Sedang Azemah khusyuk meneliti satu persatu gambar yang di post oleh rakan rakannya di laman sosial instagram, tiba-tiba telefon bimbitnya berdering. Butang hijau segera ditekan untuk menjawab panggilan yang diterima dari Jaafar, sepupunya.
"Aze, you tahu tak gambar Tim tengah viral sekarang?"
"Viral?? Gambar apa?!"
Aze yang tadi duduk terus berdiri. Terkejut mendengar berita yang disampaikan oleh sepupunya itu.
"Gambar dia with this one girl. Surprisingly I tak pernah tengok pulak perempuan tu. Wait, I'll send it to you."
Pesanan mesej dari Jaafar diterima. Aze dengan segera membuka gambar tersebut.
Di-zoom in, zoom out.
Zoom in sekali lagi.Aze menelefon Jaafar semula.
"Who's that girl?"
"I don't know. You better ask Tim before this picture sampai dekat Daddy you. Masak nanti."
Panggilan daripada Jaafar dimatikan. Lantas, Aze menelefon adik bongsunya untuk mendapatkan kepastian. Dah tak senang duduk dibuatnya. Rasa serba tidak kena.
Apa lagi kali ni Tim? Sejak Mateen dikenali di Sukan Sea, setiap gerak langkahnya pasti akan diperhatikan dan menjadi bualan netizen.
"Hello?"
"Who is that girl with you in that photo?!" soal Azemah sejurus mendengar suara adik bongsunya."Hold on, Aze. How did you know about this?" balas Mateen.
"Seriously Tim? Are you kidding me?! It's already on social media. Who is she?"Mateen ditalian hanya membisu.
"Hello, Tim!!"
"Okay. Sh- She's my future wife." balas Mateen senada
"What?! Future wife?!" teriak Aze.
"I'm getting married." jawab Mateen.Azemah dapat merasakan ada sesuatu yang tidak kena dengan adiknya itu. Tidak mungkin dia membuat keputusan yang terburu-buru sedangkan keputusan itu akan merubah hidupnya.
"Oh crazy little boy, can you please be serious for once?!!"
"I'm serious right now. Daddy already knew about this."
"WHAT?! Don't tell me you did this because of Daddy..""Aze.."
"Apa lagi Tim?! Hah?! So now, you are telling me that you don't love her? But you guys are getting married? Just because of that photo?"
Dia tahu adiknya itu sanggup melakukan apa saja demi melihat ayahandanya tersenyum walaupun terpaksa menyakiti dirinya sendiri. Mengikuti segala yang dihajati tanpa memikirkan baik dan buruknya.
Mateen menarik nafas panjang sebelum memulakan cerita.
"Okay okay, actually we were on the same trip to Sydney. She slipped and I was there to help her. I didn't know that someone was taking our photo. Daddy thought that she's my girlfriend. So, he wants us to get married as soon as possible."
"Then, why didn't you tell daddy about the truth?! I really hope that you're not serious about this, Prince Mateen. You tahu kan kahwin bukan benda yang boleh dibawa main." Azemah naik marah. Berang dengan sikap adiknya.
"Aze.. That photo has gone viral. I can't do anything. You know daddy really well."
"Abdul Mateen, sorry but not so sorry. I'm not going to support you this time. You guys kahwin tanpa cinta. What do you think hah boy?! Don't you have mercy on that girl? Kena masuk dalam dunia kita. You sendiri tahu it's not easy to be in our world."
"Aze, I can do nothing. I just need to go with the flow. Hopefully, everything goes well. I need you to support me, please.." rayu Mateen.
"Okay then. Talk to you later. " jawab Azemah, akur dengan keputusan yang dibuat oleh adiknya. Tak guna dia membantah. Keputusan telah pun dibuat.
YOU ARE READING
Captain Abdul Mateen
Fanfiction"We need to get married, Hasha"- MATEEN "Hah? Why? There's a lot of other options, Mateen. But not this one. It's crazy"-HASHA "For the sake of our fans and nama baik istana" -MATEEN "Excuse me? They're your fans" -HASHA "They use to be my fans but...