lah tu bibir tu nak kene gunakan mengantung baju ke hah"
kata atok nya lalu Aaira ia pun menutup mulutnya dan menggeleng kepala tandanya tidak mahu."hehe"
sengih Aaira.
"Ni kenapa ni pakai spec besar ni......Ara rabun ke"
...Ara nama panggil manja Aaira...(bayangkan diatas👆 itu Aaira nampak seperti nerd dan selekeh dan memakai seragam sekolah)
kata atok nya risau melihat satu- satu cucunya.
"tak lah atok Ara nak tukar penampilan lah nak tengok sama ada orang ikhlas ke tak nak berkawan dengan Ara ni kalau macam ni kan mase ni orang hanye pandang pangkat dan harta je"
balas Aaira. **Biarpun Aaira berumur 16 tahun Aaira seorang yg berfikiran matang**sama seperti anaknya yg hilang 17 tahun yg lalu kata atoknya dalam hati sambil tersenyum pahit dan bersyukur kerana Allah telah menghantar Aaira kepadanya agar ia tidak merasa sunyi.Aaira melihat atoknya yg termenung sambil tersenyum pahit itu lalu menegurnya tapi atoknya belum lagi sedar dari lamunannya Aaira pun menjerit menanggil atoknya"Atoooooooooook oh atoooooook"
kata Aaira."Kenapa kamu ni Ara pekak lah nanti atok kalau kamu jerit2 macam tu"
sambil menjeling manja kepada Aaira.Aaira hanya tersengih dan berkata"Alaaa atok lah tadi orang panggil dari tadi bukan ye nak dengar atu lah yg Ara jerit tu hehehehe"
kata Aaira dan tersengih."hmmmmmm ialah tu"
kata atoknya dengan nda merajuk.
"atok merajuk ye"kata Aaira
"hmmmm"
balas atoknya"atok jan lah merajok nanti tak hensem lah takde lah orang nak ngorat atok nanti"
kata Aaira sambil tersenyum."Hmmmm yelatu kamu ni ade-ade sje kan ni kamu nak kesekolah pukul berapa hah"
kata atoknya lagi . Aaira pun mengetuk kepalanya"Astafullahalazim dah lambat ni tok".
Aaira mencapai roti sekeping lalu disubat dimulutnya dan minum susu sikit lalu berjalan menuju kepintu dan duduk didepan pintu dan memakai kasutnya .Atoknya hanya mampu menggeleng kepala melihat kereneh cucunya yg satu-satu nya itu. Atoknya mengikut Aaira hingga ke pintu dan melihat cucunya memakai kasut.atoknya bertanya
"Ara nak kesekolah ni naik ape naik pak ali ke"
kata atoknya Pak Ali adalah suami Mak Nab dan driver Tunku Reduan."Ara jalan kaki je tok nanti kantoi lh ira ni anak org kaya tok nanti ada yang gedik nak berkawan"
." mane sje lah kamu Ara, nanti tak ke lambat kamu sampai kesekolah tu Ara "
kata atok nya lagi."takpelah tok Ara kan laju insyaallah sempat sampai tu tok . ok lah tok Ara gi dulu ye tok".
lalu mencium tangan atoknya dan membetulkan rambutnya yg bertocang dua dan membetulkan specnya yg senget."hah ye hati2 dan jangan nakal2 dekat sekolah baru tu nanti pindah lagi kami tak penat ke hah pindah sana sini".
Dah mula dah atuk nya membebel. Aaira memotong bebelan atoknya
"ye ye ye atokk Ara taulah sebabtu lah Ara jadi macam ni nak berubah".
"Ye lah tu nak berubah dan jangan bergaduh ingat sikit kamu tu perempuan bukan lelaki paham"
sambung atok nya lagi.
" Ye lah atokku, yg jangan bergaduh tu Ara tak janji nanti kalau dia yg tak mula kan Assalamualaikum tok bye atok lop u muah cikit"
.kata Aaira lalu berjalan keluar dari pagar menuju ke sekolah ."waalaikumsalam"
.Atok nya menggeleng kepala** apalah nak nak jadi dengan cucu aku ni** dalam hati sambil memerhatikan Aaira dari pintu rumah hingga lah Aaira hilang dari pagar lalu pagar ditutup dan atok nya menutup pintu dan masuk.(Bayangkan bilik diatas tu bilik Aaira 👆 tau)
YOU ARE READING
THE LAST DAUGHTER OF MAFIA
Teen FictionMy first book........ Tak suke jangan kutuk tak suke jangan bace tak suruh pun tak suke boleh blah Dan lagi satu saya buat buku nie saje je nak tengok macam mana tahab bm sye.....hehe peace no war........ Jangan kecam saye........ Kalau ada salah ge...