Selapas kejadian....(flashback)
"Nisya dah tak sakit?" Tanya seorang perempuan tua tetapi masih kelihatan cantik. Perempuan itu juga memakai tudung. Dia tersenyum melihat nisya. Nisya mengangguk dan memberikan senyuman semanis gula kepada perempuan itu.
"Mama, boleh tak nisya jadi adik hijaz? Hijaz nak ada adik mcm kwn hijaz" rengek seorang budak lelaki yg lebih tua dari nisya. Nisya memandang budak lelaki yg bernama hijaz itu. Hijaz mempunyai mata berwarna coklet gelap yg cantik sama seperti dirinya.
Hijaz memandang nisya dan menghampiri nisya. Dia memegang tangan nisya.
"Nisya nak tak jadi adik hijaz? Nanti abang hijaz bawa nisya pergi main. Abang ada banyak mainan tau, nanti nisya boleh main sepuas hati nisya. Tapi kena jadi adik abang dulu, boleh?" Harapan yg begitu tinggi jelas terlihat dimata hijaz. Nisya mengangguk.
"Boleh! Nisya lagi suka" jawaban nisya itu membuatkan hijaz melompat2 kegembiraan.
"Mama, jom kita bawak nisya balik malaysia sekali! Boleh?" Hijaz mengoyangkan tangan ibunya. Ibu hijaz memandang nisya, Lalu memandang anaknya kembali.
"Hijaz dengar dulu cakap mama, sayang. Kita tak boleh bawak nisya suke2 hati je, manalah tahu nanti mak ayah nisya risau cari dia" selepas mengatakan itu senyuman hijaz terus hilang. Dia memandang nisya lalu menundukan kepalanya memandang lantai. Sedih.
Ibu hijaz menghampiri nisya yg berada dikatil hospital itu. Dia duduk disisi nisya.
"Nisya, rumah nisya kat mana? mak ayah nisya ada kat mana sekarang ni?" Tanya ibu hijaz.
"Nisya takde rumah kat sini. mak ayah nisya pun dah takde, nisya seorang je" jawab nisya melihat ibu hijaz tepat pada anak matanya.
Ibu hijaz yg mendengar kenyataan nisya terus menekup mulutnya. Tak sangka nisya yg kelihatan begitu sempurna dimatanya adalah seorang anak yatim piatu. Takde rumah dan sebatang kara.
"Jadi selama ni nisya tinggal kat mana?" Tanyanya lagi. Hijaz hanya duduk dikerusi menjadi pendengar. Muka masih monyok.
"Nisya tinggal dengan penjahat yg bunuh mak ayah nisya tapi nisya dah lari" jawab nisya gembira, jujur tanpa berselindung. Ibu hijaz semakin terkejut. Dia memeluk nisya.
"Nisya jangan takut ye, sayang. Sekarang nisya dah selamat dengan aunty"pintu bilik tiba2 dibuka seorang nurse masuk kedalam membawa fail. Dia memberikan senyuman kpd org2 yg berada dibilik itu.
Nurse itu bercakap dengan ibu hijaz dalam bahasa jepun. Nisya dan hijaz hanya memerhati. Buat2 paham jelah.
Sehabis berbicara dengan ibu hijaz, nurse itu keluar dari bilik nisya. Ibu hijaz memberikan senyuman kpd nisya.
"Aunty ada khabar baik, nisya dah boleh balik dari hospital ni. Suka tak?" nisya hanya tesenyum dan mengangguk. Dia cuba untuk turun dari katil mengunakan satu tangan kerana satu lagi tangannya dibalut akibat kemalangan tadi.
Hijaz membantu nisya turun dari katil. Lalu nisya ingin keluar tetapi dihalang olah hijaz. Ibu hijaz lalu menghampiri nisya dan hijaz.
"Nisya nak kemana? Nak pergi tandas? Mari aunty temankan" nisya mengeleng.
"Nisya nak pergi dari sini, aunty" jawab nisya jujur.
"Eh, nisya nak pergi mana pulak?"soal ibu hijaz. Pelik.
"Nisya nak pergi jauh dari sini. Nisya taknak jumpa dengan orang jahat tu lagi. Diorang dah ambik mak ayah nisya, buat nisya tinggal sorang diri takde teman" jawaban nisya membuatkan ibu hijaz berasa sayu.
YOU ARE READING
vampire and nisya
VampireNisya telah diculik semasa umur enam tahun selepas keluarganya dibunuh oleh pembunuh upahan dan pembunuh itu pula tidak sampai hati mahu membunuhnya. Akhirnya dia dibawa pergi oleh pembunuh keluarganya pergi ke jepun. Pembunuh2 itu bukanlah orang up...