SEDIH KENA HINA

54 4 0
                                    

Mesti semua orang pernah rasa sedih dan down bila kena hina atau kena kutuk.. Aku ada beberapa nasihat yang nak dikongsikan bersama kawan2 sekalian..

First, pernah x kena kutuk sampai kau rasa kau tu orang yang paling teruk dalam dunia ataupun rasa x berguna.. Kalau ada rasa perkara tu, aku rasa korang kena buang apa yang korang rasa tu..

Nak tau sebab apa??  Sebab kalau kau ada rasa x berguna, kau akan semakin down dan down.. Dan sampai satu tahap mungkin kau akan rasa stress dan murung..

Tapi macam mana nak buang rasa tu?? Ok, first, korang kena ambil kutukan orang 'tu' sebagai satu alasan untuk kau berubah atau kau buktikan kat orang tu yang kau boleh jadi lebih baik daripada apa yang dia kutuk.. Contohnya, kalau ada orang yang selalu kutuk atau hina kau tu bodoh ..kau mesti akan rasa geram dan benci dengan kata2 tu kan.. Dan pada masa tu kau akan berusaha bersungguh-sungguh sampai kau berjaya dan pada masa tu jugak kau dah buktikan kat orang tu yang kau boleh berjaya..

Faham x??  Maksud aku jadikan apa yang orang kutuk atau hina kau tu sebagai satu motivasi pembakar semangat.. Contohnya, kalau orang kutuk kau gemuk, kau mesti akan rasa sedih dan kau pun akan mula rasa nak kurus dan pada masa tu kau akan mulakan misi untuk diet dan bersenam.. Dan akhirnya, kau menjadi kurus ...dan orang yang kutuk hg tu akan terdiam..

Jadi, kesimpulannya, pada sapa-sapa yang pernah rasa sedih, down atau tertekan masa orang kutuk atau hina kau.. Nasihat aku, ambil setiap kutukan tersebut sebagai motivasi dan pembakar semangat untuk menjadi lebih baik..

#be_happy_for_your_life

NAK TAU TAK ??Where stories live. Discover now