Chapter 7

163 4 0
                                    

Di waktu petang itu, Ibu Is sedang membaca majalah wanita yang baru di belinya semalam di beranda dapur.

" Acik.., ibu ada buat cekodok pisang atas meja tu, bawa ke luar makan sama-sama...kejap lagu ibu join kamu semua..." sebaik melihat Aida sedang membancuh air.

"baik ibu, tapi kan ibu, abang Irfan datang...nanti tak cukup lah, dah lah cekodok pisang ibu tu sedap, kalo boleh acik nak makan banyak..."Aida sambil tersengih ke arah ibunya.

" Acik, jangan kedekut,tak baik...nanti, ibu buat lagi khas utuk kamu..."Ibu.

"hahaha...acik bergurau jerlah ibu...kalo acik nak makan banyak , nanti acik minta resepi, biar acik yang buat sendiri ..agak-agak sedap tak ibu?" Aida.

"wah!!! anak ibu nak belajar masak cekodok...bagus2...nanti ibu ajarkan..kalau anak ibu yang cantik ni buat mestilah sedap..."

"hahaha...ibu puji lebih lah, ni lagi bersemangat nak buat...bila ibu nak join kat luar?" Aida.

"Kejap lagi, ibu join...nak abiskan baca majalah kejap" Ibu.

*************************

Di luar rumah,

"Abang Irfan...ajarkan main macam abang bole?" Amir.

"hahaha...kenapa?"Irfan.

"wow, ko macam dah orang pro jer main ke jurulatih pemain badminton dunia?" Is mengusik...

"hebat bukan..." Irfan tersengih sambil mengangkat kening ke arah Is.

"urmmmm...tu yang malas puji tu, angkat bakul sendiri..."Is mengelengkan kepala.

"hahahaha....aku gurau jerlah...masa aku sekolah rendah, ayah aku selalu hantar aku training badminton untuk streching anggota tubuh badan aku yang pemalas nak bersukan..."

"Amir..., bila-bila masa sahaja Abang Irfan boleh ajar kamu main..."berkata Irfan memandang Amir...

"hurm, bagus...Abang Irfan ajar sekarang..."Amir.

"la...Amir, aku kan ada , tak yah menyusahkan Abang Irfan..."Andak menjawab.

"hurmm...tak nak, ko tu jurulatih macam harimau, garang betul..."jawab Amir ke arah Andak.

"urm, camna tak garang, tak nak dengar cakap aku, kan nak jadi pandai kena disiplin diri dulu..."Andak berkata dengan nada yang lembut.

"ha...dah2 , jangan nak gaduh2...nanti Alang , cubit dua -dua, Amir minta maaf kat Andak dan Andak minta maaf kat Amir..." Is.

Mereka berdua bersalaman dan berpelukan tanda bermaafan. Tiba-tiba , Andak mencubit pipi Amir yang tembam tu dengan berkata...

"Hurm, adik yang comel ni... geram!!!"

Kemudian, Amir pun mencubit pipi Andak dan berkata

"Hurm, andak yang comel ni... geram!!!"

Kemudian mereka semua ketawa melihat aksi dua beradik ni...

Setelah beberapa minit, Aida keluar dengan membawa dulang yang berisi makanan dan air.

"Alang , Andak, Amir...ni ibu suruh makan petang "Aida memanggil adik-beradiknya untuk menjamu selera waktu petang.

Mereka pun datang ke beranda luar rumah yang mempunyai meja dan kerusi tempat untuk bersantai.

"ha...Abang Irfan kenapa berdiri kat situ?...ni makan cekodok ibu ni," Aida berkata.

"Tadi , Aida tak jemput abang Irfan makan pun...tu yang tak datang" Irfan.

"Oh, ye ke...? tak panggil ea... sorry tak perasan...tapi abang datang makan je buat muka tak malu..."Aida tersenyum.

Cinta PertamaWhere stories live. Discover now