eshan rania | 1

14.9K 478 64
                                    




Timeline : Rania at 26, Eshan at 35


"Assalamualaikum, anak dara," Rania melangkah masuk ke dalam bilik gelap ini dengan lampu suluh yang serupa flashlight di tangan. Rania melangkah, menapak berhati-hati dalam suasana gelap dengan hanya bantuan sedikit cahaya ini.

"Anak dara dah bangun ke?" Rania bertanya terang, bila kakinya sudah berhenti di sisi katil kanak-kanak si Eshal. "Haaii, anak dara. Banguuuun, tengah hari. Ewah, ewaaah...." Rania mula berleter, selari tangannya lantas menyelak langsir tingkap ke tepi. Terus terang-benderang bilik si anak dara ini.

"Inilah dia," Rania memandang si anak ini, "...anak dara zaman sekarang eh." Rania mula berleter, sambil tangannya mengutip permainan yang berselerak di lantai. Diletakkan ke dalam bakul mainan dengan mulutnya masih membebel, "Pukul 11 baru nak bangun."

Rania ketawa kecil, matanya memandang si Eshal yang menggeliat dan masih mamai memandangnya, "Siapa nak minang ni, pukul 11 baru nak bangun, ha?" Rania ketawa memandang si Eshal, yang sudah masuk empat tahun.

Eshal hanya berwajah ketat, mata masih lekat nasi, bibir masih kering dengan air liur basi. Dan dengan wajah begitu, dipandang ibu yang masih berbunyi dari awal tadi. Kedua tangannya ke atas kepala, memandang si ibu yang masih ketawa melihatnya.

"Anak dara apa ni, Shal? Penat sangat ke semalam? Tidur lambat eh? Tristan tak suka anak dara bangun lambat tau?" Rania makin mengusik. Mendengarkan nama Tristan ditutur ibu, lantas Eshal bangun segera. Rania makin ketawa melihatkan itu.

"Awak ada kelas ukulele harini kan, sayang?" Rania duduk di sisi katil kanak-kanak Eshal. Eshal memandang ibu, "Em, nak ponteng." Rania kerut kening, "Eh, apa pulak. Cikgu dah nak datang tau. Esok dah nak raya, harini last. Okay? Kalau penat, takyah puasa setengah hari harini. Eshal pun tak bangun sahur kan tadi."

Eshal muncung. Dihulurkan tangan, "Ibu, nak dukung." Rania ketawa dan menggelengkan kepala, "No, no. Awak tu memang tak berat mana. Tapi, ibu ni pendek. Kan Shal juga cakap? Dah, bangun. Mandi, nanti cikgu datang, Shal tak siap-siap lagi."

Eshal muncung. Kakinya mula memijak lantai. Rania senyum, diusap kepala Eshal yang menonong jalannya mencapai tuala. Rania ikut si anak dara ini ke bilik air.

"Eshal nak yak tak?" Eshal duduk mencangkung. Lama dia diam. Berfikir, mencari rasa. Dan hanya menggelengkan kepala. Rania ketawa, "Dah, jom. Ibu mandikan. Esoooook." Rania membuka paip bath tub, "...kita dah raya!" Eshal bercerik kesukaan. Rania senyum dan menemani si anak dara ini mandi-manda.

⟤  ⧉  ⟥



Pagi raya!

Jam 6 pagi, villa Eshan ini sudah riuh.

Rania bersama si Emran di dalam bilik air. Budak ini liat benar untuk diajak mandi. Puas ibu memujuk untuk diajak mandi tadi. Bila ibu cabut pakaian, hingga tiada apa-apa yang menutup, baru Emran ketawa dan melangkah ke dalam bilik air. Tengok ibu bersiap macam nak mandi, baru dia pun nak mandi.

Padahal, ibu dah mandi dah. Ibu pun terpaksa lah dalam naked begini, dengan rambut diikat simple bun, membasahkan badannya kembali dalam menemani si Emran ini dalam bath tub.

Nasib baik senang untuk dipujuk supaya tak mandi lama-lama. Dah siap! Rania ketawa dengan gelagat Emran yang memegang patung musangnya, begitu teruja melangkah keluar dari bath tub. Rania turut bangun dalam dia naked begitu, tidak menyarung apa-apa.

Emran terkangkang kaki dalam dia masih bermain di tepian bath tub, dengan kemegahan bogel tubuh kecilnya, "Bu! Angi! (Ibu! Wangi!)" Rania ketawa, dalam dia berdiri mencapai tuala untuk mengesat tubuh si anak ini, "Iya. Wangi-wangi lah best, kan? Nanti boleh pakai baju raya." Rania ketawa memandang Emran yang sengih lebar.

Raya SpecialWhere stories live. Discover now