"Ustaz Adam!!" Alya berlari anak ke arah Adam apabila lelaki itu tiba-tiba saja muncul di muka pintu Rumah Anak Yatim Emas, Terengganu.Adam tertawa kecil. Tangannya didepakan untuk memeluk Alya. Alya dengan girangnya memeluk erat Adam, rindulah katakan. Adam pun jarang balik ke Terengganu ni.
"Alya dah makin gemuklah!" Usik Adam sebelum mendukung anak kecil itu, pipi gebu budak itu dikucup sekilas dan dicubit-cubit. Geram! Macam pau!
"Ustaz cari Cikgu Wafa eh? Cikgu Wafa ada dekat dalam tengah marah Afiq sebab Afiq kacau Alya." Adu Alya dengan mencebikkan bibirnya.
Adam mengangkat sebelah kening memandang Alya. Memang tak sah kalau dua budak ni tak bergaduh. Setiap kali datang ke sini, dah seperti kewajiban dia mendengar Alya dan Afiq bertekak.
"Afiq buat apa dekat Alya?" Tanya Adam lambat-lambat sambil melangkahkan kaki untuk ke sofa ruang tamu rumah anak yatim itu.
"Dia conteng buku Alya! Alya nangislah lepas tu dia ejek Alya. Dia cakap Alya melukis tak cantik, macam monyet melukis." Terletus tawa Adam mendengar luahan hati kecil Alya.
Comel betul budak kecil ni.
Cebikkan di bibir Alya makin menjadi-jadi. Belum sempat dia ingin memukul Adam yang mentertawakan dirinya, satu suara menganggu mereka.
"Eh, Pak Long? Assalamualaikum. Bila sampai?"
Adam mengangkat wajahnya memandang ke arah perempuan berniqab yang baru saja muncul entah dari mana. Senyumannya tergaris di bibir. Dari pandangan mata dan suara perempuan itu, Adam yakin itu adalah anak sedaranya. Salam perempuan berniqab itu dijawabnya Adam.
"Pak Long datang ni mesti ada sesuatu, jauh benar sampai cari Wafa dekat sini."
"Takde lah. Dah lama tak melawat rumah anak yatim ni. Rindu nak tengok budak-budak ni semua, paling rindu dekat budak gemuk ni ha." Hidung Alya dicuitnya Adam sebelum Alya tertawa kecil.
"Pak Long duduklah dulu, Wafa pergi buatkan air."
"Eh, tak payahlah Wafa. Pak Long baru je minum dekat kedai seberang sana tu. Duduklah, Pak Long nak tanya sesuatu." Adam terus melabuhkan punggungnya pada sofa ruang tamu rumah anak yatim itu.
Lambat-lambat, Wafa mengambil tempat duduk berhadapan Adam. Seperti yang diagak, Adam tidak akan datang ke sini melainkan kalau betul-betul ada urusan. Lagipun Adam seorang lelaki yang boleh dikatakan lelaki yang bekerjaya di Kuala Lumpur sana.
Dalam kain niqabnya, Wafa tersenyum geli hati melihat dua orang kesayangannya itu. Alya duduk di atas paha kiri Adam dan masih lagi memeluk erat lelaki itu. Memang Alya begitu manja dengan Adam, dah macam anak dengan bapa.
"Wafa, Wafa tak terfikir ke nak kahwin?" Pertanyaan Adam mematikan lamunan Wafa. Terus Wafa memandang ke arah Adam terkebil-kebil
"Kahwin? Pak Long ni, kawan lelaki pun takde nak kahwin apa." Lambat-lambat Wafa menjawab juga.
"Amir tu bukan kawan Wafa? Rapat semacam, dah macam orang bercinta Pak Long tengok."
"Ish, Pak Long ni... ke situ pula. Amir tu kawan je. Lagipun bukannya rapat mana pun, Wafa takut jadi fitnah. Dia selalu tolong mak jual karipap je, apalah Pak Long ni." Adam tersenyum penuh makna lalu menganggukkan saja. Rambut Alya diusap-usap.
"Pak Long tanya pasal kahwin ni kenapa? Seram pula Wafa dengar." Wafa tertawa kecil. Adam memandang Wafa penuh makna lalu tersenyum nipis.
"Wafa nak ikut tak Pak Long pergi KL?"
"Ha? KL? Alya nak ikut! Alya nak ikut!" Sampuk Alya. Adam sekadar tertawa kecil. Orang tanya orang lain, orang lain yang jawab.
"Mestilah Alya kena ikut, wajib!"
YOU ARE READING
[√] Suami dari Neraka ° jjk
Fanfiction"Aku terima nikahnya Wafa Nur Zara Binti Abdul Malik dengan mas kahwin RM250 tunai." -Taufiq Danial Jeon ••• - Islamic Fanfiction Malay - Cover by @_bunnyeon | B100 Graphic Shop ♥ Cerita ini mempunyai unsur-unsur k...