Pengembaraan Affendy bersama Candy

111 11 0
                                    

Jualan ayahnya semakin laris. Jadi petang itu sudah tidak ramai lagi yang membeli di kedainya. Oleh itu Candy dapat meluangkan masanya lebih sedikit. Tanpa melengahkan masa Candy meminta izin kepada ayahnya untuk keluar.

"Ayah!!!Candy nak keluar sebentar".jerit Candy.

"Yeee. Jangan balik lambat sangat paling lewat sebelum malam menjelma!!" kata ayahnya.

"Baiiiiiikkkk ayahhh!" Candy pun berlari anak menuju ke hutan tersebut.

Sesudah sampai ke pokok beri itu seperti biasa Candy memanjat dan masuk ke dunia lain.
Candy yang berasa tenang berjalan di dunia itu dan ternampak haiwan monarch peliharaan Affendy lalu pergi ke haiwan itu.

"Amber.....",Candy memanggil haiwan peliharaan Affendy sambil mendekatinya.

Amber terkaku dan berkedip matanya melihat Candy yang semakin dekat dengannya. Candy senyum dan menggosok kepala Amber dan Candy berasa gembira kerana Amber sangat jinak dengannya. Amber berasa selesa dengan Candy dan membiarkan Candy menggosok kepalanya.

Tanpa sedari dari jauh Affendy dapat melihat betapa jinaknya Amber terhadap Candy, gadis pelik yang dijumpainya semalam. Selepas itu Affendy mendekati Candy dan Amber.

"Ehem!",Affendy mendehemkan suaranya.

"Affendy, jinaknya Amber awak!"teruja Candy memberitahu kepada Affendy semasa Affendy berada dekat dengannya.

"Hehe..kalu awak nak tahu Amber boleh kenal seseorang baik atau jahat,"kata Affendy sambil tersengih.

"Jadi saya baiklah ni hahaha," kata Candy dengan bangga.

"Hahaha...ye lah kot",ketawa Affendy.

Melihat Candy yang masih lagi menggosok Amber. Affendy pun menanyakan soalan.

"Ermm...Candy bagitahulah awak dari dunia mana?!, tanya Affendy.

"Oh soalan semalam, hurmm tak silap saya dari dunia 'down' jadi dunia awak dunia 'up'.( okeh korang nak tau apa dunia 'down' dan dunia 'up'? Begini dunia 'down' dikenali sebagai dunia bawah, dunia bawah ni just ada hanya manusia sahaja dan haiwan seperti biasa macam dunia kita cuma kampung dan bangunannya macam fantasy gitu dan tiada kerajaan kerana tiada kejahatan dilakukan manakala dunia 'up' pula dikenali sebagai dunia atas, dunia ni ada pelbagai kehidupan ada haiwan fantasy ada kerajaan ada witch dan sebagainyalah, ok happy reading :) )

"Ha a, saya dari dunia 'up'",kata Affendy.

Dan selepas itu mereka berdua diam membisu tidak berkata apa-apa. Tiba-tiba mereka berasa segan kerana mereka berada dunia yang berlainan.

...
Semasa Candy masuk ke dalam bilik Candy merebahkan badannya di atas katil. Malam itu Candy tak dapat melelapkan mata kerana masih tertanya-tanya bagaimana ada dua alam sampai lah tiba masa Candy melelapkan mata.

Tiba-tiba idea menjelma di fikirannya, Candy pernah terjumpa buku di library ayahnya.Tanpa membuang masa Candy pun menuju ke library ayahnya dan Candy mengintai bilik ayahnya dan memastikan ayahnya sudah tidur. Apabila melihat ayahnya sudah tidur Candy pun menuju ke library.

Candy pun mencari buku yang ingin dicarinya..Candy melihat di atas rak tiada di atas meja pun tiada..Candy pun duduk diatas kerusi di meja ayahnya. Candy geram lalu dengan tidak sengaja Candy membuka laci di meja itu,rupa-rupanya buku itu ada di dalam laci. Candy mengambil buku itu yang penuh dengan misteri dan yang penuh dengan habuk hehhe biasalah buku yang lama yang tidak diguna macam tu lah jadinya.Candy meniup habuk yang ada di buku itu. "The legend of the World" waa tajuk pun dah hebat legend arh, kata Candy. Candy membuka buku itu dan dengan penuh sinaran cahaya matahari opss bukan cahaya matahari cahaya dari buku itu.

Special Girl....Where stories live. Discover now