C2SI????

31 3 9
                                    

"Sebenarnya saya... Hmm... Mak saya ada call saya yang dah janji untuk tunang kan saya dengan anak lelaki kawan dia" kata Miss Bibik.

"Hah... Really??" kata Mister Bobok dengan perasaan terkejut.

"Saya mintak maaf sangat dekat awak" kata Miss Bibik dengan perasaan bersalah.

"Hmm... Tak pe lah... Mungkin ini dah takdir awak... Saya redha..." kata Mister Bobok dengan pasrah.

Keesokan paginya... Miss Bibik mencelik matanya lalu ke bilik air. Dia membasuh mukanya di depan cermin. Tiba tiba dia ternampak Mister Bobok di dalam bilik airnya. Rupanya ia hanya lah hayalan Miss Bibik sahaja.

Kemudian, dia turun ke dapur.

"Hello sweetheart... Bangun dah... Ni mama ada masak makanan favourite awak..." kata Mamanya dengan teruja.

Mamanya terlihat bahawa anak nya seperti ayam berak kapur... Jadi mama nya pun bertanya...

"Apa tak kena ni? Period eh? Tanya mama nya tergelak sendiri.

"Mana ade period... Kan baru lepas kena hari tu..." jawab Miss Bibik.

"Alamak jujurnya anak mama ni..." kata mama nya.

"Ok cuba cerita kat mama apa terjadi..." kata mama nya dengan perasaan ingin tahu.

"Hmm... Mama pasti takkan bagitau papa pasal hal ni?" tanya Miss Bibik dengan rasa berhati hati.

"Ok... Mama bersumpah atas na..." mama tidak habis cakap disampuk oleh anaknya...

"Eh Mama... Mana boleh sumpah... Ayokk... Janji je dah cukup" tegur anaknya.

"Owh... Sorry... Ok Mama berjanji atas nama atuk kamu nenek kamu oyang kamu..." sekali lagi percakapan nya di sampuk.

"Ma... Kenapa sampai atuk nenek oyang segala bagai ni... " janji dengan nama Allah..." tegur anaknya sekali lagi.

"Ok Mama berjanji dengan nama Allah yang maha pemurah lagi maha penyayang... Yang menguasai... " percakapan nya sekali lagi disampuk...

"Ma dengan nama Allah je dah cukup... Tak payah lah sampai baca maksud Al Fatihah... " kata anaknya...

"Ok kali ni betul betul... Mama berjanji dengan nama Allah Mama akan tidak memberitahu Papa pasal perkara ni" kata Mama nya.

"Ok... Sebenarnya... N(nama manja bila cakap dengan mak) tak suka lah dengan bakal suami N yang Papa pilihkan tu" kata anaknya..

"Kenapa pulak?" tanya Mama nya.

"Sebab dia tak de ciri ciri lelaki idaman N lah" jawab anaknya.

"Mama ingat tak ciri ciri calon suami N?" tanya anaknya...

Mama nya hanya berpura pura ingat sedangkan tidak diingati oleh nya...

"Mengikut kepada buku C2SI (ciri2 suami idaman) yang ditulis sendiri oleh N... Ciri pertama... Lelaki" kata anaknya.

"Kan calon suami kamu tu lelaki... " kata Mama nya.

"Ok ciri kedua... Kuat agama..." kata anaknya lagi.

"Mama dengar Papa kamu kata yang calon suami kamu tu selalu ke masjid" kata Mamanya...

"Ok yang terakhir suka membantu orang yang dalam kesusahan..." kata anaknya.

"Mama tak pernah dengar pulak yang dia selalu tolong orang ke ape" kata Mama nya...

"Hah... See... Tak cukup ciri ciri calon suami N..." kata anaknya...

"Habis tu kamu nak buat ape?" tanya Mama nya.

"Saya akan selesaikan nya sendiri... Mama tak perlu buat apa apa... N tau nak buat ape..." kata anaknya.

Dia naik ke biliknya bagi mengambil telefonnya. Setelah itu, dia menelefon Mister Bobok.

"Hello... Assalamualikum..." kata Miss Bibik.

"Hello... Waalaikumsalam..." jawab Mister Bobok.

"Awak nak ape eh... Awak dah tinggalkan saya masa di kedai makan semalam, sekarang awak call saya... Awak nak ape... " kata Mister Bobok dengan marah.

"Boleh tak kalau awak dengar dulu... Sebenarnya saya nak bagitau kenapa saya tinggalkan awak semalam..." kata Miss Bibik.

"Owh ye ke... Kenapa tak cakap awal awal... Hah bagitau lah" kata Mister Bobok dengan perasaan bertukar.

Miss Bibik memeriksa telefonnya jika ianya rosak... "Awak ke tu?" tanya Miss Bibik.

"Ye lah saya kenapa?" tanya Mister Bobok.

"Owh terus bertukar perasaan" kata Miss Bibik.

"Tadi tu saya gurau je" kata Mister Bobok.

"Sebenarnya saya merajuk masa tu..." tidak habis di cakap Mister Bobok menyampuk...

"Awak period ke?" tanya Mister Bobok.

"Ei awak ni sama macam mama saya... Dua dua kata saya period" kata Miss Bibik dengan marah.

"Ok let's do this real... Saya di suruh kahwin dengan menantu pilihan Papa saya... Sebenarnya saya tak suka pun..." kata Miss Bibik.

"Tak pe lah... Mungkin bukan jodoh kita... Saya redha... Awak terima je lah" kata Mister Bobok.

"Tapi...." belum sempat Miss Bibik habis bercakap Mister Bobok telah off call.

*******SEKIAN TERIMA KASIH*******

Miss Bibik vs Mister Bobok Where stories live. Discover now