البارت العاشر

19.3K 411 6
                                    


كانت متجهه للخارج ل يجذبها إليه كادت أن تصرخ لينظر فى عينها طويلا حاولت السيطرة على هدوءها ولكن عندما نظرت إليه ذهبت لعالم أخر لتردف بهدوء.......

جيدا : لو سمحت أبعد ممكن يشوفونا.....
جلال : انتى مين عيونك نفس عيونها حتى نظرة الثقه نفسها أنا تايهه وعاوز أعرف أرجوكى.....
جيدا بهدوء : طيب ممكن نقعد ونتكلم......

ل يتجهوا للحديقه و يجلسوا فى الخارج مقابل بعضهم بعد أن أحضرت عصير الليمون لتنظر للفراغ أمامها وينظر لها بعشق كبير لقد انجذب لها للمره الثانية...........

جيدا : أنا جيدا الشناوى عشت بره مصر فتره طويلة و اتجوزت بس انفصلنا بسبب خناقات كتير رجعت مصر اكتشفت إنى حامل وخلفت طفل صغير أخواتى محمد وحمزه حاليا عايشه ل ابنى وبس و مسؤوله عن شركة بابا لان أخواتى كل واحد له مجال مختلف بس ب يساعدونى ولو فيه سفر بيكونوا معايا حياتى معقده شوية.....
جلال : كنت عندى عشر سنين أول مره شوفتها كانت بتجرى فى الجنينه ووقعت على الأرض وبدأت تبكى قربت منها فاكر نظرتها لسه ' كانت تستمع له تريد أن تعرف كل شئ عنه ' رفعت راسها كانت عيون سوداء وشعر طويل اسود وناعم وعينها واسعه و شفايفها صغيرة رقيقة جدا قعدت قصادها قربت وقعدت على رجلى ' الماضى '
جلال : ب تبكى ليه مين زعلك و هقول ل جدى يعاقبه.....
جودا ب طفوله : كنت بجرى ورا العصفورة عاوزه أمسكها ووقعت و فستانى انقطع......
جلال وهو يمسح دموعها :
طيب أهدى ومش تبكى عنيكى حلوه تعالى نلعب سوا ونشوف العصفوره......

قامت معه وبدأوا يندمجوا مع بعض سريعا وكانت تذهب للقصر كل يوم ل تراه و يلعبوا سويا ويحضر لها الحلوى أيضاً وفى أحد الأيام وجدته يجلس ويحمل عصفورة صغيرة ابتسمت إليه ليخبرها أن هذا طائر صغير ل يطعموه سويا وعندما كانت تبكى أو يعلم أن أحدهم اغضبها يذهب ل جده ويطلب معاقبته وأول يوم ل ذهابها المدرسة كان معها وكان يذاكر لها دروسها إلى أن أتى يوم رحيل جلال من القرية كانت تبكى بشده و تطلب منه عدم الرحيل ولكنه وعدها بالعودة مره اخرى من أجلها وحينما غادرت السيارة كانت تركض خلفهم و تعثرت قدمها أكثر من مره لتقع على الأرض طلب من والده الرجوع لكنه رفض '

جلال : عاشت فى مصر ودخلت الجامعه اتعرفت على روقية قررت انى انسى جودا أكيد نسيت هى كمان و اتعرفت على أصحاب جداد وبعد فترة كان فيه علاقه بينى و بين روقية كان وفاة والدى و ضعفت معاها واكتشفت أنها حامل كنت مقرر أحكى ل جدى انى عاوز اتجوزها طلب منى اتجوز جودا و إلا نصيبى هيكون لها غضبت جدا وقررت اتجوزها و اعذبها  علشان تطلب الطلاق بس كنت ب عذب نفسى قبل منها لما كانت تبكى قلبى يوجعنى وماتت بعد كده فى حادثه بس اكتشفت انى كنت غبى و ضيعتها منى ضعيت حياتى بدأ تظهر حقيقة روقية و اكتشفت أنها عامله علاقه فى السر وكمان ضعيت نفسى لما كتبت نصيبى باسمها.......

كانت تستمع له و يمتلأ قلبها بالكره والانتقام من روقية و أرادت أن تخبره الحقيقة لكنها تراجعت عليها أن تكمل ما جائت لأجله أولا لتنظر له......

جيدا : خلينا نرتاح شوية الفجر قرب يأذن علشان نقوم فايقيين......
جلال : اوك واسف لو ازعجتك بكلامى......
جيدا : بالعكس مفيش أى إزعاج و اتمنى نكون اصدقاء......
جلال : أكيد طبعا يلا تصبحى على جنه أشوفك الصبح.......

تركها واتجه لغرفته بينما بعد أن أغلقت باب حجرتها وجدت من يجذبها إليه ويضع يده على فمها حاولت الصراخ ل تجد صفعه على وجهها لتحضر الهاتف دون أن ينتبه لها وتضغط على رقم محمد الذى لم يستطع النوم بسبب قلقه من الجميع ليفتح الخط ويسمع أحدهم يتحدث ليتجه سريعا ل غرفتها ويجد الباب مغلق من الداخل ل يدق و يصرخ على من بالداخل ويلقى عليه السباب ليتجه الجميع إليه بسبب ارتفاع صوته وحاولوا فتح الباب أكثر من مرة إلى أن نجحوا ل يجدوها على الأرض و ثيابها ممزقه لتتجه إليها إلهام وسكينه وقاموا ب تبديل ثيابها بعد خروج الجميع ل يدلف حمزه ويقوم ب فحصها و يخبرهم ب تعرضها لمحاولة إعتداء ليتجه محمد إليهم بغضب أقسم بالله لو أختى اتاذت ب سببكم هيكون الكل مدمر......
اقترب حمزه منه وقام ب إبعاده عن جلال وكاد أن يفتك به حينها وطلب من الجميع الذهاب ل غرفتهم للصباح لمعرفة الأمر ولكن سكينة ظلت معها ل يأتى الصباح بمفاجأته للجميع كانت جودا مازالت بغرفتها لتجد محمد يدخل إليها نظرت له بانكسار وبدأت بالبكاء ليقترب منها ويحتضنها حاول تهدئتها ليجد إلهام تخبرهم بوجود محضر بالاسفل حضر ليستلم القصر نظروا لبعضهم البعض ليتجهوا للاسفل لينصدموا حينما يجدوا سليمان أيضاً وهو ينظر لجلال بغضب......

محمد : ممكن أفهم إيه المشكله......
المحضر : معايا أمر باستلام القصر علشان أسلمه لصاحبه الجديد.......
سليمان : ممكن أعرف إسم صاحبه الجديد......

لتدخل روقية بوالدتها وهى تحرك كرسيها المتحرك وعلى وجهها علامة انتصار......

روقية : القصر بقى ملكى حفيدك كتب القصر باسمى يارييت تأخد حفيدك وتخرجوا من هنا....
سليمان : عقد البيع باطل يعنى مفيش بيع تم القصر وكل ممتلكاتى مكتوب باسم جودا وفى حدوث أى شئ لها بعد وفاتى أنا أو قمر يبقى من حق الدوله اتفضلى بره........

لتخرج مسدس من حقيبتها وتضعه فى وجهه جلال وسط خوف من الجميع لتخرج منه رصاصه اتجهت لأحد أهدافها...... 

يتبع

القادم /

معرفة جودا وجلال بقرابتهم واختفأها عن الجميع........

خادمه بقصر زوجىحيث تعيش القصص. اكتشف الآن