الجزء الثاني والعشرون ( الاعيب جواهر).

521 18 15
                                    

تركت مريم وغمر ادهم يشتعل من الغيرة ومن برودة غمر ورحلا الي منزلها وهكذا فعل المثل ادهم وخالد الكل اتجه الي وجهته وللتفكير في هذه الاحداث العجيبة التي تعرضوا لها .
.______&&________

في منزل مريم فتحت الباب وهي تريد ان تتسلل للمنزل حتي لا يشك احد بغيابها
ظلت تنادي : غمر يا غمر انت ياعم الاطرش رد
يظهر غمر امامها ببرود : نعم

.ايه اللي نعم عايزة اطلع البيت مانت عارف ان محدش يعرف ان خرجت
غمر ظل ينظر لها ولم يتكلم .
.مريم بغيظ : انت يا مستفز يابني هتصورني متطلعني بقي .
.وهنا تجد مريم عينون غمر تتحول واذ به يسحبها ليمسك بها ويقفز عاليا ليصل الي نافذة غرفتها .

دلفت مريم الي حجرتها وهي تنده علي غمر : افففف قلبي وقف انت مش هتبطل تفجئني ب اللي بعمله هتوقف قلبي في مرة من دول
.
غمر ظهر وببرود معتاد : انتي اللي هبلة وبعدي عايزاني اقولك ايه بعد اذن جلالة الملكة مريم ممكن انط بيكي لحد فوق
.
مريم  وهي تضربه: غبي فعلا عفريت رخم ومستفز .
.
غمر محاولا استفزازها اكتر : ماشي
مريم : اااااااااه يا رب هتشل .
بصت مريم علي الساعة بتبص علي الساعة واتسعت عيناها من الزهول .
مش معقول غمر الساعة ٧ ازاي احنا طلعنا من هنا ٦,٥ يعني معقول مغبناش غير نص ساعة ازاي .
عادي الوقت اللي غبناه في المملكة يعادل ربع ساعة من الوقت في عالمكم يعني احنا اخدنا حوالي  ١٢دقيقة ونص رايح وربع ساعة في عالم الجن و١٢,٥ بردوا راجع بس كدا
.
مش معقول انا زي مكون فس فيلم كارتون .
.
غمر : يا يا حبيبتي ده واقع ويالا بقس روحس اتخمدي خليني انام انا كمان.
مريم : خمدة علي دماغك يا شيخ وبعدين انت عفريت بتنام ازاي .
.
غمر : معلش اصل برهق شوية وانام وباعب زيك عادي برده .
.
مريم وقد فذقته بالوسادة : طب امشي غور من هنا .
غمر وامسك بالوسادة : طيب يا مريم حسابك معايا بعدين .

.______________
في فيلا ادهم  تحديدا في حجرته .
.ينظر ادهم لخالد
.
بابا محتاج منك تفسير انت معقول تعرف حاكم الجن ازاي وازاي بيقول انك صديق قديم .
.
خالد بعد تنهيدة طويلة : بص يا ادهم مسألتش نفسك سر العداوة اللي بينا وبين جواهر واطورت ازاي لحد مبقيت انت ومريم في الدايرة دي .
.
ادهم : اكيد وانت قولتلي انه كان والدها هوة اللي سرق مخطوطة وحولتم تمنعوه ازاكم .
.
خالد : لا اللي حصل من حوالي ٢٥ سنة كنا لسة طلاب وانا واحمد  عمك وائل ابو هيثم الله يرحمهم كنا بنعمل بحث للكليه مهم عن الجن وعلاقتها بالانسان  وفي مرة سمعنا عن المكتبة اللي احنا كنا فيها دي فا رحنا هناك بسبب فضولنا المهم ان بعد مرحنا مكنش عليها حراسة زي النهاردة
Flash back
احمد : الله يخربيتك يا خالد هنتلبس بسببك .
.
وائل بضحك : والله معاك حق هيضيعنا فعلا .
.
خالد : بطله انته الاتنين خلينا ندور في الكتب اللي هناك دي عشان نخلص من البحث ونعدي من ام السنة دي. .
.
احمد : طيب يا خويا اما نشوف اخرتها .
وهنا تفتح بوابة غريبة وتقفذ منها فتاة تحمل بيدها كتاب وتحتضنه كأنه جزء منها .
.فزع الثلاثة وجلسو ارضا وقال احمد: ممممين انتي ودخلتي من البتاع ده ازاي .

.جواهر : انت مالك انت خليك في حالك عشان متتئذيش .
..... : ياتي صوت قد ظهر للتو : اقفي عندك يا جواهر وهاتي اللي في ايدك والا تصرف ي مش هيعجبك .
.
جواهر بضحك : هههههههه انت عارف كويس انك متقدرش تلمسني والا هتفضل اللعنه اللي حميت نفسي بيها ضددكم تطاردك طول حياتك .
.
امممممم ظل ايهم ينظر حوله ليجد ثلاث من البشر ولكن اكثر جرءاة من يقف في الامام فكان خالد  تقدم نحوه وقال: اسف في اللي هعمله لكن للاسف مفيش حل تاني .
.
خالد  باستفهام: انت هتعمل اييييي.... ولم يكمل الا وايهم قد امسك برأسه بيده وتحول الي شبه شبح ليدخل بدماغه ويظل خالد يصرخ يضرخ حتي فزع وائل واحمد ولكن صمت عم  المكان فجأة وبدأ خالد بالتحول

تراجع الجميع للوراء بما فيهم جواهر فهي علي علم بان اندماجه ببشر لن تستطيع تطبيق اللعنه عليه ولكن عندها اساليب اخري للمحاربة 😈وفي تلك الاثناء لم يلاحظ احد ان جواهر قد اخفت الكتاب تماما عن اعينهم فقد استغلت تلك الدقائق القليلة  لتخفيه

اوووه! هذه الصورة لا تتبع إرشادات المحتوى الخاصة بنا. لمتابعة النشر، يرجى إزالتها أو تحميل صورة أخرى.

تراجع الجميع للوراء بما فيهم جواهر فهي علي علم بان اندماجه ببشر لن تستطيع تطبيق اللعنه عليه ولكن عندها اساليب اخري للمحاربة 😈
وفي تلك الاثناء لم يلاحظ احد ان جواهر قد اخفت الكتاب تماما عن اعينهم فقد استغلت تلك الدقائق القليلة  لتخفيه.
ايهم بصوت خالد : هاتي الكتاب يا جواهر .
جواهر  قرأت شئ وحولت يدها لكتلة نار وهاجمت بها ايهم .
.
هنا تفاداها ايهم وقبل ان تقذفه. بغيرها وجددت من يضربها علي رأسها لتفقد الوعي فورا واذا به انه احمد ووائل معاااا 😧
.
ايهم نظر لهم ولجواهر الواقعة ارضا : اممممم برافو بشر اقوياء .
.تذكر هنا الكتاب وظل يبحث عنه ولكن يلاحظ شئ بجوار احدي الارفف بالمكتبة انه حقا الكتاب ولكن الذي  اخفته جواهر هو نصف الكتاب فقط سحبه وظل يبحث عن الجزء الاخر ولكن دون فائدة .
.
اقترب احمد ووائل من ايهم : خالد انت بقيت كدا ازاي .
.
نظر لهم : لكن انا مش خالد انا ايهم خالد مجرد جسم عشان اتجول في علامكم بعتذر بشدة ولكن لو كنت حربتها بجسمي انا كانت هتلعني .
وهنا لم يلاحظ احد ان جواهر استيقظت وهربت منهم وهي تبتسم فقد حققت ولو جزء من خططتها وهي تملكها لنصف الكتاب. ايهم بصدمة : هية راحت فين اكيد اختفت وانا لازم ارجع حالا العالم بتاعي .
.
انفصل ايهم عن خالد ولكن ظل يتردد له لفترة من الزمن حتي انقطعت اخبار ايهم فجأة ولم يأتي مجددا ولكن لعنه جواهر ظلت مصاحبه للثلاث اصدقاء الي ان امتددت الي اولادهم .
Back
.فهمت بقي ايه علاقتي بايهم وليه جواهر عملت كدا في وائل وعيلته .
ادهم : بابا لازم نتصرف الست دي خطر كبير بيهدد البشر ومينفعش تعيش .
.
خالد : قريبا جدا جدا هتنتهي جواهر بشرها وظغيانها .
.
يتبع اتمني البارت يعجبكم

ملاكي الوحشحيث تعيش القصص. اكتشف الآن