Hari pertama ke sekolah baru yang membuat hati tidak berhenti berdegup laju. Mana tak laju first day lah,dah lah sekolah baru.Setiba di perkarangan sekolah, Ayah terus membawa dirinya untuk mendaftar ke sekolah barunya.
Selesai sesi pendaftaran, 'Achik,ayah pergi kerja dulu, balik nanti ayah ambil kamu, ok....'ayah memanggil nama mesraku dalam keluarga.'Ala ,ayah tak boleh ke teman Achik sampai balik, takut....tidak ada siapa-siapa yang kenal ni....'."Achik sayang, kamu sudah besar,belajar hidup sendiri dari hari ini...."kata Ayah.
Setelah kereta honda accord berlalu pergi, aku dibawa seorang kakak pengawas perempuan yang ku rasa senior , ke dewan sekolah, dimana tempat semua pelajar baru mendaftar untuk minggu orientasi tingkatan 1. Di dewan, ada yang memanggil, 'Aida.....Aida..... Aida... sini-sini'.
Melilau mata mencari punca suara yang menyeru namaku itu....
"La tak tahu pula , engkau berdua kat sini..."Aku berkata.
"macam mana nak tahu,orang itu, duduk terperap kat dalam rumah jer", sindir rakannya. Betul kata kawan-kawannya selepas keputusan upsr keluar ,aku tak keluar rumah kerana sedih keputusan upsr tidak memuaskan hatinya monolog Aida.
"hahahaha ",terhambur ketawa rakan-rakanya melihat gelagat Aida yang cuba membuat muka comel.
"dah-dah aku taw, ko lawa plus comel"kata Fifah
Hari ini hari perkenalan mengenai subjek-subjek yang bakal dipelajari ,guru-guru yang mengajar dan persekitaran kawasan sekolah. "hari yang membosankan" rungut Aida.
Setelah jam tepat 2.30 petang, tiba sebuah kereta honda accord kepunyaan ayahnya. Lalu,menghumbankan dirinya ke dalam kereta itu.'Macam mana hari ni ,first day lah orang kata....?'soal ayahnya.
"hurm, not interesting with this school, so bored but my feeling say it's just the begin,hurm macam tu lebih kurang lah ayah....hehehe...."jawab Aida bersahaja.
'Esok ,kamu pergi dan balik naik bas dengan Alang, nanti ayah bayar tambang basnya,ayah nak ambil kamu pergi dan balik tak sempat rasanya sebab kerja ayah tak menentu waktunya' . Aku faham kerja ayah sebagai mekanik dalam sebuah syarikat, bisik hati Aida.'Baik ,ayah' jawab Aida.
Nak tak nak kena jugak walaupun aku kata tak nak. Alang merupakan abang kedua Aida yang mempunyai rupa paras yang kacak yang menjadi kegilaan pelajar perempuan di sekolahnya , Alang adalah orang yang paling Aida rapat dalam keluarga, semua benda dia cerita dan kongsi semua kat Alang. Alang sporting orangnya dan cepat dapat to solve the problem.
Keesokan harinya, selepas solat berjemaah subuh satu keluarga aku kembali ke bilik ku untuk tidurr.
"Acik ,kejap lagi sekolah jangan nak tidur,"bebel Alang...."aaa..ok, acik baring jer..."Aku baring atas katil dan terlena.
Tiba-tiba aku terjaga, aku mencelik mata dan memandang jam atas meja belajarku ,6.45, aku menutup mata ku kembali dan terdengar orang memangil
Is: Acik!!!acik!!! ko tidur ye....
Aida: ye, tengah siaplah ni...
aku tergesa-gesa bersiap untuk ke sekolah kerana aku tertidur sebentar tadi.
Setelah siap,aku segera menyalami ibu dan ayah ku yang bersarapan di dapur yang menggeleng kepala melihat gelagat ku"Bye, ayah dan ibu"tangan aku mencapai mengambil roti dan bekalan yang ibu aku bagi.
Ibu: acik....belajar rajin2...
Is: Acik!!!! cepat sikit bas dah nak sampai ni
"yup, kejap!!!! , suruh bas tu tunggu acik..."aku buat lawak pagi.
Setelah siap memakai kasut ,aku berlari keluar dari pagar rumah dan memandang sekeliling, alang tidak ada."arrrrghhh, takkan aku kena tinggal".
"Boooommmm!!!!!" tiba-tiba suara dari belakang, gila tak terkejut, bagai nak gugur jantung pagi-pagi kena sergah.
"haishhhh,Alang ni terkejut Acik taw".
"Tu lah,pagi-pagi buat lawak kan dah kena balik,ingat drive bas tu ada masa nak tunggu adik Alang sorang ni"aku tersengih di depan nya.
"ha.... tu bas dah sampai jom!!!!"kata Alang dengan muka poyonya.
Aida menaiki tangga bas, mata melilau mencari tempat duduk yang kosong dan duduk.
Tiba di sekolah, aku terus pergi ke dewan dan mencari kawan aku .
Aku memerhati susuk tubuh yang ku kenal iaitu rakan baik ku di sekolah rendah dan berlari anak menuju ke dia. "hai, fifah...."tegurku. "hai, Aida.....dah baru nampak batang hidung,ingat sesat tadi.." ..
"dah jom masuk dewan dah nak mula."aku menangkat kening "manda???" Fifah menarik tanganku dan menjawab "ada kat dalam dewan, jaga tempat,jom!!!!" Ada seorang pengawas lelaki kat atas pentas sedang bercakap,muka putih ,tinggi dan kacak bisik hatiku.
"Tu "Fifah menunding jari kat lelaki itu"Tu abang Akif yang akan mengurus kita hari ini." "Ko kenal dia????"soalku"of course aku kenal dia ,kawan abang aku,ingat Abang fi"jawab Fifah.
"Ooooo,aku lupa abang ko form 5 sekolah kat sini jugak.""hihihihi,handsome abang ni" bisik Manda dengan ketawa kepada diriku.Hurm dia memang suka gelak,walaupon orang tak buat lawak.
"bolehlah....."aku menjawab. Abang tu memperkenalkan diri dan menggelar diri sebangai Abang Akif.
"Assalamualaikum semua ,sekarang kita main game....nak???"berkata Abang Akif dengan sportingnya.
Kita orang kena main game, cari orang yang lahir sama bulan tapi tak nak dengar suara.Masing-masing tunjuk jari dengan mengetap bibir diri sendiri.
Ha.....aku jumpa tiga orang yaang lahir sama bulan satu perempuan dua lelaki. Eh,jap ni budak lelaki satu sekolah rendah aku
,mamat ni ramai orang kata dia yang paling handsome dalam sekolah rendah aku dulu.Farizizuddin!!! Dia senyum memandangku.Aku bingung seketika.."dah kenapa mamat ni???"... Lepas tu kitaorang kena pecah ikut kumpulan mengikut kiraan nombor yang ditetapkan.
Thank a lots for reading this stories.....#^_^#but still have many lack in this chapter︶︿︶.....wait for next chapter will be update..!!!
YOU ARE READING
Cinta Pertama
RomanceMengisahkan seorang pelajar yang bernama Aida yang baru memasuki alam sekolah menengah. Lelaki pertama yang dikenalnya, Azroy yang juga merupakan senior di sekolahnya.Rupa-rupa Aida telah menyukai Azroy setelah sekian lama. Senyuman manis yang sel...