Bab 3

3 0 0
                                    

Kring.Kring.Kring

Alarm berbunyi menunjukan pukul 7.00 pagi. Aku segera bangun untuk mandi , kalau tak bangun akan dengar lah alarm yang kedua iaitu jeritan dari ibuku.

Setelah selesai mandi aku mengenakan pakaianku yang cukup sederhana dan menutup aurat, tidak lupa jugak handbag dan file².

"Selamat pagi ayah ibu" Aku menyapa kedua orang tua ku yang sedang menikmati serapan pagi nya.

"Selamat pagi Lydia ah cepat duduk nanti kamu pulak yang lewat nak pergi ke syarikat tu" kata ayahku sambil berdiri untuk pergi.

"Abang dah nak pergi dah?" kata ibuku sambil salam tanggan ayahku.

"Aa'ah mah abang dah nak pergi ni nanti lewat pulak nak pergi pejabat tu" jawab ayahku.

"Ibu Lydia dah nak pergi ni nanti jalan sesak pulak" sambil menyalam kedua tanggan ibuku.

"Ah baik lah jalan elok² tau" pesan ibuku.
..................................................................................

Hari ini aku pergi keje dengan menaiki kereta Honda Civic yang yang dihadiahkan oleh ayahku sewaktu hari jadiku yang ke 20 tahun.

Setelah penat drive , dengan redah jalan sesak akhir nya sampai juga dekat syarikat Mega Holdings.

"Assalamuaalikum cik , tumpang tanya tempat sesi temuduga tigkat berapa?" tanyaku kat Reseption.

"Waalikumsalam cik , oh cik naik tingkat 7 lepas tu belok kiri".

"Terima Ksaih ia cik"jawabku lalu meninggalkan reception , dan menuju ke arah lift.

Ting. (Bunyi lift)

Sampai sahaja aku kat tingkat 7 , aku di sapa oleh seorang akak.

"Hmm... cik, cik ni Nur Lydia ke?" tanya akak tadi kepadaku.

"Aa'ah saya Lydia kak" jawabku.

"Mari cik, ikut saya masuk dalam".

"Eh... tak payah lah nak bercik kak panggil je Lydia".

Tok.Tok.Tok

" Tuan... ni dia Nur Lydia our new accountant tu". Akak pun meninggalkan kami berdua dalam bilil ni.

Aku pelik lah dengan Tuan ni, dah nak dekat 10 minute dah aku berdiri dia langsung tak pusing kerusi dia menghadap aku.

"Ehem... Tuan?"lepas aku berdeham baru dia nak pusing kerusi tu.

"Oh sorry, ah sila kan duduk cik...? tanya nya.

"Nur Lydia panggil je Lydia tuan"jawabku

"Baik Lydia boleh saya tengok Certificate awak?

Lantas aku memberikan file ku kepadanya.

Lalu dia meyemak nya dengan teliti kesemua sijil² yang aku perolehi.

"hmm good, Degree dalam bidang accountant"

"Ok awak diterima berkerja di syarikat saya ni, esok awak boleh mula berkerja" katanya

"Oh lupa saya nak perkenalkan diri saya Nama saya Haikal Mateen Bin Datuk Borhan, rule untuk bekerja kat syarikat saya ni simple je Pertama awak kena datang awal dan tak boleh lewat walaupun 1 minute , Kedua awak kena ikut semua arahan yang atasan awak beri , Dan yang Ketiga awak kena berkeje dengan rajin dan besungguh² faham?" katanya.

"Faham Tuan..." jawabku.

"Suzila sila masuk sekejap" katanya sambil jarinya menekan intercom.

"Baik awak boleh keluar sekarang nanti Secretary saya akan bawak awak round satu office ni dan dia akan tunjukan kat mana bilik awak".

Cinta Tak DidugaWhere stories live. Discover now