⏺️ George Călinescu, critic, istoric literar, scriitor și publicist, este considerat drept unul dintre cei mai importanți critici literari români din toate timpurile, alaturi de Titu Maiorescu și Eugen Lovinescu.⏺️Acesta a scris opere precum:"Cartea nuntii", "Trei nuvele" , "Poezii" dar și "Enigma Otiliei".
⏺️"Enigma Otiliei" este un roman–realist obiectiv de factura balzaciana, care înglobează elemente de modernitate. El apare în 1938, la sfârșitul perioadei interbelice și dezvoltă problematica unei moșteniri și pe cea a paternității.
⏺️Opera aparține realismului, întrucât:
– este inspirata din realitatea socială;
– prezintă fapte și personaje veridice;
– indicii temporali și spațiali sunt exacți;
– apar tehnici narative precum: înlănțuirea, inserția și tehnică focalizarii.;
– perspectiva narativa este obiectiva, narațiune la persoana a III-a, narator omniscient, omniprezent, viziune "dindărăt", focalizare zero;
– teme favorite: banul, moștenirea, orfanul, avariția, moravurile sociale, paternitatea;
– personajele sunt incadrate in tipologii:
* tipul avarului: Costache
* tipul orfanului: Otilia Marculescu și Felix Sima
* tipul "babei absolute": Aglae Tulea
* tipul seninului: Simion Tulea
* tipul domnișoarei bătrâne: Aurica Tulea
* tipul retardatului: Titi Tulea
* tipul femeii plate: Olimpia Tulea
* tipul arivistului: Stănică Rațiu
* tipul gentilomului: Leonida Pascalopol.⏺️Tema – societatea coruptă de puterea banului și tema iubirii.
⏺️Titlul: este analitic, alcătuit din două substantive, unul comun și unul propriu.
– Din punct de vedere denotativ, "enigma" semnifica un lucru greu de înțeles, nelămurit, ascuns sau o taina, un mister, iar substantivul propriu semnifica un nume oarecare.– Din punct de vedere conotativ, titlul duce cu gândul la misterul personajului Otilia, care este ca o ghicitoare sau un joc distractiv, greu de descifrat pentru ceilalți. Astfel, legătura dintre titlu și ideea textului devine strânsă când încercarea lui Felix de a o înțelege pe Otilia este în zadar, dar și a lui Pascalopol in final.
⏺️ Structura: fiind o opera epica, putem identifica momentele subiectului.
⏺️In expozițiune se fixeaza cronotopul real (iulie 1909, periferia Bucureștiului) și personajele zugrăvite din perspectiva lui Felix Sima, care le observa la jocul de cărți din sufrageria lui Costache Giurgiuveanu.
⏺️ Intriga consta în hotărârea lui Felix de a deveni medic, pentru aceasta ajungând la București, și se completează cu dorința clanului Tulea de a intra în posesia averii bătrânului Giurgiuveanu.
⏺️ Desfășurarea acțiunii este lenta până în capitolul 18, fiind definită prin tehnica decupajului ce se concretizează în scene tipice pentru cele două planuri narative: Costache Giurgiuveanu amână de teama clanului Tulea înfierea Otiliei, deși o iubește ca pe fata lui, îi construiește o locuință cu materialele cumparate de la demolări, incarca notele de cheltuieli ale lui Felix. In plan secundar este urmărită familia Tulea, in care Olimpia nu-i oferă lui Stanica urmas, acesta căsătorindu-se cu ea pentru avere. Aurica visează la un posibil pretendent, chiar și la tânărul Felix. Titi este ajutat de Felix sa se pregătească la latina și este deranjat de discuțiile academice ale viitorului unui medic, iar Pascalopol se bucura de afecțiunea Otiliei.
⏺️Punctul culminant: este surprins în capitolul 18, când Costică Giurgiuveanu suferă un atac de apoplexie, iar Stanica ii fura toți banii, ceea ce va conduce la moartea bătrânului.
⏺️ In deznodământ se surprind reacțiile personajelor după moartea bătrânului: Stanica o părăsește pe Olimpia și se căsătorește cu Georgeta, Otilia își înstrăinează toate bunurile, chiar și pianul, după care va renunța la Felix și va pleca la Paris cu Pascalopol, iar clanul Tulea rămâne fără averea atât de mult râvnită.
⏺️ In epilog, se surprinde situația personajelor după terminarea războiului, când Felix se întâlnește în trenul spre Constanta cu Pascalopol într-o stare accentuata de bătrânețe vizibilă și afla că acesta a divorțat de Otilia, apoi ea s-ar căsătorit cu un conte iar Felix devine profesor universitar și prin intermediul soției, intra într-un cerc de persoane influente.
⏺️In concluzie, "Enigma Otiliei" este un roman realist balzacian, dar depășește modelul realismului clasic; estez după cum s-a spus, de un balzacian fara Balzac, prin spiritul critic și polemic, prin valorificarea unor elemente ale modernității.
(653 de cuvinte)
CITEȘTI
Comentarii Română BAC
CasualeConține atât comentarii si caracterizări pentru bac, cât și pentru anii de liceu. Dacă tot începe scoala, macar sa începem în forță ❤️