Caracterizarea Vitoriei Lipan

11.5K 22 1
                                    

✳️Opera "Baltagul" este scrisa de Mihail Sadoveanu, publicată în anul 1930, fiind un roman social tradițional mitic.

✳️Vitoria Lipan este personajul principal al romanului, ea fiind munteanca din zona Dornelor, mai exact Măgura Tarcăului. Vitoria este soția lui Nechifor Lipan, un om ce se ocupa cu oieritul, ca majoritatea bărbaților din acea zonă în acea perioadă.

✳️Vitoria este un personaj rotund, dinamic, puternic, individualizat, reprezentând tipul femeii justițiare care pleacă împreună cu fiul ei în căutarea lui Nechifor, plecat sa cumpere oi la Dorna. Vitoria și Nechifor au avut șapte copii, dar cinci dintre ei au murit de difterie, rămânând doar cu doi: un băiat, Gheorghiță, și o fată, Minodora.

‌✳️Fiind un personaj complex, caracterizat atât prin mijloacele caracterizării directe și indirecte, părerile criticilor literari referitoare la Vitoria sunt diverse. George Călinescu o asociază cu un "Hamlet feminin", în timp ce Nicolae Manolescu o considera "nereligioasă, vicleană și rea".

✳️Încă de la început, Vitoria impresionează prin frumusețea și farmecul fizic, căci la cei aproape  40 de ani "ochii ei căprui răsfrângeau lumina castanie a părului", însă privirea ei era dusă departe, semn al gândurilor care o copleșeau. Ochii ei "luceau ca într-o  ușoară ceață, în dosul genelor lungi, răsfrânte în cârligașă". Pe lângă faptul că era o femeie dârză și aspră, mai era și o femeie harnică, având grijă de o întreagă gospodărie în lipsa soțului ei, acesta fiind des în absența. Era credincioasă, respecta cu strictețe obiceiurile strămoșești și creștine. Nu pleacă la drum până nu se consultă cu preotul, se roagă, ține post 12 vineri, se spovedește, se împărtășește, iar când întâlnește o cumetrie și o nuntă, respectă tradiția și mai ales e preocupată să îndeplinească toate cele creștine pentru înmormântarea lui Nechifor. Însă, pe lângă acest fapt, este și o fire superstițioasă. Crede în vise, în semne, în descântece și vrăji și pentru aceasta nu uită să meargă la baba Maranda pentru a afla vești despre soțul ei. Vitoria este caracterizată indirect și prin nume, care sugerează că va fi victorioasă biruind toate greutățile și împlinindu-și destinul.

✳️Vitoriei, la fel ca și Matei, din romanul lui Ioan Slavici ("Mara"), ascunde sub masca asprimii o mare sensibilitate și suferă de fiecare dată când copii ei trec prin dificultăți. Ambele reprezintă o fire ambițioasă și insistentă. Relațiile mamă-fiică însă diferă. Mara își susține fiica și îi acceptă ideile, spre deosebire de Vitoria, care nu era de acord cu alegerea fiicei ei. Aceasta, chiar și în ultimul monolog zice că nu o va da pe Minodora alesului ei în niciun caz.

✳️În concluzie, Vitoria reconstituie drumul făcut de bărbatul ei și își atinge scopurile propuse anterior, ceea ce nu era caracteristic unei simple muieri din acele timpuri.

(457 cuvinte)

Comentarii Română BACUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum