Ion

4.8K 37 15
                                    


⏺️Liviu Rebreanu este un prozator,publicit si dramaturg roman.

⏺️Printre operele sale se numara: "Mara", "Adam si Eva" , "Padurea spanzuratilor" dar si "Ion".

⏺️"Ion" este publicat in anul 1920 si este un roman realist obiectiv interbelic.

⏺️Romanul este o specie a genului epic in proza de mari dimensiuni, cu o actiune desfasurata pe mai multe planuri narative, cu personaje numeroase si o intriga complicata.

⏺️"Ion" este roman, deoarece:

– actiunea e ampla, desfasurata pe mai multe planuri;

– sunt prezente mai multe tipuri de conflict;

– personajele sunt numeroase si complexe;

– are un discurs narativ obiectiv, cu narator omniscient;

–are o perspectiva narativa obiectiva, naratiune la persoana a III-a, viziune "dindarat" si focalizare zero;

– se intalnesc moduri de expunere diverse si tehnici specifice ( naratiunea, dialogul, analiza psihologica, fluxul constiintei ).

⏺️Opera este realist obiectiva, întrucât:
– este inspirata din realitate;

– prezinta fapte si personaje veridice;

– prezinta un singur fir epic;

– intriga este bine conturata;

-nu se insosta pe firul epic,ci pe evolutia personajelor.

⏺️Tema romanului o reprezinta problematica taranului roman, reprezentativ pentru societatea ardeleneasca de la inceputul secolului XX, dominata de suprematia bunurilor materiale.

⏺️Titlul este sintetic, alcatuit dintr-un substantiv propriu ce reprezinta numele personajului principal.

–Din punct de vedere denotativ, identifica numele protagonistului actiunii.

– Din punct de vedere conotativ, sugereaza taranul indragostit de pamantul altcuiva.

⏺️Structura: este alcatuit din doua volume: Glasul pamantului si Glasul iubirii.

⏺️Fiind o opera epica, actiunea poate fi structurata pe momentele subiectului.

⏺️Expozitiunea: Intr-un sat din Ardeal, numi Pripas, in zona Bistritei, locuitorii de aduna intr-o duminica de vara calduroasa la hora traditionala. Aceasta se desfasoara in ograda Tudosiei, vaduva lui Maxim Oprea, pe ulita din dos trei lautari tigani canta langa sopron, iar flacaii si fetele satului joaca invartita Somesana. Printre privitori se afla Simion Barnutiu, Alezandru Glanetasu, apoi Vasile Baciu.

⏺️Intriga: La hora, Ion Glanetasu joaca cu Ana Baciu, o fata bogata, dar cam uratica, desi o iubeste pe Florica, fata vadanei lui Maxim Oprea, o fata frumoasa, dar saraca. Desi Vasile Baciu, tatal Anei, vrea s-o marite cu George Bulbuc, un flacau instarit, Ana se lasa prinsa in mrejele lui Ion si se indragosteste de el, lasandu-se amagita de minciunile acestuia. Vasile Baciu, venit beat de la carciuma lui Avrum, il insulta pe Ion ("sarantocule" ,"talharule", "hotu"), cerandu-i sa lase fata in pace. Dupa ce flacaii se retrag la carciuma lui Avrum, Ion il bate pe George Bulbuc, razbunand intr-un fel jignirile aduse de Vasile Baciu, care si-l voia ginere pe George.

⏺️Desfasurarea actiunii: Intamplarile care urmeaza se diversifica in doua planuri paralele, care se intersecteaza uneori. Astfel, un prim plan cuprinde viata taranilor, avand in centrul atentiei pe Ion Glanetasu, Ana, Vasile Baciu, Florica Oprea, George Bulbuc si familiile acestora. In alt plan se desfasoara viata intelectualilor satului, insistandu-se asupra familiei Herdelea si a preotului Belciug. Punctul de intersectie a celor doua planuri este Ion, fost elev al invatatorului Zaharia Herdelea, prieten al lui Titu Herdelea si flacau neagreat de preotul Ion Belciug.
   Ion este hotarat sa se capatuiasca, sa scape de saracie prin casatoria cu Ana Baciu. Impotrivirea si vrajmasia tatalui acesteia, care i-a ghicit intentiile, il inversuneaza si mai mult. Planuieste ca trebuie sa-l oblige cumva pe Vasile Baciu sa-i dea averea, astfel ca o seduce pe Ana, prefacandu-se ca ii e draga, si-ntr-o noapte o lasa insarcinata. Infruntand rusinea satului, Vasile Baciu o bate si o goneste de acasa pe Ana, iar Ion n-o primeste decat impreuna cu zestrea, care inseamna tot pamantul lui Vasile Baciu. Dupa mai multe intamplari in care sunt implicati Herdelenii, preotul Belciug si altii, Vasile Baciu consimte si nunta lui Ion cu Ana are loc. Avand acum pamantul dorit, Ion nu o mai baga in seama pe Ana si nici copilul nascut pe camp si botezat Petrisor. Gandurile ii merg tot la Florica, fata frumoasa, casatorita acum cu rivalul lui Ion, cu George Bulbuc.

⏺️Punctul culminant: Tratata cu dispret si brutalitate de sotul ei, Ana intelege ca a fost doar unealta prin care Ion si-a atins scopul: obtinerea pamantului lui Vasile Baciu. Avand in minte imaginea lui Avrum, carciumarul care s-a sinucis, Ana se spanzura, nemaiputand rabda batjocura lui Ion si a Zenobiei. Dupa luna de puscarie facuta, Ion isi pierde si copilul, iar socrul sau isi cere pamanturile inapoi, in acelasi timp, Ion si Florica reinnoada firul intrerupt al iubirii de altadata.

⏺️Deznodamantul: Avertizat de oloaga Savista in legatura cu relatia dintre Ion si Florica, George Bulbuc, sotul ei, ii intinde lui Ion o capcana; anuntand ca se duce la padure duminica, doreste sa se convinga de onestitatea sotiei. Se intoarce mai devreme si, noaptea, surprinzandu-l pe Ion in curte, il ucide cu sapa. Peste cateva zile se sfinteste biserica noua facuta prin stradania preotului Belciug. Romanul se incheie tot cu hora din ograda Todosiei, cu lautarii care canta invartita, cu Vasile Baciu, venit mai tarziu, tot beat, certandu-se cu preotul pentru pamanturile sale, ramase bisericii.

⏺️In concluzie, prin structura sa si prin caracteristici, romanul Ion este unul realist obiectiv interbelic.

(863 de cuvinte)

Comentarii Română BACUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum