8 Bulan kemudian.
Kedai makan.
Pejam celik pejam celik tak sedar- sedar aku dah bekerja dekat Mega Holdings selama 8 bulan dah.
"Cepat sangat masa belalu ye Kak Zila rasa nya bru semalam je saya masuk bekerja" kataku.
"a'ah Lydia, akak dengar-dengar pejabat nak ada kan acara Gala night gitu tapi akak tak pasti lagi sama ada betul atu tidak" kata kak zila.
"Alah akak saya tak biasa lah acara macam tu kalau saya tak pergi boleh eh.."
" Ish apa pulak kata macam tu nak tak nak kamu kena jugak pergi sebab tu acara satu pejabat Tuan Mateen nak semua pekerja nya hadir"
"Alah kak saya segan lah kan saya budak baru lagi"
"Apa yang nak kamu segan kan akak kan ada dan yang lain-lain pun ada, kan akak dah kata tadi akal tak pasti aama ada pekara tu betul atau tak" kata kak zila.
"Sya harap-harap tak betul lah kak hehehe"
"Apa-apa je lah kamu ni, ah jom balik nanti lambat pulak kita".
Dalam pejabat
"Hmm Lisa kamu nampak tak Haziq" kata ku kepada rakan sekerja ku.
"Tak mungkin dia masih makan kot" katanya.
"Ok tak pe lah".
"Hish mana Haziq ni habis dah kot Lunch hour tak kan tak balik-balik lagi" sambil memandang jam tanggan.
" Ah tu pun dia"
" Haziq lama nya kamu keluar?"
"Sorry jalan jamed, tu yang saya lambat tu" katanya.
"Kamu ada masalah ke haziq? saya lihat awak ni pun macam ada sorok kan sesuatu dari saya".
"Eh mana ada awak je yang perasan kot... saya ok je".
"Iye lah kebelakangan ni asal saya dan kak liza ajak awak makan sekali pasti awak mengelak, dan awak macam rushing semacam je, kalau awak ada masalah awak cerita je kat kita orang ni mana tau saya boleh bantu"
"Eh takde apa-apa lah saya ok je, Hmm saya masuk bilik dulu eh nak sambung keje.
..................................................................................
"Lydia kamu tak nak balik ke? dah pukul 5.30 akak dah nak balik dah ni"
Sambil melihat jam tanggan.
"Tunggu kejap ye kak nak kemas-kemas kejap".
"Ok jom kak, eh haziq dah balik ke?"
" A'ah dia balik dah, tak kan dia tak bagi tahu?"
"Eh takde pun, hmm akak perasan tak haziq tu macam ada sorok kan something dari kita"
"Sorok macam mana maksud kamu ni lydia?" tanya kaka zila
"Takde lah kak, maksud saya tu asal je kita ajak dia lunch mesti dia mengelak dan lately ni dia asyik balik awal dan datang pejabat lewat, akak tak perasan ke?
"Ada perasan jugak tapi akak fikir Positive lah mesti dia ada personal problem kot dan dia tak nak cerita kat siapa-siapa"
"Hmmm saya harap pun macam tu lah
"Ok lah Lydia suami akak dah sampai tu kamu hati-hati ye balik tu jagan laju sangat, Assalamuaalikum".
"Iya kak, Waalikumsalam" jawabku.
..................................................................................
Dalam rumah"Assalamualaikum, mama ayah Lydia dah balik ni." sambil simpan kunci.
"Aik asal sunyi je rumah ni?, Mak senah oh... Mak senah".
"Waalikumsalam, mak senah kat dapur ni"katanya.
"Mak senah mama ayah kat mama?" tanyaku.
"Oh Datin dan Dato pergi outstation kata nya"
"Outstation kat mana mak senah? kenapa mereka tak beritahu Lydia?.
"Dekat Singapore tak lama 2 minggu je kata nya, Mak senah rasa Datin dah message kamu tapi tu lah kata Datin kamu tak balas mungkin sibuk kot itu yang Datin tak call kamu"
" Ahh patut lah tak bunyi battery kong rupa nya, nanti lah saya call mama, saya naik dulu ye mak senah apa-apa panggil je saya kat atas".
" A'ah pergi lah kamu berehat dulu, makan malam nanti Mak senah panggil".
Setelah mengcharge handphone, saya bersihkan diri dulu lepas tu solat asar.
"Asaalamualikum, sorry ma battery phone Lydia tadi habis tu yang tak dapat balas message mama" kataku.
"Waalikumsalam, ish kamu ni risau mama di buat nya dah pukul 6.30 baru nak call" kata mama.
" Hehehe sorry, ayah mana ma?"
"Ada je tengah mandi kenapa kamu nak cakap dengan ayah ke?"
" Eh... tak-tak ma Lydia tanya je".
"Lydia mari turun makan" jerit Mak Senah.
" Ok lah ma mak senah dah panggil tu ada masa nanti Lydia call lagi eh.. mama sama ayah jaga diri tau kat sana apa-apa call je Lydia, Asalamuaalikum".
" Waalikumsalam, kamu pun juga jaga diri tu".
"Ok ma, InsyaAllah".
"Mak senah masak apa?"tanyaku.
"Biasa-biasa je ayam masak kicap dengan sayur campur, ah... kamu dah telephone mama kamu ke?"
"Dah baru je Lydia call mama tadi"jawabku.
Saya dan Mak senah menghayati makan malam kami dengan penuh gelak tawa.
Setelah selesai makan, seperti biasa saya akan membantu mak senah membersihkan meja makan dan mencuci pinggan magkuk.
"Kamu pergi lah naik, esok lewat pulak nak bangun kerja" katanya.
"Ok lah Mak senah saya naik dulu ye... selamat malam"
"Tidur tu jangan lupa basuh kaki tu dulu, dan jangan lupa baca doa"Pesan Mak senah.
" Iye... Mak senah pun sama jangan tidur lewat pulak eh"jawabku sambil menaiki anak tangga.
# CintaTakDiduga