☆ Bab 3 ☆

59 7 1
                                    

H A Y L E Y

"Babe, sabar kau. Kan banyak kali sdh sya pesan supaya kasi tinggal ja si Marshall tu. Bukan juga kau dapat apa2 pun dari dia" si Lauren bilang.
Lepas si Marshall jalan trus sya call si Lauren untuk datang di rumah. Serta merta bah dia datang sebab dengar sya menangis.
"Kau trima ja offer si Alexander. Dia tu bukan calang2 orang dia. Memang professional sudah dalam bidang modeling ni. Hubby sya bilang la. Sebab dia kan photographe" dia bilang lagi. "Kejap ah.. lupa pula sya yang ada minuman sya bawa untuk kau kasi hilang stress."
Dia kasi keluar 10 botol carlsberg dari backpack dia. Nah kau... untunglah dia dapat hubby yang terima perangai dia apa adanya.
"Jangan kau report si kuo kio hehehe. Lama sdh bh nda gukgukguk ni."
Senyum2 kambing dia sama sya. Dia buka satu tin dan bagi sya.
"Minum ni" dia bilang.
Sya ambil tu tin dari tangan dia dan tenung ja itu minuman.
"Sayang, itu air dalam minuman nda naik sendiri pg mulut kau kalau ditenung macam tu. Minum... sya jamin kau akan rasa lega lepas ni" dia bilang dengan senyuman di muka. Sya minum itu minuman keras.
Pahit tapi bikin lega bah pula otak sya. Patutlah orang suka minum ni benda. Sya minum dan minum. Botol ke 6 sya mabuk sudah. Eh ndalah hahahaha
Sya tgk si Lauren dengan senyuman di bibir sya.
"Okay sudah kau rasa?" si Lauren soal.
"Okay?" sya soal balik trus tersedu. "Sya lebih daripada okay!" Sya berdiri trus angkat tangan di udara. Si Lauren tahan ketawa dia. "Apa kau ketawa2?!"

****

L A U R E N

Nahh mabuk sudah ni orang. Nampak betul nda tahan kick hahaha. Dia berdiri pun nda kukuh sudah. Siap menari2 lagi ohh. Tiba-tiba itu pintu masuk rumah diorang kena buka dengan kasar. Nahh ngamlah si Marshall balik ni.
Kenapa sya cakap macam tu? Baru si Hayley dapat luah apa dalam hati dia.
Si Marshall masuk dalam dapur. Punya bengis wajah dia bila dia nampak si Hayley yang sedang mabuk menari2 depan kerusi di kaunter dapur. Si Hayley berhenti menari bila dia nampak si Marshall.
"Eh... suami ku, neraka ku!!" dia bilang.
Sya tahan ketawa sya.
Si Hayley mendekati si Marshall terus peluk dia.
"Hmmm napa abang balik awal? Tiada perempuan mau main sama belalai abang ka?" dia soal trus dia ketawa. Astaaga si Hayley ka ni? punya berani dia cakap macam tu sama husband dia. Si Hayley kasi lerai pelukan dia terus ketawa.
"Woi! Apa sudah kau kasi minum dia ni? Sudah gila, kau kasi tambah gila lagi dia?!" soal si Marshall sama sya. Sya geleng kepala ja.
Si Hayley letak jari telunjuk dia di bibir Marshall.
"Bitch, im talking. Listen to me."
Hahahaha! Hati2... raksasa dalam diri Hayley sudah keluar.
"Kita kahwin dari umur kita... berapa tu? 18 tahun? kau lanjutkan pelajaran kau untuk jadi guru dan sya di kampung saja training jadi bini kau! Tapi apa sya dapat?! APA?!"
Si Marshall pintas si Hayley.
"Kau-"
Trus si Hayley tampar muka si Marshall oh. Sya kasi keluar Iphone 8 sya dan rakam ni kejadian untuk tunjuk sama si Hayley nanti.
"Sya sedang bercakap! Jangan menyampuk!!!" si Hayley marah trus dia tendang si Marshall. Uinaa kuat juga dia ni. Terpelanting si Marshall jauh sikit la dari si Hayley.
"Sya mencintai kau dengan sepenuh hati sya. Sya jaga makan dan minum kau... walaupun kau anggap sya ni slut saja di dalam rumah ni. Sakit hati sya! Kau ingat sya robot?!! Haa!!!" Si Hayley pg ambil coffee machine dan baling pg arah si Marshall.
"Tiap2 malam kau keluar cari perempuan lain untuk kasi puas nafsu kau!" Dia ambil pisau dan baling pg arah si Marshall lagi. Nasib pandai mengelak kalau nda... memang arwah la si Marshall.
"Sya ni apa?!! Sentuh sya pun kau nda pernah kecuali mau pukul!! Hina ka sya ni?! Sya nda tahan sudah! Kasi cerai sya!" Dia cakap semua tu sambil menangis teresak-esak.
Nahh keluar akhirnya dari mulut dia. Si Marshall diam ja. Mungkin terkejut yang si Hayley pun pandai juga memberontak... marah... dan ganas. Si Hayley jalan pg ruang tamu dan keluar dari rumah.
Sya ambil beg tangan dia dan kasi masuk balik telefon dia. Sebelum sya berlari kejar si Hayley, sya berhenti dekat si Marshall.
"Dengar tu? Apa jenis lelaki kau ni? Kau ingat bini kau tu robot tiada perasaan? Merasa la kau kemarahan dia." Sya bilang trus sya berlari keluar untuk kejar si Hayley. Nasib sya cepat kejar dia. Dia dekat sudah di jalan raya oh.
Sya bawa dia masuk dalam kereta sya.
Semasa dalam perjalanan pg rumah sya sama husband sya, si Hayley menangis. Sya pegang bahu dia. Mata sya masih memandang di jalan raya.
"Sya ingat... kalau sya sabar, dia akan berubah tapi nda. Sia2 ja kesetiaan sya selama ni. Apa kurang sya? Apa?!" dia teriak sambil menangis.
"Keluarkan semuanya. Jangan pendam" sya bilang dengan lembut.
Dia meluah semua yang terpendam dalam hati dia selama ni. 10 minit kemudian dia tertidur dalam kereta. Berehatlah kau...

****
-skip-

H A Y L E Y

Sya pelan2 buka mata sya. Aik sya di mana ni?
Bila sya mau bangun, pening betul kepala sya. Sya adjust diri sya dalam beberapa minit sebelum bangkit berdiri dari katil. Bilik siapa ni?
Sya keluar dari tu bilik dan masuk dalam ruang tamu. Ni macam rumah si Lauren ja.
"Babe, okay sudah kau rasa?"
Sya berpaling ke arah tu suara.
"Lauren? macam mana kita boleh ada di sini?" sya soal. Dia tarik tangan sya dengan lembut pg dapur diorang. Hubby dia si Jonathan sedang set up makanan di atas meja. Si Lauren suruh sya duduk di kerusi.
Sya duduk dan dia suruh minum sup yang ada di depan sya.
"Kau ada di sini sebab semalam kau mabuk teruk" dia bilang.
Semalam?
"Satu malam kau pass out sis" laki dia bercakap. Sis bah dia panggil sya. "Ada juga tu ex laki kau datang untuk suruh kau balik tapi kami halang. Cukup2lah itu penderitaan kau selama ni dengan dia."
"Ex?" sya soal.
Si Lauren kasi cerita semuanya. Perlahan2 otak sya memproses maklumat2 yang dia bagi.
"Sya buat apa?!"
"Hayley, tindakan kau tu betul. Bagi saya la. Nda tau bagi orang lain. Kasi lepas saja si Marshall tu. Banyak lagi orang yang sudi terima kau." Si Lauren bilang dengan serius. Sya diam ja.
Sya risau tapi dalam masa yang sama, sya lega. Lega sebab akhirnya sya bebas dari dia tapi...
Sya lepaskan keluhan yang berat. Memang apa yang sya buat tu betul ka?

CINTA YANG MENYAKITKANWhere stories live. Discover now