Astagfirullah al-azim 3x
Alhamdulillah 3x
Subhanallah 3xBismillahirahmanirahim.. Assalamualaikum ..
Kalau cakap pasal handphone ,mesti semua orang ada.. Budak2 kecik pun ada yang dah reti main handphone bagi.. Bak kata orang "dunia dah canggih"..tapi tanpa sedar handphone yang sering membuatkan kita lalai..
Dalam handphone, mesti macam-macam application yang kita download.. Antaranya?? Instagram, Facebook, Whatsapp and also games.. Betul x?? Pernah x?? Masa tengah syok tengok video kat youtube atau baca n main fb / Ig, dan tetibe dengar azan.. Apa yang kita buat?? Kebanyakan mesti akan sambung tengok handphone balik kn?? Tapi mungkin ada yang tutup handphone then pergi solat, Alhamdulillah..
Tapi kalau kita sedar, handphone yang selalu buat kita malas.. Aku bagi satu contoh, ada x kat sini yang kaki novel or gamers?? Kalau ada aku rasa mesti perasan perkara.. Mesti tanpa sedar kita banyak habiskan masa kat handphone, kadang-kadang sampai 2 hingga 3 jam..sebab apa?? Sebab kita dah lalai dengan handphone tu..
Ok, handphone tu penting ke sebenarnya?? Ye, aku akui, zaman sekarang handphone merupakan satu benda penting dalam hidup sekarang, dan boleh dikatakan semua ada.. Tapi dengan handphone juga la manusia rosak , lalai dan malas.. Ye, handphone sekarang memang orang guna untuk keje dan study sekarang tapi tu la, cara kita menggunakan handphone tu kurang Bagus..
X salah ada handphone, x salah guna handphone tapi satu la.. Jangan lalai sangat dengan handphone, kalau boleh hadkan masa untuk main games, tengok sosial media tapi banyakkan baca Al-quran, buat solat sunat ,zikir, istiqfar.. Sebab nanti bila kita mati kita dah x bawak dah handphone untuk masuk syurga, tapi kita bawak amal ibadah (pahala) untuk masuk syurga.. Dan kalau boleh kurangkan download atau baca benda atau tengok video yang kurang berfaedah..
Lagipun, kita hidup di dunia bukan untuk jadi "HAMBA DUNIA" ataupun "HAMBA HANDPHONE " tapi kita hidup kat dunia untuk jadi "HAMBA ALLAH SWT"..
*nasihat untuk aku dan kawan2 sekalian
*segala yang baik datang daripada Allah, dan segala kekurangan daripada diri aku sendiri.. Mohon maaf jika tersalah kata ..
YOU ARE READING
NAK TAU TAK ??
RandomHanya sekadar tulisan utk menyampaikn pesanan utk diri yg masih dlm perhijrahan serta pesanan buat sahabat2 semua...