7

44 3 0
                                    

"Patient bed 20 tu tidur lagi ke?" Suara jururawat itu disambut anggukan dari rakan2nya. "Husband aku cerita, teruk jugak dia menjerit semalam dekat ED. Katanya jadi dalam toilet."

Perbualan mereka didengari Azri dari jauh. Sempat dia toleh ke arah katil nombor 20. "Dah sarapan Dr? Awal Dr datang." Sapanya tatkala melihat kelibat Azri.

Azri senyum. "Dah." Jawabnya pendek. "Houseman mana?" Belum sempat jururawat menjawab, doktor pelatih itu keluar dari bilik pegawai perubatan beserta fail2 pesakit di tangannya. "One new admission subuh tadi. SLE flare." Diserahkan satu fail kepada Azri kemudian menyambung penerangannya.

"17 years old, home schooled. History taken from her maid. Known case of SLE 5 years ago. On azathioprine, hydroxychloroquine and low dose corticosteroid. Came in last night due to increasing fatigue and facial rash for one day with 1 week history of low grade fever. Had aggressive behavior at ED, given IM Haloperidol 10mg with IV Diazepam 10mg."

Doktor pelatih itu terus menerangkan perihal pesakit. Azri diam. Membaca sepintas lalu keputusan ujian darah serta sejarah keadaan pesakit. Ada sesuatu yang menarik perhatian Azri.

"Depression?" Bisik hatinya. Berdehem. "Kejap. Mana assessment psychiatry? Team diaorang ada jumpa kan awal pagi tadi?"

Doktor pelatih itu berhenti. Menyelak buku notanya seketika. "My mistake Dr. I lupa nak key in that part. But assesment was not complete. Maid was unsure of her history sebab baru kerja 2 minggu. And patient terus tidur sampai sekarang. Saya rasa nanti MO paychiatry datang balik."

"Family members?" Tanya Azri lagi.

Doktor pelatih geleng kepala. "Only child in family. Father passed away. Mom's oversea." Jelasnya pendek.

Azri kerut dahi. Merenung wajah pesakit yang sedang lena itu. Tubuhnya kurus. Rambutnya kelihatan nipis- terlihat sedikit kulit kepala. Wajahnya pucat dan cengkung sedikit, ada ruam merah di kedua2 pipi, juga sedikit di tengah2 batang hidungnya. Tapak tangan kanannya berbalut. Di pergelangan tangannya ada beberapa kesan parut melintang. 

Mata Azri melirik semula pada data di fail. Nama yang tertulis- Suffina.
--------------------------------------------------------
Ling berjalan pantas. Menuju ke wad medikal. Terimbas peristiwa awal pagi tadi.

"Pergi! Pergi!!!!"
Kedengaran jeritan dari jauh. Kelihatan beberapa pembantu perubatan lelaki mengerumuni ruang hadapan tandas wanita. Sambil mengundur ke belakang

"Jangan kacau aku!! Pergiiiiii!!!!" Jerit gadis itu lagi sambil menghayunkan serpihan kaca. Kelihatan darah merah di tangan kanannya. Menitik ke lantai.
Seorang wanita tua menangis dari jauh sambil sesekali memujuk gadis itu untuk berhenti.

"Suffina..." Bisik hati Ling.

Langkahnya menuju terus ke katil 20. Senyum melihat Suffina sedang makan. Namun, wajah gadis itu kelihatan sugul. Menguyah sambil merenung kosong makanannya.

"Good morning!" Sapa Dr Ling.

Anak mata Suffina mengalih renungannya kepada Dr Ling. Lama. Ditolak meja beroda itu ke tepi. Suffina diri.

Dipeluk tubuh Ling. Erat.

"Saya tak gila kan Dr?" Ucapnya perlahan. Diam seketika.

"Saya nampak Dr Hani..."

Ling kerut dahi. Hembus nafasnya perlahan. Tidak sedar, diperhatikan Azri dari kaunter komputer.

Tingkat 12Where stories live. Discover now