☀02

76 10 1
                                    

Seperti biasa , dah menjadi sebahagian rutin harian aku , aku akan siapkan sarapan pagi untuk aku dan Daehwi.

Al - maklumlah , omma tak ambil maid dulu. Nak suruh kami berdikari. Eceh. Memanglah berdikari , dah parents semua tkde kat rumah.

" unnie ! harini hwi ada class , so unnie duduk rumah sorang-sorang tau harini " aku pandang daehwi yg baru lepas mandi tu. Dia ambil tempat duduk di meja makan.

" yelah , aku dah biasa dah la. chill k hwi " daehwi hanya sekadar tersenyum nipis sambil memandang aku yg sedang sibuk menyiapkan sarapan untuk kami berdua.

Aku perasan dia asyik mengeluh dari tadi.

" Hwi , kalau kau ada masalah pape , share dengan aku  , aku ada " aku duduk sebelah dia lalu aku gosok rambut dia. Perlahan aje.

" hwi tak suka cara omma appa layan kita. sibuk oversea sini sana , diaorang lupa ke yg diorang masih ada anak-anak dekat sini ?  em , hwi x kisah pun kalau diorang kerja sana sini , tapi janganlah sampai lupa tanggungjawab sebagai 'parents'  yang perlu jaga dua orang anak kat sini. hwi ulang , PARENTS . hwi ada exam penting lagi tiga minggu , harap diorang balik untuk tengok hwi exam. kalau tak balik juga , hwi sendiri akan keluar dari rumah ni ." kata daehwi dalam keadaan menunduk

Aku tersenyum hambar seketika.

Lantas aku peluk adik lelaki aku itu . Cuba untuk menenangkannya.

" aku pun rasa benda yg sama macam yg kau rasa jugak. aku tahu kita kuat untuk hadapi semua kenyataan ni. kita berikan omma appa sedikit masa , jika benda ni masih berterusan , aku akan bincang benda ni dengan diorang. lagipun , diorang masih parents kita. tak boleh terlalu menyampah , tak boleh terlalu mendengus. mereka yg bagi kita semua ni. hargai , hwi . " aku leraikan pelukan. aku lihat daehwi sudah menangis , tetapi perlahan sahaja.

" sabar , Lee Daehwi. Aku janji , diorang akan berubah " aku lantas mengisi nasi goreng kimchi yg baru aku buat tadi ke dalam pinggan Daehwi dan aku.

" dah , mari makan . lepas ni , aku nak keluar sekejap. "

" 7E lagi ? " tanya daehwi.

Aku sekadar mengangguk .

🌻🌻🌻

" kau ada masalah lagi ke , Harin ? " tanya somi , pekerja kedai serbaneka itu.

Aku dah selalu lepak sini , jadi boleh dikatakan aku berkawan dengan dia .

" macam biasalah , somi . hal keluarga aku yang tak selesai-selesai dari dulu . aku dah taktahu nak buat apa lagi dah . macam dah give up dengan semua ni. " kata aku lalu meneguk air mineral yang baru aku beli tadi . terasa lega sedikit tekak aku yang kering tadi .

Hari ini aku tak beli ramen , masih awal pagi untuk aku menikmati makanan sebegitu . nanti malam baru kita bertemu ya , ramen ( '_' ) .

" harin yang aku kenal tk pernah kenal erti putus asa tau . kau sabarlah sekejap , harin . aku jamin mak bapak kau akan berubah sedikit demi sedikit satu hari nanti . " somi melemparkan senyuman manisnya itu . aku juga turut tersenyum .

" eh somi , semalam kan , siapa lelaki yg masuk 7E tu ? no , I mean , pekerja baru ke ? yang masuk dengan kelam kabut semalam tu . " soal aku cuba untuk menukar topik perbualan kami .

" oh dia , his name is Park Woojin . yes , pekerja baru kat sini . dia baru masuk semalam . dia ada kat belakang , tengah makan . enjoy his morning meal lah tu . " terang somi dengan begitu detail .

[OG] 7E + woojinWhere stories live. Discover now