T I G A

18 1 0
                                    

Aurora memicit kepalanya yang terasa sakit. Kerja yang bertimbun di hadapannya masih belum terusik. Ditambah pula dengan laporan kewangan yang perlu disiapkan harini. Lagi bertambah memeningkan kepalanya. Aurora mengeluh kecil sambil berdecit perlahan. Kepalanya direbahkan di atas meja. Kemudian, dia memejamkan matanya sebentar. Harap dengan cara ini dapat menghilangkan sikit sakit kepalanya.

"Aurora!" Meja Aurora diketuk sambil memanggil nama Aurora. Aurora langsung tidak memberi respon. Wajahnya kelihatan letih dan lesu.

"Wehh Aurora!"

"Apa dia?!!" Sahut Aurora dengan kasar namun matanya masih terpejam. Baru nak rehat sikit, dah ade orang kacau.

"Wehh kau tidur ke? Bangun la. Kang boss nampak kau tidur, naya kau."

Aurora terus mengangkat kepalanya dan matanya juga dicelikkan. Wajah rakan sekerjanya, Ameer yang tersengih di hadapan Aurora menyebabkan bibirnya tercebik meluat. Mamat ni tak habis habis kacau aku.

"Kau nak apa? Jangan kacau aku la. Pergi buat kerja kau! Nak rehat pun tak senang!" Marah Aurora sambil merebahkan semula kepalanya.

"Boss panggil kau masuk bilik dia!"

Mata Aurora terus tercelik dan tubuhnya automatik tegak. Lagaknya seperti terkejut. Wajahnya juga terus berubah pucat dan cuak!

"Bb..bosss pangg..gil aku?" Gagap Aurora bertanya. Ameer sekadar mengangguk sambil menggaru kepalanya. Aneh dengan sikap Aurora yang satu itu.

"Aduhhhh mati aku. Macam mana ni Meer?"

"Macam mana apa? Mana la aku tahu."jawab Ameer selamba. Sebaik mungkin dia cuba menahan ketawanya dari meletus. Bila melihat keletah Aurora yang gelabah tak tentu arah ini, jadi kelakar pula. Ditambah dengan kecomelan wajahnya yang gelisah itu.

Aurora bangun dari posisi duduknya lalu dia menarik nafas sedalam dalamnya bagi menenangkan jiwa yang gelisah itu. Dadanya diurut dan tangannya dilekapkan di dada kirinya di mana jantungnya berdegup laju. Ini petanda yang dia berada dalam ketakutan.

Mana tak takutnya bila terpaksa berhadapan dengan bos yang garang, cerewet dan sombong itu. Semua benda yang dia tidak suka akan dihempas atau dicampak keluar ataupun dia akan memaki hamun pekerjanya tanpa mengenal erti kasihan jika sesuatu yang diminta tidak dapat disiapkan atau tidak sempurna sesuatu kerja di matanya.

"Dah pergi masuk...Dah macam tak cukup oksigen je kau ni aku tengok." Kata Ameer sambil menekup mulutnya. Aurora sekadar menjeling lalu meninggalkan Ameer disitu. Ameer hanya memandang langkah Aurora sambil menggeleng. Langkah Aurora cukup perlahan apabila mendekati pintu pejabat milik bosnya, Syed Redza Haikal. Nama je sedap, tapi perangai, nauzubillah.... Aurora menarik nafas sebelum tangannya mengetuk pintu pejabat majikannya.

"Masuk!" Arah satu suara dengan tegas. Aurora jadi kecut pulak. Laporan kewangan yang perlu disiapkan masih belum disiapkan. Takut juga jika bosnya meminta laporan kewangannya. Mati la kalau macam tu.

Tombol pintu dipulas lalu Aurora membawa tubuhnya masuk ke dalam pejabat yang berhawa dingin itu.

Kelihatan bosnya serta seorang lelaki yang duduk membelakanginya berada di dalam bilik yang bersuhu sejuk itu. Aurora memeluk tubuhnya yang terasa dingin.

"Kenapa tercegat lagi dekat situ? Tak reti nak duduk?" Suara garau itu memeranjatkan Aurora. Cepat-cepat dia melabuhkan punggungnya di sebuah kerusi bersebelahan dengan seorang lelaki yang masih tidak dapat melihat wajahnya.

"Mana laporan kewangan yang saya suruh siapkan tu? Kenapa tak bawa sekali?"

Aurora menelan liur.

Dear Mr AnnoyingWhere stories live. Discover now