Alexandru Lăpușneanul

3.9K 17 1
                                    

               

⏺️ Costache Negruzzi este un mare om politic și scriitor român, cu origini spaniole, din perioada pașoptistă.

⏺️A scris opere precum: "Melancolie",  "Împăratul Albert",  "Enigma" dar și "Alexandru Lăpușneanul".

⏺️"Alexandru Lăpușneanu" este prima nuvela romantică de inspirație istorică din literatura română, o capodoperă a speciei și un model pentru autorii care au cultivat ulterior.

⏺️Publicata în perioada pașoptistă în primul număr al revistei "Dacia literară" în anul 1840, nuvela ilustrează una dintre sursele literaturii romantice, istoria națională, datorită recomandărilor lui Kogălniceanu din articolul "Introductie" care constituie și manifestul literar al romantismului românesc.

⏺️ Este o nuvelă, deoarece este o specie epică în proză, cu o construcție riguroasă, având un fir narativ central, un conflict concentrat, puține personaje care sunt evidențiate în relație cu conflictul operei. Se poate observa concizia intrigii, tendința spre obiectivizare a perspectivei narative și verosibilitatea faptelor prezentate.

⏺️ "Alexandru Lăpușneanul" este o nuvelă romantică, pentru că:
– se inspiră din istoria națională fiind prezent un prezentat un moment zbuciumat din istoria Moldovei: timpul celei de-a doua domnii a lui Alexandru Lăpușneanu;
– în afara temei istorice, nuvela are și un conflict romantic bazat pe antiteza dintre boieri și domnitorul Lăpușneanul;
– o trăsătură specifică romantismul este antiteza vizibilă nu doar prin conflictul operei, ci și prin caracterul contradictoriu al personajului central sau personaje create în antiteză cum ar fi Lăpușneanul și boieri Spancioc și Stroici sau Ruxanda și Lăpușneanu;
–o altă trăsătură romantică este și narațiunea liniară urmărindu-se a doua domnie a lui Lăpușneanul, de la intrarea în țară până la sfârșitul lui dramatic;
– personajul principal este romantic, un erou excepțional în situații excepționale, în jurul căruia gravitează evenimentele.

⏺️Nuvela este istorică, deoarece evoca un moment istoric, a doua domnie a lui a lui Lăpușneanul în Moldova, acțiunea are desfășurare cronologică, se reface atmosfera epocii și conține replici memorabile ca de exemplu primul motto ce cuprinde cuvintele domnitorului.

⏺️Tema nuvelei: prezentarea unei pagini sângeroase din istoria națională având ca mesaj faptul ca tirania se întoarce împotriva faptuitorului, care sfârșește în chinuri și în singurătate.

⏺️Titlul este sintetic, alcătuit din două substantive proprii.
–Din punct de vedere denotativ, reprezintă numele personajului central al operei;
– Din punct de vedere conotativ, sugerează un domnitor crud si tiran, articolul "l" reprezentând unicitatea acestuia.

⏺️Structura: opera este alcătuită din patru capitole și  fiind o una epică putem identifica momentele subiectului

⏺️ Expozițiunea și intriga sunt prezentate în capitolul I prin câteva secvențe relevante. După uciderea lui Despot de către Ștefan Tomșa, Lăpușneanul se întoarce de la Constantinopol cu o armată turcească și este întâmpinat de patru boieri vornicul Moțoc, postelnicul Veveriță, spătarii Spancioc și Stroici, care îi sugerează că nu este dorit de către popor. Domnitorul nu renunță însă la planurile sale. Hotărârea domnitorului de a rămâne în țară constituie intriga.

⏺️Desfășurarea acțiunii este evocată în capitolele II și III: domnitorului îi promite lui Moțoc că nu îl va ucide dar hotărăște să îi pedepsească pe boieri intriganți, luandu-le averile și omorându-i. Singurii care ghicesc intenția lui Lăpușneanu și reușesc să părăsească țara sunt Spancioc și Stroici. La rugămintea unei jupânese văduve, Ruxanda, soția domnitorului îi cere acestuia să înceteze cu omorurile, el promitându-i un leac de frică. Cu prilejul slujbe religioase, domnitorul ține boierilor un discurs, făgăduindu-le că-i iartă și invitandu-i la un ospăț. Cei 47 de boieri sunt măcelăriți, iar capetele lor sunt așezate în formă de piramidă, în funcție de rangul fiecăruia, acesta reprezentând punctul culminant al acțiunii. La vederea acestui leac de frică, doamna Ruxanda leșină. Mulțimea, alertată de slugile boierești, se strânge la palat cerând capul lui Moțoc, urmând ca acesta sa fie linșat.

⏺️În capitolul al IV-lea, asistăm la deznodământ: retras la cetatea Hotinului, domnitorul continuă cu represaliile asupra boierilor. Bolnav de friguri, Lăpușneanul cere să fie călugărit și revenindu-si din boală, nu-si mai amintește de cerea sa, promitand că se va răzbuna.  După îndelungi ezitări, Ruxanda sfătuită de cei doi boieri, întorsi din pribegie, înțelege că trebuie șă-si ucidă soțul, întinzându-i o cupă cu otravă. Spancioc și Stroici duc la capăt fapta soției domnitorului.

⏺️ În concluzie, Costache Negruzzi s-a afirmat prin faptul că este primul autor român care a scris o nuvelă romantică de inspirație istorică.

(712 cuvinte)

Comentarii Română BACUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum