Pengembaraan Ketiga

24 3 4
                                    

"Ampun tuanku, patik tidak sengaja mencerobohi kawasan ini.", kata Affendy lalu menghadap raja di singgahsananya.

"Tidak mengapa, patik kenal kamu, kamu adalah Princ....",kata-kata raja itu terhenti seketika kerana Affendy menyampuk.

"Ye YE YE tuanku...(sambil menunjukkan jari telunjuk di mulut menandakan riaksi senyap tentang perkara tersebut). Hehe maaf tuanku....", Affendy berasa lega selepas raja itu mengangguk faham dengan tindakannya.

...

"Affendy, bagaimana dan ceritakan bagaimana kamu boleh sampai ke sini?", tanya King Ray. (Raja kat dunia pari-pari ni)

"Patik bertiga ini ingin mengembara dan mahu mencari tahu dimana peri Syasyha iaitu peri yang telah diamanahkan untuk menjaga sehelai kertas dari buku "The Legend of The Word" oleh moyang patik, jadi dalam perjalanan mencari beliau kami bertiga terjumpa pokok beri a.k.a jalan untuk datang ke dunia lain tetapi kami bertiga percaya hanya ada dua sahaja dunia dan kami bertiga masih tertanya-tanya bagaimana boleh wujudnya dunia satu ini iaitu dunia yang baginda takhluk ini", terang panjang lebar Affendy kepada King Ray.

King Ray hanya mengangguk.

"Beta boleh menolong kamu untuk berjumpa dengan Peri itu secepat yang munkin", King Ray memecahkan kesucian selepas beberapa minit mereka berdiam.

"Wahhh!!! Betul ke beta nak tolong!", tiba-tiba Candy bersuara teruja ahahaha.

King Ray tersenyum melihat Candy dan mengangguk. Sesungguhnya King Ray begitu tertarik dengan Candy, seperti ade aura yang mengatakan tidak lama akan datang puterinya kembali kepadanya. Affendy dan burunv tua itu hanya tersenyum gembira.

"Tetapi ade syaratnya.......", King Ray berkata lagi....

...

"Affendy dah lama dah kita berjalan ni bila nak berehat letih laaa", Candy mengeluh keletihan.

"Hmm, tu la tu, burung tua bila nak berehat ni?" Affendy pulak mengeluh.

Burung tua itu hanya tersenyum dan menyuruh mereka ikut dia dan memuncungkan mulutnya menandakan mereka akan berhenti di depan itu sebentar lagi.

...

Candy dan Affendy duduk keletihan di pokok yang rendang. Mereka minum air dengan rakus sekali.

"Kamu berdua harus memiliki jiwa yang kental kerana jalan pintas yang diberikan oleh King Ray ini penuh dengan kejahatan, sekarang ini kita berada di zon selamat lagi, selepas ini kita akan bergerak di zon yang sangat berbahaya tetapi zon itulah yang akan membawa kita lebih cepat ke tempat Peri Syasyha itu", burung tua itu berkata sambil menunduk keletihan. Sebenarnya burung tua itu lagi letih tetapi dia belum letih yang tersangat letih kerana visinya masih belum dapat diselesaikan. Dia harus berjuang demi ibu bapa nya dan juga rakan karibnya. Dia akan melaksanakan visinya untuk menguilangkan kejahatan tersebut walau nyawanya berada di hujung tanduk sekalipun. Dia akan berjuang sedaya upaya demi semua makhluk-makhluk yang dia sayangi.

Affendy yang melihat air muka burung tua itu berasa serba salah.

"Burung tua, maafkan kami kerana menyusahkan kamu", Affendy memegang tangan burung tua itu dengan penuh simpati.

"Tidak mengapa put....", Affendy cepat-cepat menekup mulut burung tua.ahahahaha(author)

Burung tua itu hanya tersengih-sengih macam beruk. (Biar la dia tu burung ahaha burung jadian senyum cam beruk ahaha author gurau je)

"Tidak mengapa Affendy, saya sudah menganggap Affendy dan Candy sebagai anak saya sendiri, dan saya mahu kamu berdua panggil saya aba.(abah la maksud author, ni pnggilan manja hehe) ", burung tua itu senyum. Dia masih belum memberitahu mereka bahawa ini adalah untuk visinya juga bukan sahaja untuk mencari sehelai kertas itu. Nanti tiba masanya mereka akan tahu juga visi dia.

...
"Sebelum itu, beta ingin katakan sesuatu, beta sudah lama mencari puteri beta...", King Ray menunjjukkan raut wajah yang menahan sebak di dada manakala permaisuri Angela hanya berdiam diri sambil menekup mukanya menahan rindu terhadap puterinya yang hampir 15 tahun menghilang kerana telah diculik oleh King Horald iaitu musuh utama seluruh kerajaan dunia. King Horald juga adalah ketua kejahatan-kejahatan dunia. Dia juga ada visinya tersendiri kerana ingin menjadikan dunia ini sebagai dunia takhlukannya sendiri.

"Puteri beta mempunyai tanda kehijaun di dalam matanya, tanda itu akan datang apabila dia betul-betul marah malah keadaan itu juga akan menyebabkan dia akan menjadi semakin lemah, beta mohon kepada kamu bertiga supaya jika terjumpa mana-mana gadis yang ada tanda itu , beta mohon kembalikannya kepada beta secepat yang munkin , beta takut kemarahannya akan membawa maut untuk dirinya", King Ray sudah tidak dapat menahan kesedihannya lalu setitik air mata jernih menitik sambil tangannya memegang erat tangan Affendy. Permaisuri sudah menangis teresak-esak kerana takut kejadian itu akan berlaku. Biasala ibu kan , ibu mana tidak risaukan anaknya lagi lagi kalau anak mereka itu perempuan lagi la binbang.

Candy yang melihat adegen tersebut terasa sebak juga tetapi dikuatkan juga jiwanya supaya nampak kuat dihadapan raja dan permaisuri kerajaan ini.

Burung tua hanya tersenyum sebak,, naluri burung tua ini kuat tau gais. Dia berasa seperti puteri kerajaan ini seperti ada di sini tetapi dia tidak pasti siapakah orang itu?
.
.
.
.
.
.
.
.
.
...

Nah tu je la author buat nanti author buat lagi panjang cerita ha....

Hari ni dua chapter author buat...but dua dua chap itu pendek je ahaha🤣

Ade je ha idea author tapi gitu la lenguh jari author ni

Harini just 814 words😉

Nanti ii ade buat banyak dan lagi gempak insha Allah.


Special Girl....Where stories live. Discover now