part 24

423 29 5
                                    

SUMPAHAN SI PARI-PARI
PART 24
ORIGINAL STORY BY SUZIEakaCHA

Miya tersenyum melihat skrin telefonnya.

📩DENVER
"Selamat malam gadis pari."

📩MIYA
"Selamat malam juga, kenapa tak tidur lagi ni?"

📩DENVER
"Macam mana nak tidur, dari tadi aku menunggu panggilan dan pesanan dari kau. Macam mana dengan pertandingan tu?"

📩DENVER
"Oh, ya maaf Denver. Aku tak sempat menghubungi kau tadi sebab aku terus sahaja ke kolej, itu pun aku hampir saja terlambat. Nasib baiklah aku dah berbincang dengan pensyarah Yohana lebih awal. Hari ini aku sangat gembira kerana aku telah memenangi pertandingan itu."

📩DENVER
"Wah! Tahniah Miya! Aku memang dah agak, kau mesti akan menang pertandingan itu.

📩MIYA
"Terima kasih, aku tak jangka pun kalau aku boleh menang pertandingan tu. Banyak saingan yang hebat-hebat tapi malam ini, aku bersyukur sangat-sangat kerana nasib telah menyebelahi aku.

📩DENVER
"Aku akan sentiasa mendoakan kejayaan kau kat sana. Baiklah Miya, kalau ada masa lapang ataupun Miya perlukan teman, cepat-cepat hubungi aku. Miya rehatlah, mesti penat kan?"

📩MIYA
"Ya, memang penat sangat ni. Okeylah, nanti kita sambung lagi ya. Selamat malam Denver."

Mereka berdua mengakhiri perbualan pesanan ringkas itu.

Cuaca pada malam itu agak sejuk.
Miya menarik selimut tebalnya lalu menutupi tubuhnya yang kedinginan, dia mengerekot di dalam selimut itu sambil memikirkan sesuatu.

"Lester benar-benar sudah tidak mahu mendekati aku lagi, perangainya juga sudah kembali seperti dulu. Tidak ada sedikit pun senyuman di bibirnya, aku harus melakukan sesuatu." Miya mengetap bibirnya.

"Tapi, apa sebenarnya maksud Lester? Dia tidak ingin merosakkan persahabatannya dengan Kenzie. Bukankah lebih baik kalau kami semua bersahabat? Argh...Tidak! Perasaanku terhadap Lester bukan hanya sekadar sahabat, aku inginkan lebih dari seorang sahabat. Aku boleh memiliki Lester dengan mudah menggunakan tongkat saktiku tetapi aku tidak akan sesekali menggunakan cara kotor!"

Miya bermonolog di dalam biliknya. Dia asyik memikirkan Lester sehingga dia tidak menyedari matanya terlelap dan mulai dibuai mimpi.

Sementara di rumah kediaman puan Cailin pula, masih lagi kedengaran bunyi petikan gitar di dalam bilik Lester. Alunan gitarnya kurang tersusun, fikirannya seperti terganggu.

"Argh! Apa dah jadi ni?" Lester menghempaskan gitarnya ke atas sofa di dalam biliknya. Dia bingkas bangun dan berbaring di atas tilam. Dia cuba untuk melelapkan matanya namun, fikirannya terus mengganggu dirinya.

"Benarkah gadis itu adalah Miya? Kenapa dia tidak memberitahu aku sewaktu dia mentertawakan aku di luar dewan? Adakah dia sengaja untuk menyembunyikannya? Kenzie beruntung kerana dapat terus berada disisimu. Sedangkan aku pula hanya mampu melihat kau dari jauh."

Lester menekup mukanya dengan batal. Matanya yang masih segar dipaksa untuk lelap. Fikirannya benar-benar telah dikuasai oleh Miya. Hati yang tidak pernah dimiliki oleh sesiapa kini berjaya dicuri. Akhirnya dia pun terlelap juga.

Keesokan harinya, mereka datang ke kolej seperti biasa. Setiap pelajar yang telah menghina Miya dahulu kini cuba untuk merapati Miya. Banyak juga pelajar lelaki yang datang memberi Miya bunga dan bermacam hadiah. Miya hanya tersenyum melihat perangai mereka yang tiba-tiba berubah menjadi baik kepadanya.

"Inikah perangai manusia, dengan mudah mereka berubah menjadi baik kepadaku setelah wajahku berubah menjadi cantik. Kenapa mereka tidak bersikap baik sewaktu wajahku masih hodoh dahulu, adakah ini semua hanya lakonan mereka semata-mata." Gerutu Miya.

SUMPAHAN SI PARI-PARI [ COMPLETED ]Where stories live. Discover now