•~•Peggy's Point Of View•~•
Seminggu pertama untuk habiskan masa bagi menyesuaikan diri kat Hogwarts dah pun habis.
"Waktu pertama untuk hari Isnin ni..." Aku memandang ke arah jadual waktu yang tergantung di dinding sebelah katil aku.
"...potion dengan Hufflepuff..."
OH MAH GAH.
Aku tak tau kenapa, tapi aku benci Snape. Walaupun dia tu ketua rumah Slytherin. Mungkin sebab dia ada 'resting bitch' face.
"Haihh, baru nak gembira, dah ada yang halang."
Masa aku nak keluar dari Slytherin common room, aku ternampak Draco and the gang iaitu Crabe, Goyle dan 'Pugface'. Sape tah name dak pompuan tu. Aku pun lupa.
Diorang tengah borak pasal latihan quidditch yang akan berlangsung 3 minggu lagi.
Aku tak nak bazirkan masa dengan diorang, jadi aku keluar terus.
_Potions Classroom_
Currently, aku tengah duduk dekat meja belakang sekali. Senang nak keluar kalau ada budak lembap letupkan cauldron macam tahun lepas. Prof. Snape terus tolak 150 points dari rumah budak tu.
Beberapa minit kemudian, semua pelajar dah pun tiba, Prof. Snape je yang belum ada.
TANG!
OPOCOT YOUR MOTHER!
"There will be no silly wand waving in my class." Suara Prof. Snape kedengaran semasa dia masuk.
Dia tau tak aku ada kat sini? Menyesal lak duduk sini. Boleh pekak telinga.
"Turn to page--" Belum sempat Prof. Snape cakap, ada sorang budak lari masuk.
"SAFE!"
Semua murid dalam kelas diam.
'He's a dead meat.'
(Author note: kalau snape cakap aku guna English sebab aku tak biasa dengar dia cakap melayu)
"... State your name you insolent, idiotic person." Prof. Snape demand.
"Err... Andrew, Andrew Hawkins..." Kata budak lelaki yang baru masuk tadi.
"Hawkins... now, tell me, why are you late to class today?"
"Err... say--" Belum sempat Si Hawkins bagitau alasan dia, Prof. Snape dah potong.
"I'm not taking excuses. 15 points from Hufflepuff."
"Wha-what? Tapi ni baru hari pertama sekolah Prof!" Kalau kau nak selamat masa Prof. Snape ajar, jangan melawan.
"20 points from Hufflepuff." Dengan muka yang blur, Prof. Snape terus ambil buku teks dan buka. Dia menuju ke arah projector yang terletak di bahagian belakang kelas.
"Turn to page 394." Katanya dengan tegas. Semua murid buka buku masing-masing.
Hawkins je masih belum duduk. Nak cari tempat duduk ke bang? Hahaha, sori takde.
"What are you doing Hawkins?" Jelas sekali yang Prof. Snape tengah annoyed.
"Saya tak jumpa tempat duduk..." Jawap Hawkins.
"...Sit beside Evans." Kata Prof. Snape sambil pandang arah aku.
Hell nah. Aku tak nak ada orang semeja dengan aku jadi aku pun angkat tangan.
"...yes, Evans?"
"Saya tak nak dia duduk sini." Jawap aku dengan ringkas.
"Why may I ask?"
"Seba--"
"That's what I thought. Nothing. Now if you can be quiet, Hawkins, sit."
Hawkins duduk semeja dengan aku tapi tak sebelum letakkan buku dan alat tulis di atas meja.
"Hai, sori sebab aku kena duduk sini. Nama aku An--"
"Andrew Hawkins. Ye, aku tau kau siapa." Aku jawap sambil bagi pandangan annoyed dekat Hawkins.
"Erm, boleh tak kita kongsi buku? Aku belum ambik buku aku dekat Prof. Sprout." Hawkins menggaru belakang kepala dia.
"...just shut up and pay attention to Prof." Aku meletakkan buku teks Potion dekat tengah supaya Hawkins dan aku boleh baca.
"...thanks." Walaupun perlahan macam bisikan, aku masih boleh dengar apa yang dia cakap.
'Your welcome.'
"Oh, and before I forget. Hawkins, detention after class with me."
"...fecking hell..."
•_•_•_•_•_•
"562 words"
Disebabkan banyak permintaan nak kan update, chapter akan jadi makin pendek. Selama ni 1000 lebih, terus bahagi 2.•__________•
YOU ARE READING
Troublemakers
FanfictionDISCONTINUE _Harry Potter Fanfiction_ Sekumpulan pelajar Hogwarts yang berlainan rumah dan year bersepakat untuk meneroka istana Hogwarts untuk menyiasat perkara-perkara aneh yang berlaku sejak kebelakangan ni. Dapatkah diorang menjejak siapa dalang...