EMAK & AYAH

25 3 0
                                    

Zaman sekarang, ramai yang x hormat mak dia..hmm, aku nak ingatkan , yang mak kita ni yang mengandungkan kita berbulan2 dan menjaga kita sampai sekarang.. Korang  pernah x terdetik  rasa simpati kat mak korang?? Maksud aku bila kita tengok mak kita buat keje rumah setiap hari tapi x pernah pun mengeluh walau sekali.. Hmm, mesti pernah kan..

Jadi, kalau macam tu, pergi la tolong mak korang, contohnya, yang perempuan tu tolong la masak ke kemas rumah ke.. Tapi yang lelaki pun kena la bantu jugak, contohnya, kalau lepas makan tu, basuh la pinggan tu,  lepas tu, kalau ada pinggan2 dalam sinki yang x basuh tu, tolong la basuh..dengan ayah pun tolong la juga ye..*tapi kalau yang memang rajin tolong mak ayah dia kat umah, Alhamdulillah *

Ok, kedua,selalu kalau mak kau panggil, mesti kau macam geram la menyampah la,malas nak sahut la, sebab kau tengah main hepon , buat insta live la, buat keje sekolah la, tengah call gf /bf la masa tu.. Jadi, mula la malas nak menyahut panggilan mak kau tu.. Hmm, aku nasihatkan lepas ni, kalau mak kau panggil, sahut terus dan pergi kat dia, so, mak kau x payah la letih2 menjerit nama kau.. Lagipun, kadang2 mak kau panggil tu, sebab nak suruh kau solat, nak tengok kau tu masih bernyawa ke x *gurau2* ataupun ada la perkara penting yang mak kau nak bagitau.. Tapi kadang2 mak kau saje je panggil kau duk ruang tamu, sebab dia nak luangkan masa dengan anak dia jugak ..

Ketiga, kalau balik umah jangan la terperuk dalam bilik.. Keluar la dari bilik tu.. Pergi jenguk-jenguk mak ayah kau.. Dan luangkan masa dengan depa..

Keempat, jangan tinggikan suara dengan mak ataupun ayah kau.. Walaupun kau tengah marah.. Sebab nada yang tinggi tu sebenarnya boleh menguris hati mak ayah kita.. Jadi, kalau nak sembang dengan mak ayah tu guna la nada yang rendah dan ayat2 yang sopan.. Jangan pernah tengking depa walaupun sekali..

Kelima, kalau buat salah dengan mak ayah kita, pergi la mintak maaf cepat2..sebab kita x tau ajal kita ataupun mak ayah kita tu sampai bila.. Andai kata, kita x sempat minta maaf kat depa tapi depa dah meninggal dunia.. Mesti menyesal kn??

Yang terakhir, pesanan buat aku dan korang jugak, hargailah mak dan ayah korang selagi mereka masih bernyawa, berbaktila pada mereka dan yang penting jangan jadi anak yang derhaka.. Jangan bila depa dah xde, baru nak menyesal dan menangis bagai.. Jangan.. Jadi, yang ada mak dan ayah tolong hargai mereka sebab ada kawan kita yang dah xde mak ayah yang rindukan mak ayah mereka tapi mereka x boleh jumpa dan berbakti pada mereka.. Jadi, selagi ada mak ayah, jenguk-jenguk la mak ayah kat kampung, tanya khabar, luangkan masa dengan depa dan sembang2 dengan depa.. Dan jadilah anak yang soleh agar mak ayah kita mendapat pahala.. Dan sentiasa mendoakan mereka..

*mohon maaf andai tersalah kata
*nasihat untuk aku dan kau

NAK TAU TAK ??Where stories live. Discover now