T i g a

954 77 3
                                    

Arina dan Hani melangkah keluar daripada dewan kuliah. Kelas mereka hari ini habis awal disebabkan lecturer ada hal kecemasan.

" Lepak kafe dulu lah sebelum balik. " Pinta Arina.

Hani hanya mengikuti langkah Arina sehingga ke kafe.

" Kau nak air or makan apa-apa tak? Kalau nak aku order sekali. " Soal Arina.

" Jus Epal. " Pesan Hani.

Setelah itu Arina beredar untuk membuat pesanan.

Ting!

Notification handphone Hani berbunyi tanda mesej masuk.

Tanpa membuang masa Hani membuka aplikasi Whatsapp.

Bibir mugilnya tersenyum apabila menerima pesanan dari doktor Faizal.

You
Good morning doctor. Have a nice day.
7:50 AM √√
Encik jodoh
Good morning too Hani.
11:58 AM √√

You
Tengah buat apa tu? Doktor busy ke?
11:59 AM √√

Senyuman Hani mati apabila doktor Faizal hanya meninggalkan bluetick.

" Hani.. jangan fikir bukan-bukan. Manalah tau dia tak sempat reply sebab ada pesakit. " Hani cuba menenangkan diri sendiri.

" Kau dah kenapa cakap sorang-sorang? Sakit ke apa? " Soal Arina yang baru saja tiba dengan membawa sedulang makanan dan minuman.

" Tak ada apa-apa lah. "

" Ye ke tak ada apa-apa? Ni mesti pasal doktor kesayangan kau tu kan? " Teka Arina.

Hani mengeluh panjang.

" Kenapa ni beb? Cuba story sikit dengan aku. "

" Entahlah. Aku rasa dia dah lain. Mood dia sekejap okey sekejap down. Aku pun tertanya-tanya, aku ada but salah ke dengan dia. " Adu Hani.

" Kolotnya pemikiran kau ni. Cuba fikir guna otak dan akal kau sikit. Dia tu doktor. Kerja dia tak menentu. Mestilah dia penat lepas tu kau pula ganggu dia, mana tak swing mood dia. " Bebel Arina.

Sempat juga dia menyuap sesudu nasi goreng ayam kedalam mulutnya.

" Aku pun ada perasaan. Tak perlulah layan aku macam ni. Dah lah aku chat dia panjang-panjang dia balas dua tiga patah je. Sakit hati aku ni Rina. "

" Tu lah kau, siapa suruh jatuh cinta dengan doktor. Ha, kan dah mendapat! " Balas Arina.

" Rina.. kadang-kadang kita tak minta pun untuk jatuh cinta dekat seseorang. Perasaan tu hadir tanpa kita minta dan duga. " Terang Hani.

" Ye. Itu aku tau lah. Tapi, kalau aku jadi kau lah kan, aku tak akan kejar-kejar pada orang yang tak suka pada kita. Buang masa. "

" Correction, bukan dia tak suka cuma aku belum bagitau lagi perasaan aku pada dia. " Balas Hani.

" Apa-apa je lah Cik Hani kita oi. "

Doktor Faizal menyemak laporan-laporan pesakit di klinik itu.

Pintu biliknya diketuk lalu dibuka oleh jururawat.

" Maaf menggangu. Doktor free tak sekarang ni? Ada patient dekat luar. Saya nak bagi Doktor Amin handle tapi dia ada emergency case dekat hospital. " Terang jururawat yang menjaga kaunter.

" It's okay. Let me handle. "

Jururawat itu mengangguk kepala lalu memanggil seseorang.

" Have a seat. " Jemput Faizal.

" What's your problem? " Soal Faizal tanpa memandang pesakit.

" Fever. "

Doktor Faizal mengangkat wajahnya setelah mendengar suara pesakit itu.

" Hi! Do you miss me? " Soal pesakit itu.

" What are you doing here? " Soal Faizal dengan nada terkejut.

' Aku dah kata tadi aku demam. Tak faham bahasa. '

" Demam doktor. Takkan baru 3 minggu tak jumpa dah pekak. " Balas pesakit itu dengan selamba.

" Oh sorry. "

" Macam mana awak boleh demam ni Hani? " Soal Faizal sambil memeriksa suhu badan Hani.

Hani hanya tersengih.

Bunyi kilat berdetum. Terkejut dibuatnya. Beberapa saat kemudian hujan turun dengan lebat sekali membasahi bumi.

" Dah hujan! Macam mana nak jogging petang ni? " Rungut Arina.

" Tak baik merungut Rina, hujan tu kan rahmat. " Tegur Hani.

" Beb! Kau tau kan berat badan aku dah naik. Aku kena mulakan misi membuang lemak. " Terang Arina.

" Esok-esok boleh kan? Lagipun tak kemana tasik tu pun. Esok pagi kan tak ada kelas, so boleh lah jogging. " Ujar Hani.

" Esok nak siapkan assignment Prof Hamid. "

" Ala! Makin lebat hujan ni, macam mana nak balik? " Sambung Arina lagi.

" Hujan? Makin lebat? " Omel Hani sendirian sebelum tersenyum sinis.

" Kau fikir tak apa yang aku fikir sekarang ni? " Soal Hani.

Arina terdiam seketika sebelum bersuara.

" Jangan cakap yang kau nak.. "

" Yes!! Connection kita kuat lah Rina. So, here we go!! "

Hani menarik tangan Arina lalu meredah hujan lebat. Sempat juga Hani bermain-main dengan air hujan.

Kalau demam, boleh jumpa doktor Faizal hahaha.

" Yang pergi main hujan tu kenapa? Kan dah demam. Degil betul awak ni. " Bebel Faizal sambil mencatat sesuatu.

" Doktor mak saya kata.. lelaki tak elok membebel bukan apa takut tak ada orang yang nak nanti. Tapi, doktor jangan risau.. kalau tak ada orang yang nak doktor, saya-- " Kata-kata Hani dipotong terlebih dahulu oleh Faizal.

" Daripada awak melalut ke lain, amik kertas ni bagi dekat nurse untuk ambik ubat. " Arah Faizal.

" Eleh doktor ni. Baru nak sweet-sweet. " Rungut Hani lalu beredar.

Tanpa dia sedar, doktor Faizal mengukir senyuman manis.

" Ada-ada je lah budak ni. Makin lama makin parah kalau melayan. " Omel Faizal sendirian lalu tergelak kecil.

Tbc

7 HARI DENGAN DIA Where stories live. Discover now