Tak jak mówiłem ta cześć będzie już o bogach. Wiem że miało być wczoraj ale nie miałem dużo czasu (w wakacje!) więc wrzuciłem coś na szybko. Ale już zacznijmy!
Najważniejszą boginią jest Amaterasu, bogini słońca. Narodziła się jak to zwykle w takich religiach bywa w dość dziwny sposób a dokładnie z lewego oka Izananiego. Została ona przez niego wyznaczona do panowania na Takama-ga-hara, wysokiej równinie niebios. Jej braćmi są Susanoo ( o nim również tu napiszę) i Tsukuyomi (tak samo jak z Susanoo).
Wieży się że to właśnie ona zesłała na ziemie pierwszego cesarza Japonii, swojego wnuka Ninigiego. Amaterasu weszła też w konflikt ze swoim porywczym bratem Susanoo. Powiedział Amaterasu o tym, że idzie do krainy ciemności. Jednak jego kroki wywoływały trzęsienie się ziemi a woda w rzekach niemiłosiernie falowała. Amaterasu była już prawie pewna, że Susanoo wyruszył odebrać jej tereny. Bogini zaczęła się przygotowywać do walki. Spięła włosy w wojowniczy warkocz, wplotła w nie klejnoty kształtem przypominające kły dzika, i ruszyła do waki. Stanęła przed Susanoo wyglądając jak prawdziwy wojownik. Ten próbował się tłumaczyć jednak Amaterasu uważała że to podstęp. Wtedy Susanoo zaproponował próbę niebios. O tym jakie zamiary miał Susanoo miała zadecydować płeć potomstwa. Amaterasu jako pierwsza wzięła miecz brata, połamała go na trzy części, obmyła w świętej studni, przeżuła i wypluła chuchnięciem. Z miecza narodziła się trójka bogiń morskich, Takiribime, Ichikishimahime i Takitsuhime. Wtedy Susanoo wziął klejnoty siostry, obmył w świętej wodzie, przeżuł i podobnie jak siostra wypluł chuchnięciem. Z jego wydechu powstała piątka bogów Oshihomimi, Amenohomi, Amatsuhikone, Ikutsuhikone oraz Kumanokusubi. Susanoo uznał boginie morskie za swoje potomstwo a Amaterasu bóstwa męskie za swoje. Jeśli chcecie więcej historii o bogach z Shinto dajcie znać.
Tsukuyomi, bóg księżyca, panuje nad nocą, przypływami oraz dopływami. To on uznawany jest za zabójcę bogini Ukemochi. W kronikach japońskich pojawia się tylko jako bohater mitu w którym tłumaczy ludziom dlaczego nigdy nie spotka się ze słońcem na niebie.
Bóg burzy i wiatrów, Susanoo. To co teraz powiem można uznać za kontynuacje historii opowiedzianej przy bogini amaterasu. Po tym jak Susanoo przyjął soję trzy córki, one zaczęły uświadamiać go jego rzekomym zwycięstwie nad amaterasu. Ten im uwierzył i jednocześnie zaczął się niezwykle wywyższać nad boginią i robić jej coraz to zuchwalsze żarty. Jego ostatni żart trudno było nazwać żartem, był to raczej bestialski czyn. Przedziurawił strop w tkalni bogini po czym wrzucił tam brutalnie obdartego ze skóry niebiańskiego źrebca. Bogini tak bardzo przeraziła się tym widokiem, że uciekła do jaskini a nad światem zapanował mrok. Tak jak mówiłem, jeśli chcecie znać dalsze losy bóstw, napiszcie w komentarzu.
Izanagi oraz Izanami. Demurgowie, to oni stworzyli świat jak i bóstwa. Izanagi zamęczył swoją włócznie w morzu które było pod nimi a z kropli spadających z niej powstały dwa pierwsze twory. Niestety nie misy one nawet starej formy więc nie zostały nawet zaliczone do panteonu. Z każdą kolejna kroplą powstwały coraz to lepsze twory, tak właśnie powstał świat. Kiedy swiat był już przyozdobiony górami, lasami, rzekami, morzami, pustyniami izangi zdecydował płodzić bogów ze swoją małżonką izanami. W pewnym momencie izanami wydała na świat Boga ognia, Homusubi, podczas porodu została ona jednak śmiertelnie poparzona. Odeszła wtedy do krainy ciemności, Yomi. Izanagi pociął swoje dziecko a z kropli krwi spływających z jego włóczni powstali kolejni bogowie. Iznagi błagał aby jego małżonka wróciła do świata żywych. Ta się zgodziła pod jednym warunkiem, że poczeka na nią przed wejściem, ten jednak nie posłuchał i poszedł za ukochaną. Kiedy zobaczył jak jej ciało rozkłada się wybiegł z krzykiem wołając o pomoc. Rozwścieczona izanami zaczęła go ścigać a kiedy on krzyknął aby go zostawiła bogini rozwścieczona jeszcze bardziej przyrzekła że za jej sprawą będzie ginąć codziennie 1000 osób. Ten tylko odpowiedział, że za jego sprawą będzie się rodziło kolejne 1500. Już bogini śmierci prześladowała go wizjami i mrocznymi duchami nasłani na jego a by go zabić jednak temu dzięki magicznym przedmiotom udało uciec. Po ucieczce od swojej byłej małżonki przemył się w świętej wodzie. Podczas tego procesu powstały najważniejsze bóstwa. Podczas przemywania oczu zrodziła się dwójka bogów, Amaterasu i Tsukuyomi. A podczas wysychania powietrza z nozdrzy narodził się Susanoo.
Dobra ro tyle mam nadzieje że się podobało. Zapraszam tez do mojej książki kucharskiej z przepisami z kraju wschodzącego słońca. Pozdrawiam!
CZYTASZ
Japonia w Pigułce
AcakJaponia w pigułce to nic innego jak spis japońskich legend (raczej tych mniej strasznych), historii no i oczywiście opis tego pięknego, zadziwiającego i co najważniejsze niezwykłego kraju! I od razu mówię, jeśli ktoś uważa, że Japonia=Anime to niech...