Este generozitatea ceea ce crezi?

94 4 0
                                    

Generozitatea este o calitate umana – dar nu inseamna ca daca esti generos nu trebuie sa ai granite, nu trebuie sa impui limite si nu trebuie sa pretinzi respectarea acestora.A fi generos presupune a-ti stabili, totodata, limite. Inseamna a stabili granite – de timp, de spatiu, granite psihice si granite comportamentale.A-ti clarifica si a le clarifica oamenilor care sunt atitudinile pe care le accepti si pe care nu le accepti, a comunica ce poti oferi, cat poti oferi si in ce conditii face parte dintr-un proces firesc de convietuire in toate legaturile tale – personale, profesionale, sociale.A fi generos nu inseamna a permite abuzul sau a-l tolera in mod tacit. Cand se intampla asa, nu este vorba despre generozitate – cel mult, despre generozitate prost inteleasa si prost practicata. Generozitatea nu inseamna ca tu nu esti atent cu timpul tau liber sau cu timpul tau profesional, cu energia ta, cu banii tai si cu alte resurse sau servicii pe care oamenii ti le pot solicita in exces.Da, stiu – oamenii din viata noastra au tot felul de cereri de la noi. Majoritatea celor din jur incearca sa ne atraga in jocuri psihologice, incearca sa pandeasca fisuri si neatentii de moment, pe care sa le exploateze in mod favorabil si convenabil lor – lucru care, daca iti scapa, va duce la relatii inegale, asimetrice, la pierderi masive de timp din partea ta, lucru ce poate duce inclusiv la pierderi financiare si materiale.Nu toate persoanele din jurul nostru isi formuleaza cererile cat se poate de direct; marea majoritate a cererilor reprezinta cereri ascunse – daca esti atent la interactiunile pe care cei din jurul tau le initiaza in raport cu tine poti obsesrva si cererile ascunse ale acestor persoane.Asigura-te ca spui DA numai acelor cereri care sunt in mod clar formulate si care iti sunt adresate in maniera directa. Nu pe cai ocolite si nu cu apropouri, nu cu pretexte pe care tu nu le poti verifica. Atunci cand oamenii nu-si formuleaza cererile in mod clar, direct – dar nu ezita sa ti le adreseze in forme mascate – adreseaza-le intrebari de genul "Inteleg ca tu vrei de la mine asta?" si prin afirmatii de genul "Daca asta vrei de la mine, nu pot sa te ajut. Inteleg ca asta vrei, insa nu ma pot implica" sau "Nu te pot sustine", "Nu te pot ajuta" sau "Conditiile in care te pot ajuta sunt astea" (si comunici foarte clar conditiile in care, de exemplu, poti imprumuta bani atunci cand ti se cer: cand ii vei primi inapoi si ce se intampla daca nu-i mai primesti) sau "Lasa-ma sa mai gandesc – stiu ca te grabesti, dar nu ma forta acum sa raspund sau sa-ti promit".De asemenea, nu face niciodata promisiuni care presupun din partea ta sacrificii psihologice sau financiare prea mari – oamenii tind sa retina ceea ce promiti (nu si ceea ce promit ei insisi) intr-un moment de entuziasm sau de disperare, insa tu stii foarte bine ca promisiunea nu are nicio legatura cu realitatea viitoare la care se refera, cand este posibil sa nu mai ai aceeasi stare ca cea pe care ai avut-o atunci cand ai facut promisiuni care te leaga, te obliga, te subjuga – si asta, nu de putine ori.Generozitatea are legatura cu integritatea. Iar integritatea inseamna a alege sa-ti practici valorile, nu doar sa le afirmi. Insa a-ti practica valorile nu este intotdeauna placut pentru cei din jurul tau, dar iti asigura pozitia corecta in toate legaturile tale semnificative.Fii generos – dar nu cu pretul degradarii stilului tau de viataFii generos doar in situatiile pe care le poti verifica si doar acolo unde ajutorul tau este necesar, acolo unde este nevoie de tine: implica-te voluntar in asistarea persoanelor varstnice sau in dezvoltarea copiilor din familii defavorizate. Sunt doar doua exemple. Aici este nevoie de generozitatea si de contributia ta, de timpul tau, de energia ta, de bani din partea ta, de cunostintele si de experienta ta de viata sau profesionala. Nu te lasa impresionat de cereri care vin din partea unor persoane pe care le intereseaza sa-si bifeze interesele relationand cu tine, ci canalizeaza-ti resursele – daca asa consideri ca trebuie sa faci – in locuri in care chiar este nevoie de tine si unde esti asteptat cu drag.

Psihologia MinciuniiUnde poveștirile trăiesc. Descoperă acum