eshan rania | 2

12.6K 458 68
                                    




"Hello, mommy!" Rania menjawab ceria. Beatrice ketawa di hujung talian. "Bagaimana... raya?" Rania senyum mendengar mommy bertutur dalam Bahasa Melayu. Masih baku dan sungguhlah baru, hehe.

Rania memandang kehijauan taman, dengan si anak-anak yang bising di hadapan sana. Dengan Mikesch sekali, galak bagaikan apa. Raya ke tak raya ke, permainan tetap diutamakan oleh si anak-anaknya itu semua.

"Seronok, mommy! Ada ramai datang villa Abang Eshan," Rania sengih gembira. Beatrice turut ketawa, kerana dia dengar bunyi ceria dari nada anaknya. "Mommy bila nak datang? Mommy kan suka... lemang? We got it! And I'd make, rendang daging."

Beatrice diam sekejap, "Daging...." Rania ketawa, "It's meat, mommy. But this time, it's goat. Not beef." Beatrice angguk-angguk selari suaranya mendatar panjang, tanda faham. "Sounds what a dish." Rania sengih, "Really what a dish, mommy. Cause goat meat, is more soft, and lean. And so delicious, lah!" Beatrice ketawa lagi.

"Oh, mommy mahu sangat datang. But, your daddy..." Beatrice diam. Rania berkerut kening, "Bad things happen to daddy?" Beatrice ketawa kecil, "No... just.. he ate a funny whelk. So, long journey is prohibited fer this week. Maybe.... next week. Monday. Masih raya, kan?" Rania ketawa sikit, "Masih raya, mommy. Sebulan." Beatrice faham lagi, "Iya, Syawal."

Rania bertanya lagi, out of concern, "Is daddy really alright? The whelk poison or what?" Beatrice ketawa, "Not poison at all, darling. Just... funny. The whelk got weird taste, weird shell. And, your daddy... still mahu rasa. Mommy cakap, no! He still slurp on it! Your old mann..." Rania ketawa bila mommy berleter dan mengeluh begitu.

"Anyway, I ringed at you now, even here... Sana, sudah siang, kan?" Rania baru tersedar bila mommy menanyakan itu, "Yeah, it's 11 right now. Sana... mommy? Baru 3 pagi, why you bother yourself to call me at this minute. You should rest."

Beatrice ketawa, "Ah, it's nothing. The chill just fine here, so do we. So, emm... mommy called, cause I got a dream." Rania kerut kening, "Mimpi? Dream apa, mommy?" Beatrice ketawa, "I dreamt that... you're pregnant. Again." Rania diam mendengarkan itu. Lama diamnya, dan baru dia mengeluh kuat.

"Mommyyy~~... your grandchildren was so many, mommy. Why you want me to get pregnant, again?" Rania tidak endahkan Beatrice yang ketawa di hujung sana, dia hanya meneruskan, "Eijaz not even a year and a half yet, mommy. Sampai hati..."

Beatrice makin ketawa besar, "It's not about 'sampai hati of me', okay. I just dreamt. And... maybe just, a glance. Not real. But... did your period late?" Rania diam terus mendengarkan itu. Dia tak perasan. "I... saya tak perasan, mommy."

Beatrice ketawa lagi, "You better get it checked. Your graduation ceremony... still tak tiba lagi, kan? Maybe... the baby want to graduate sama dengan you." Rania muncung. Dahlah Eijaz sibuk nak jawab exam sama dengan dia. Sampai pecah air ketuban dia tika di hadapan dewan dulu. Buat malu saja.

"You gave me a nightmare lah, mommy." Beatrice ketawa saja mendengarkan ayat Rania yang begitu, "Mommy kah, or your husband who'd gave you nightmare?" Rania makin muncung.

"I love him. Sampai hati cakap dia nightmare." Rania nak back-up. Beatrice makin ketawa. Rania memang tidak pernah cakap buruk even sedikit fasal Eshan. Dia mesti nak back-up.

"You love it too, then. If my dreamt got real. Right? Rania... tak pernah... mengeluh, kan? You said it... very good, kan? Suka, kan?" Beatrice mengusik. Rania makin muncung dengan ayat mommynya, "Tak naklah, mommy." Beatrice makin ketawa.

Raya SpecialWhere stories live. Discover now