حلم ام واقع

594 20 3
                                    

.

وصلنا لحد جرائم القتل أو بالاحري

الذبح ...ومحاولة فريق ادهم الوصول لأدلة لمعرفة القاتل .
.
ادهم : بص معايا يا زين كدا كل الجثث علي رقبتها علامات لمخالب وده اللي حدده المعمل الجنائي بعد تشريح الجثث وكمان اكددت ان كل الجثث المخالب غارزة في الرقبه بنفس العمق ٥ سم .

.وده ادي للوفاه فورا وتحليل المعمل بيقول إن كان موجود علي هدوم بعض الجثث شعر لحيوان غريب ذي ميكون ذئب وزي ميكون مستهدف الاعصاب اللي بتتحكم في نبضات القلب ...و بكدا المتوفي ميكنش ليه وقت حتي حد يلحقة ويعرف الجريمة دي ليه ومن مين ...🤔.

بس ازاي واي اللي يخلي ذئب يظهر هنا وكمان طول المخالب الغريبة و ازاي يكون له مخالب بالحجم ده......مممممممم واضح أن الموضوع خطير جدا ولازم نلحقه 🤔
.
زين بجدية : أنا من رأي نحط حراسة علي مداخل ومخارج المحافظة وتكثيف ع الصحراوي وكمان ... لازم. بحث عن اسامي كل اهل الجثث عشان. نعرف اي روابطهم ببعض يخلي الوفاة بنفس الطريقة دي .
.
ادهم : معاك حق عشان ده استحالة يكون ذئب اللي يعمل كدا ....اكيد في شئ مش مظبوط ولا زم اعرفه.
.
زين : تمام تعالي نرجع الجهاز بتاعنا ونقولهم علي المطلوب .
.
.
ادهم :تمام ... ثم اكمل بصوت عالي فورا الجثث دي تروح التلاجات لحد منجيب عنوان اهلهم ويتعرفوا عليهم .
.

افراد الشرطة : تمام يا فندم.
________________________
... في منزل مريم تحديدا بغرفتها .....
تنام مريم علي الفراش ووجهها يتصبب
.
عرقا وإذ فجأة تفزع من نومها وبصوت

مختنق :لا ليمكن معقول أنا لا لا مش انا اللي قتلتهم لا مش انا يارب ساعدني ..واخذت تبكي بقهر علي حالها.
.
وبعد مدة تخرج مريم من غرفتها وترا والديها يجلسان أما التلفاز وينظران بتمعن ...
..
مريم :. مالكم قاعدين كدا ليه مبحلقين في التلفزيون .
.
احمد بخوف: بصي....... يا مريم كارثة حاصله علي الصحراوي والشرطة لقت جثث كتير مدبوحه بطريقة بشعة .
.
مريم بتوتر: اااااه يارب يرحمهم يابابا و يصبر اهلهم .

.احمد : امين يارب .......صح يا مريم عملتي اي في الاختبارات امبارح .
.
مريم بحزن : معرفش يا بابا بس شكل مش هيقبلوني عشان عيني .... عن اذنكم .
.
نرمين بحزن وتنظر لابنتها: ياحبيبتي يا بنتي ربنا يصلح حالك يارب.
.
ثم. يرن الهاتف ويجيب احمد .
.احمد : الو السلام عليكم مين معايا
.المتصل ... .......

.احمد 😆: بجد تسلم يارب متشكر جدا لحضرتك سلام عليكم.

اغلق احمد الخط وذهب بلهفة الي حجرة ابنته التي تجلس بحزن علي الفراش .
.
.احمد : مبروك يا مريم قبلتي في الكلية حبيبتي.
.
مريم بفرحة 😄😄: معقول يابابا قبلت بجد ازاي .
.احمد😊 : إرادة ربنا يا روحي يا لا بلاش حزن وافرحي كدا...😃... شاطورة ههههههههه .
.
********في مبني المخابرات ...تحديدا عند اللوكر ...
ادم وزين بيجهزوا عشان التدريب مع الفرق.
.
ادهم بشرود :تفتكر اي اللي حصل مع جثث دي ... وقاتل ايه اللي عنده دقة يصيب هدفه كدا وبعدين الجثث مقتولة يعني لو كان ذئب كان اكل منهم .لكن الجثث سليمه بصرف النظر عن طريقة القتل البشعة دي .
.
.
زين : معاك حق الموضوع ده ملغبط ومريب بس ان شاء الله هتكشفه يا ريس ده انت الأصل ههههههههه.
.
ادهم : مفيش موضوع جد الا أما تقلبه هزار فصلتني يخربيتك.

زين : روق كدا ياعم خلينا نروح نتمرن سباحة لان زهقان.
.
ادهم : اوك يا لا .
.
**********
.
وصلت مريم لكلية الشرطة لاستلام لمعرفة محاضراتها وأوقات التدريبات...
.
في طابور الجمع كان أحد الضباط يتحدث .
.
دلوقتي عايز ابلغكم أن أغلب تدريباتنا هتبقي من ٦ صباحا وطبعا هتعرفوا الجدول عند مبني الإدارة ...
.
ثانيا في تدريب النشان احب ابلغكم خبر هتفرحو ليه جدا.
.
طبعا كلكم سمعته عن ذئب المخابرات وهو المقدم ادهم خالد واللي كلفته الجامعة بتدريبكم لمدة شهر ... وهو قبل ومرحب جدا اتمني تتوفقه وتتعلمه منه .
.
في تلك الأثناء كانت مريم لا تزال تبحث عن مكان جدول المحاضرات ولا تعرف بوجود جمع وما ان عرفت حتي اتجهت مسرعة الي هناك ..
.
الضابط : انتي ...خدي هنا ازاي تتاخري علي ميعاد الجمع انتي مسمعتيش صفارة الجمع .
.
مريم : اسفة بجد كنت بجيب جدولي وانا لسة طالبة جديدة .
.
الضابط : كل اللي موجود جداد زيك لانكم مقدمين متأخر وبعدين تقفي انتباه وانا بتكلم.
.
مريم بحنق : تمام يافندم مش هتتكرر تاني.
.
الضابط : بسرعة علي مكانك .
.
😤
.........
ذهبت مريم في الصف تنظر لهاذا الضابط بغل وكأنها سوف تفترسه.

.
.انقضي اليوم بسلام علي هذا النحو ولم يخلو من اخطاء مريم حتي تعتاد علي جامعتها ولكن لاتخفي فرحتها بهذا العالم الغريب.
.
***********
.في كوخ جواهر.
.
ها عملتي اي يا بت شوفتيها .
..
.
زهرة : أيوة بس عرفتي ازاي انها هتحول شرطة.
.
جواهر بشر : ههههههههه أنا يعتبر اللي بحركها ومريم خاتم في صباعي.
,,,,,,,.
.في إدارة المخابرات .
.
زين ينهي تدريبه : ااااااه أنا فرهدت حرام عليك خمس ساعات متواصله ياشيخ هموت واكل.
.
.
ادهم وهو يجفف عرقه: ههههههههه يا خرع انت كنت اخرك مدرس العاب وشكرا .
.
زين بحنق : سبنالك يا خويا انت المخابرات ... انا كان مالي ومال الهم ده ابويا قالي ادخل طب عشان تبقي دكتور زي أنا اللي اتبطرت ع النعمة .
.
ادهم : ااااه انت كل تدريب تسمعني البؤين الحمضانين بتوعك دول ولا بيقدموا ولا بيأخروا.
.
زين : تصدق ياض انت مستفز .
.
.ادهم بنبره مخيفة وهو يقترب من زين : انت بتقول اي
........
.
زين برعب : ممممبقلش مبقلش يا اما ده هيبلعني اعوذ بالله ..... انا رايح اكل ياعم .
.
ادهم : استنة أنا جي معاك عشان جعان .
.*******.
في منزل مريم .
.
ريناد : روما اي يا مزة اخبار الجامعة يا حضرة الضابط ..
.
مريم : ههههههههه اوام مبقيت ضابط ههههه.
.
ريناد : طبعا امال أنا لازم اتفشخر بيكي قصاد العيال في الكلية ... وقولهم سيادة اللواء راحت سيادة اللواء جت .
.
.
مريم : ههههههههه كمان عملتيني لوا لا أنا مش قدك أنا مفرهدة وهموت وانام .
.
ريناد : ههههههه نامي يا شابة بس عايزاكي عشان ننزل نشتري شوية هدوم .
.
مريم : اوك بس انام ساعتين كدا وافضالك .
.
ريناد : اشطة امزتي يالا سلام .
.
مريم : سلاااام
.
جلست مريم علي فراشها بعد انتهاء المكالمة تفكر هل يا ترا هيا اللي ارتكبت تلك الجرائم ام غيرها
.
مريم : بس ازاي ميكنش أنا ده انا حلمت بكل التفاصيل وازاي اتقاتله واشكالهم شبه اللي شفتهم في التلفيزيون...
لا لازم اعمل حاجة مينفعش أفضل كدا ...
.
يا ترا مريم هتعمل اي واي اللي بتفكر فيه ؟ .
.وهل هي اللي قتلتهم ؟

********
.

ملاكي الوحشحيث تعيش القصص. اكتشف الآن