Iman menatap wajah Naufal dengan linangan air mata.
Bukan ini yang dia mahukan!
Sebaliknya cinta!! Kasih sayang!
Iman memandang ke arah jam.
3:28 a.m.
Satu keluhan berat keluar dari mulut dia.
Iman bangun perlahan-lahan sambil menahan sakit.
Dia mengambil pakaian Naufal dari almari lalu memakaikan pakaian itu pada Naufal dengan berhati-hati.
Tak mahu Naufal terjaga.
Dia akan anggap semua ni tak pernah berlaku, dan dia harap Naufal tidak ingat apa yang berlaku ketika dia mabuk.
Iman mengutip pakaiannya dan pakaian Naufal yang bersepah di lantai.
Dia mencium bau baju Naufal.
Bau arak!!
Iman menyorokkan pakaian itu dibawah katil.
Iman memeluk tubuh sambil mengalirkan air mata.
Dia perlu bersih kan diri!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Cahaya matahari dari tingkap membuat Naufal terjaga dari tidur.
"Ahh" Naufal mengurut kepalanya.
Kenapa kepala aku pening sangat ni?
Dan dia baru teringat yang dia mabuk semalam.
Mata Naufal tiba-tiba terpandang tompokan darah di tilam.
"Iman!!iman!!" Panggil Naufal berkali-kali.
Iman muncul dengan tercungap-cungap, mahunya tak penat dari dapur lari pastu naik tangga pastu lari lagi.
"Kau pekak ke?! Tak dengar aku panggil?!" Soal Naufal kasar.
Tiada lagi nada lembutnya,dan tiada lagi perkataan 'abang' begitu juga dengan 'saya-awak'.
"De-dengar" Jawab Iman sambil menganggukkan kepala.
"Kalau dengar kenapa lembab sangat!! Ni aku nak tanya! Dari mana datang darah ni?! Jawab!!" Ujar Naufal dengan keras sambil menunding ke arah tompokan darah itu.
"Tu-tu darah period saya!! Darah period! Saya tak sengaja" Ujar Iman gagap.
Terpaksa menipu suaminya.
Darah period?
Tu bukan darah period sebaliknya darah daranya.
"Habistu kau tak reti basuh?! Kau nak biarkan aku tidur dengan darah jijik kau ni?! Macam tu?!" Pekik Naufal.
"Awak kan ti-tidur, macam mana saya nak basuh" Balas iman takut.
Kenapa dia garang sangat?
Aku salah bagi dia makan ke sampai dia jadi garang kalah singa ni?
"Menjawab je kerja kau!!"
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Zarif tersenyum melihat Raisya yang mengenakan baju kurung sedang memasak didapur.
Ni baru orang panggil gadis melayu terakhir!
Perlahan-lahan dia mendekati Raisya lalu memeluknya dari belakang.
Terkejut Raisya tiba-tiba dirinya dipeluk.
Mujur tak terbaling ayam masak merahnya itu.
"Awak ni! Terkejut saya tahu! " Marah Raisya.
Zarif tersengih lalu mencuit pipi Raisya.
"Eish lepas lah! Saya nak masak ni!" Marah Raisya lagi. Mukanya merah kalah tomato.
Malu dipeluk oleh Zarif.
"Kekal macam ni, sekejap je" Ujar Zarif lembut. Pelukannya makin dieratkan.
Malu Raisya makin bertambah. Hatinya berdegup kencang.
Tak apa kan cair dengan suami sendiri.
Walaupun dia tahu Zarif itu kaki club tapi sejak akhir-akhir ini, dia perasan yang Zarif selalu berada di rumah.
Selalu mengisi masa dengannya. Walaupun sikap Zarif sering berubah-ubah tapi dia tahu, zarif sebenarnya baik orangnya. Tak terlampau baik mahupun tak terlampau jahat.
Bak orang tua kata, sedang-sedang.
Cukup rasa gitu.
"Boleh tak kau panggil aku abang?"
Gurl----
.
.
.
.
.
.
.
.
.
."Naufal, kamu yakin ke nak ceraikan Iman?" Soal mamanya seakan-akan ingin memujuknya untuk tidak menceraikan Iman.
"Berapa kali Naufal kena bagitahu dan berapa kali mama nak tanya?" Ujar Naufal separa geram.
Berulang kali mamanya menanyakan soalan yang sama.
Mahunya dia tak marah? Dah la dia serabuk memikirkan keberadaan Raisya.
.
.
.
.
.
.
.
.
.Iman menatap bingkai gambar perkahwinannya.
Nampak bahagia.
Dan nampak seperti saling mencintai walau hakikatnya tidak.
"Mungkin saya tak mampu bahagiakan awak, dan mungkin jodoh kita setakat ini sahaja. Tapi Iman tetap sayangkan abang. Iman tahu, abang tak boleh tipu perasaan abang. Iman bersyukur sangat sebab abang jadi suami Iman, walaupun untuk sementara"
Tanpa iman sedar, Naufal berdiri disebalik pintu bilik dan dia juga telah dengar semuanya.
'Iman! Abang minta maaf, abang tak boleh tipu perasaan abang' desis hatinya.
Dia juga agak tersentuh dengan luahan iman tadi, tapi apa dia boleh buat? Dia cinta dan sayangkan orang lain.
'Raisya, mana awak?' bisik hatinya.
-TBC-
YOU ARE READING
Suamiku (COMPLETE/EDIT)
RomancePerkahwinan yang dilangsungkan tanpa ikatan cinta. Zara irdina Imani binti ismail mulai jatuh cinta terhadap suaminya namun dia tidak berani untuk meluahkan rasa yang telah lama terbuku. Disebabkan sifat suaminya yang seperti roda, membuat iman/zar...