Bab 1

5 0 0
                                    

Namaku Nur Lydia, umur 23 tahun baru tamat Degree dalam jurusan accountant.Buat masa ni aku tengah menunggu panggilan dari sebuah syarikat terkemuka.

"Lydia!!!!!" , tu dia jeritan dari ibuku yang bernama Hajah Fatimah.

"Ya Allah mah kenapa menjerit pagi-pagi ni?"kata ayahku Haji yusuf.

"Macam mana saya tak menjerit bang cuba abang tengok jam tu dah pukul 10 anak dara apa tu bang yang bangun lewat", marah ibuku.

"Ala mah biarkan je lah dia penat kot kan dia baru je tamat belajar".

"Ah manje kan je la bang Si Lydia tu entah esok² bila dah jadi isteri orang apa lah yang dia akan bagi kat suami nya makan bila bangun pun lewat"! tu lah ibuku yang selalu bising pagi² bila tak membebel memang tak sah.

Ini lah routine harian ku setelah tamat belajar ni memang tak sah kalau tak mendengar jeritan ibuku, maklumlah aku ni anak tunggal tak ada adik-beradik yang lain.
................................................................................

"Tok tok tok, Lydia cepat bangun dah pukul 10 ni" kedengaran ibuku sedang mengetuk pintu bilik ku lalu membukanya.

"Ya Allah Lydia bersepah nya bilik kamu ni, apa yang kamu buat semalam ah? dengan novel² atas katil, tissue besepah kat lantai" marah ibuku.

"Ala bu... Lydia kan dah habis belajar jadi Lydia baca lah novel² ni sampai kesubuh" kata ku dengan mata yang masih tetutup.

"Cepat bangun mandi lepas tu bersihkan bilik kamu ni yang macam reban ayam dah ibu tengok" kata ibuku sambil menarik selimutku.

"Ibu nak kebawah ni nak sediakan serapan kamu".

"Iye² bu... tengah bangun ni" dengan rasa malas aku terpaksa juga bangun.

Setelah siap mandi dan membersihkan bilik tidurku, lalu aku pun turun kebawah kerana perutku tengah kosong.

"Selamat pagi ayah" aku menyapa ayah ku yang sedang menonton television di ruang tamu.

"Selamat pagi anak ayah Ah, cepat sana makan nanti gastric pula perut kamu tu".

"Ok" kataku.

"Ah ayah mana ibu?".

"Ada je kat ruang makan tu tengah sedia kan serapan kamu tu" kata ayahku.

Aku pun pergi meninggal kan ayah ku, lalu pergi ke ruang makan ingin berjumpa dengan ibuku.

"ibu!!!" aku tengah mengejutkan ibuku dari belakang.

"Oh pocot kau meletop" latah ibuku.

"Ish... Lydia tak baik tau kejutkan ibu nasib baik ibu ni tak ada Heart attack, kalau ada boleh pengsan ibu dibuat nya".

"Hahahaha ala sorry lah bu... Lydia tak sengaja nak kejut kan ibu".

"Hmm... ah duduk cepat makan nanti sejuk pula mee goreng ni, ibu nak masok ne nak teman kan ayah kamu tu".

"Ok" kataku.

Setelah selesai menikmati serapan pagi ku, aku pun pergi ke ruang tamu ingin menonton tv bersama kedua orang tua ku. Hujung minggu macam ni kami akan luangkan masa bersama di dalam rumah.

"Lydia, macam mana permohonan kerja kamu dekat syarikat Mega Holdings tu? dapat tak?

"hmm... entah lah yah... Lydia tengah tunggu panggilan dari syarikat tu".

"Kan elok kalau Lydia keje je dengan ayah tolong ayah dekat syarikat tu" cadangan ibuku.

"Betul kata ibu kamu tu Lydia, kamu je lah satu² nya anak ayah, nanti kamu lah yang akan menjaga syarikat ayah tu".

"Iya ayah... Lydia tau tapi buat masa ni Lydia nak keje dekat syarikat lain, nak mula dari bawah" jawapku.

"hmm kalau itu kemahuan kamu ayah tak dapat halang tapi bila kamu dah ready untuk jaga syarikat ayah Lydia beritau ayah ".

>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>

Adoii!!! penat jugak nak buat, penat fikir nak buat ayat

Ini kali pertama saya try buat harap² boleh baca lah.

#staytune
#cintatakdiduga

Cinta Tak DidugaWhere stories live. Discover now