" hmmm.. awal - awal pagi kena bangun cari kerjaaaaa. Huwaaaaa malassssssnyaaaaaaaa! Eh pukul berapa sekarang ( dan aku tengok jam ) uishh dah pukul 615 pagi. Mampuss aku kalau mama ketuk pintu dan panggil aku.
Dan.. pintu pun diketuk. Apa lagi lari lintang pukang masuk bilik air. Nasib bilikni ada bilik air privacy hehe!
"Selepas selesai solat , aku terus bersiap dan memakai kameja putih dengan seluar palazo hitam. Shawl pula warna merah jambu. Hm cantik kann. (Bapakk kuat perasan jugak yee rafeeqa qhaira ni hmm.)
Dan aku bergegas turun untuk bersarapan dengan family terchentaaaa. Niat nakbangun awal dan tolong mama dekat dapur malangnya tertidur lambat sebab si zaraaa punya perangai lahh.
7:05
" assalamuailaikum papa,mama, abang ngah terchenta dan kaknailah ku."
"Waalaikumussalam. Hm duduk sini adik, papa ada nakbagitahu ni sekejap lagi uncle harraz datang nak interview kamu untuk jurusan arkitek sebab pekerja dia dah tukar ke tempat lain tu yang kosong tu. Dia pilih kamu."
Aku dalam hati seronokk yaaa ampunn! Yelaaa mana takseronok interview dekat rumah sendiri. Kau hadoo? Hehehe.
"Wahh interview dekat rumah lahh dik. Untung kauu dapat pakmertuaaa baik hati macam tu." Kata abang ngah kepada ku.
"Ehh abang pagi pagi dah cari pasal dengan orang. Biasa lah kan adik kan princesss anakbongsu mamapapa pula tu. Mestilah dapat layanan tu. Hahaha ( RIAK ! ) "
"Yelaaa dik untung kau dapat pakmertua macam tu."
Terkejut beruk aku dengar abang ngah cakap pakmertuaa?! Whattttt?!
"Abang ngah nkbuat lawak pulak. Pakmertua apa kebende nye bang? Kan adik kan baru umur 22tahun. Muda lagi, macam baru nakmulakan hidup hahh takgitue?! Lagipun takde calon. Dan belum bersedia lah bang."
Dan..
" betul lah tu apa yang abang ngah kau kataaa. Untung kau dik pikaa. Nyampuk mama pula. Papa nak kau kahwin tahun ni jugak next week pika bertunang. Jangan risau husband to be kamu takdatang dia pergi jepun ada urusan selama 2bulan." Kata papa kepadaku.
Sanggup ke kau rafeeqa qhairaa? Bisik hatiku. Dan aku terus diam dan takde selera nakmakan.
"Papa,mama bukan apa. Papa mama cuma nak bagi adik lebih matang umur pun dah boleh jadi mak orang dah. Semua persiapan dah siap cuma perlu berlangsung je. Sekejap lagi diaorang datang sambil tu interview kamu kerja yaa pika. Dan mama nak anak mama bahagia je. Sampuk mama pulak."
Dalam hati allah je yang tau. kenapa hari ni paa , maaa ? Awal tahun lagi ni pika baru nakmula kehidupan berkerja ni jadi lain pula. Bekerja dan jadi isteri orang. Hm. Redha. Pasrah.
"Baiklah kalau itu yang boleh balas jasa mama papaa. Adik setuju. Adik naik atas dulu mama, papa semua."
"Aikkkkk, kamu taknak makan pika? First time lahh."
"Makan jelaa adik takda selera bang. Nanti kawan papa datang panggil adik yaaa. Bye."
" biarkan dia. Masih terkejut lagi latu." Sampuk papa.
YOU ARE READING
Cheesee ! ❤
Overig" untung pakmertua kau interview kerja dekat rumah dik." - Abang harris " abang pagi pagi pun nak usik pika. Pakmertua apa kejadah apanye?! Pika baru 22tahun lah bang. Mana bersedia lagi." - RafeeqaQhaira " hm betul lah apa abang kau cakap pika. Ne...