Bab 2

2 0 0
                                    

Pagi² lagi ibu dah menjerit bangunkan aku, ibu minta teman kan ke boutique dia lepas tu teman kan dia beli barang² dapur.

"Ah... penat nya bu..." kataku.

Dari pagi sampailah nak pukul 12 tengah hari aku temankan ibu membeli barang² dapur, lalu aku pun merebahkan badan ku atas sofa dekat ruang tamu.

Beep.Beep.Beep.

Henfon iphone 6 aku minta untuk diangkat.

"Aduh... siapa lah yang call aku ni dah lah aku penat". Aku melihat nombor yang tertera nombor yang tidak aku kenali.

"Assalamuaalikum , Hello" Aku menjawap panggilan tu dalam perasaan curiga , siapakah yang menghubungiku?.

"Waalikumsalam , ini Nur Lydia Binti Haji Yusuf"

"Iye saya , Awak ni siapa?" Aku bertanya memandangkan nombor ni tak ada dalam contact list ku.

"Saya Husna dari Mega holdings, Cik dimnta hadir esok pada pukul 8 pagi untuk sesi temuduga.

"Alhamdulilah , Terima kasih cik" Lalu aku meletakan panggilan itu.

"Ibu!!!!" aku menjerit , Dan pergi ke dapur ingin memberitahu ibuku.

"Ibu... Lydia dapat panggilan dari syarikat Mega Holdings Lydia diminta hadir esok pukul 8 untuk sesi interview ibu" dengan perassan gembira aku memberitahu ibuku.

Siapa yang tak happy kan bila d panggil untuk tawaran bekerja , Setetah 6 bulan lebih teperap je kat rumah.

"Alhamdulilah , kamu sudha sediakan barang² yang nak di bawa esok?" Kata ibuku.

"Belum ibu lydia naik atasa dulu ye , nak sediakan apa yang patut"

"Ah pergi lah , bila kamu dah selesai turun cepat , Tolong ibu dan mak senah ni kat dapur".

Aku dah anggap Mak senah ni seperti ibuku kerana dialah yang menjaga ku dari aku lahir sampai lah aku berumur 23 tahun ni. Mak senah ni pembantu rumah kat rumah aku.

Aku turun semula kat dapur untuk membantu apa yang patut untuk menyediakan makan malam.

"Mak senah , apa yang lydia boleh bantu?" Aku menyapa Mak senah.

"Ah tu kamu potong² je sayur² yang ada kat atas meja tu"

"Ibu mana Mak senah?" Aku bertanya.

"Ada je kat dalam tu tengah bagi air kat ayah kamu tu"

"ohhh..."

"Ah.. anak ibu ni tak kan ibu hilang kejap dah rindu" kata ibuku yang tiba² datang.

"Mesti lah ibu kan lydia ni satu² nya anak ibu".

"Hmm iye... lah tu , bila kamu dah kahwin nanti kamu kena beri kasih sayang kamu sepenuhnya pada suami".

"Apa ni bu... cerita pasal kahwin , kan Lydia muda lagi , baru je dapat keje" jawabku.

" Saudara yang sebaya dengan kamu tu ada je yang dah kahwin , dah ada anak seorang".

"Hmm... iye lah ibu nanti lah Lydia cari 'Bakal Menantu' ibu tu , buat masa ni lydia nak beri tumpuan sepenuhnya pada keje dulu" jawabku dengan lemah , malas nak lawan cakap ibu nanti jadi anak derhaka pulak.

Ini lah perkara yang aku tidak suka bila ibuku memulakan bicara nya dengan kahwin² ni last sekali pasti juga aku yang kalah. Bukan aku tak nak kahwin tapi buat masa ni aku nak beri tumpuan apa keje dulu , nak menjalani masa bujang dengan puas.

..................................................................................
Malam

Selesai je aku menunaikan solat fardhu magrib, aku membantu Mak senah untuk menyediakan juadah untuk makan malam.

"Ibu... ayah... cepat turun makan nanti sejuk pula lauk² tu" Aku memanggil kedua ibu bapa ku di tepi tangga.

"iye... kejap" jawab ibuku sambil menutup pintu bilik.

Kami menikmati makan malam dengan suasana yang sepi , kan waktu makan tak boleh bercakap.

Setelah selesai makan malam kedua ibu bapa ku pergi keruang tamu , aku pula seperti biasa akan menolong Mak senah membersih kan meja makan dan mencuci pinggan magkuk. sejak dari kecik aku telah dididik oleh orang tua ku untuk menolong membersihkan rumah walupun kami ada pembantu rumah.

"Ibu ayah jemput minum , ni lydia ada buatkan coffee panas" seperti biasanya aku akan menyediakan minuman panas untuk orang tua ku.

"Ah Lydia ayah dengar kamu dapat tawaran keje dekat syarikat Mega Holdings?" tanya ayah.

Amboi ayah ni baru je nak buat surprise dia dah lebih tahu awal.

"Aa'ah Yah... baru je Lydia dapat call petang tadi" jawabku.

"Ne... mesti ibu yang beritahu ayah kan? Lydia baru je nak beritahu ayah".

Ibu tersengih.

"Ah kamu dah prepare barang² yang nak kamu bawa esok? kata ayah.

"Dah yah cuma... Lydia tak tau lah yah nak guna baju apa esok?".

"Kamu pakai je lah baju kurong esok" jawab ibuku.

"Ok lah ayah ibu Lydia nak masuk bilik dulu nak tidur esok lewat pula bangun".

"Iye lah jangan lupa kunci alarm tu" kata ibuku.

"Ok... goodnight ibu ayah" sambil salam tanggan kedua orang tua ku.





Cinta Tak DidugaWhere stories live. Discover now