Bro 5

380 12 5
                                    

Tengahari tu selepas kelas. Amir dan Daniel duduk semeja berhadapan di kantin. Masing-masing pandang memandang. Sesekali Amir membetulkan semula rambut nya yg jatuh melepasi kening nya sambil hujung mata nya memandang tepat ke arah Daniel.

Daniel pula mati kutu apabila duduk berdepan dengan Amir. Timbul pulak rasa menyesal dalam diri dia bila terlepas cakap pagi tadi.

"Ni semua sebab kau lah Ana" Hati Daniel terasa geram apabila teringat akan adik perempuan nya si Ana Maria.

Amir:
So kau nak duduk tengok muka aku je ke ni?

Daniel:
Ah...hmm takda lah. Aku just nak cakap better kau abaikan jer lah apa yang aku kata kat kau pagi tadi huhu

Amir memandang tepat ke arah Daniel apabila dia menyuarakan untuk tidak meneruskan tawaran tersebut.

Amir:
Wah wah wah...macam tu lah lelaki sesuka hati je. Time nak cakap. Bila tak nak buang macam tu jer kan.

Daniel:
Eh kau jangan nak over yea. Kau pon lelaki huh.

Amir:
Alaa jangan lah marah. Gurau je pon. Kalo ko marah-marah macam ni pon hensem gak ek. Hehe

Daniel:
Eh dah lah. Jangan nak mengada. Kau abaikan jer lah.

Daniel bingkas bangun untuk berlalu pergi dari situ sambil mengemaskan cawan dan sudu yanga berada di hadapan nya. Lantas Amir segera merangkul tangan Daniel

Amir:
Ok. Aku terima kita jadi couple untuk seminggu. Tapi after that kalo kau jatuh cinta dengan aku it's totally not my fault ok!

Seloroh Amir sambil mengenyitkan mata kiri nya ke arah Daniel. Dan terus berlalu pergi meninggalkan Daniel termanggu-manggu kebingungan.

Daniel:
Hey Amir. Nanti dulu lah. Hoi...

Amir memusingkan badan nya sambil memberikan ciuman layang ke arah Daniel. "See you tomorrow sayang. Don't forget my present esok!".

~~~***~~~

Dalam rumah. Malam tu Daniel hanya terbaring memandang siling sahaja. Tidak tahu bagaimana untuk memberikan reaksi apa yang telah berlaku pada sebelah paginya tadi.

"Dush" ! Pintu bilik nya dibuka dengan kuat. Dia terperanjat dan lantas bangun sambil memeluk bantal dengan kejap di dadanya. Kelihatan adiknya Ana berdiri di muka pintu sambil mendengus turun naik nafasnya sambil mencekak pingang.

Ana Maria:
ABANGGGGGGG!!! apa yang abang dah buat ni?

Daniel:
Ish kau ni dah kenapa? Tak boleh ke ketuk pintu bilik elok-elok dulu hah. Huh.

Ana Maria:
Tak kira. Ana nak abang cancel tawaran abang dengan Amir tu. Sejak bila abang berminat dengan lelaki ni hah? Ana bagi tahu ibu nanti.

Daniel:
Owh so now kau dah tahu lah yea.

Ana Maria:
Eh Hello! Semua orang dah tahu lah. Abanggg...please. Jangan macam ni. Please lah I tak nak bermadu dengan abang kandung sendiri ok!

Daniel:
Eh apa yang kau merepek ni. Eh wait! Semua orang dah tahu? Maksudnya? Macam mana diaorg boleh tahu pulak?

Ana memandang sinis tepat ke arah Daniel sambil "rolling her eyes".

Ana Maria:
Owh you tak tahu eh! For your info bila Amir dah terima seseorang untuk jadi couple dia, then dia akan announce dalam IG, FB and his other media social dia. So then semua orang pakat-pakat share and like then viral so semua orang tahu lah!

Tidak semena-mena ruang di dalam bilik Daniel berpusing-pusing mengikut pusingan biji mata nya. Daniel mundar mandir menarik-narik dan menepuk-nepuk pipi dan muka nya. Peluh mulai merecik di dahinya.

Dia seakan tidak keruan apabila mendengar kata-kata dari adiknya itu yang mana semua orang dah tahu yang dia telah meng-offer Amir untuk jadi couple untuk seminggu. Macam tak percaya yang dia juga terjebak dalam hal-hal mengarut ini. Fikiran nya mulai ligat mencari alasan apa yang harus diberikan kepada kawan-kawan nya esok di sekolah.

Daniel:
Owh noooo...arrrgggh habis lah kalau semua orang dah tahu. How? How? Howwwwww?

Bantal di lempar tepat ke arah muka Daniel.

Ana Maria:
Excuse me! Jangan nak over boleh tak. Abang suka kan nak react over-over macam ni. Please lah...

"Dummm" pintu bilik nya di tutup kembali dengan kuat.

Mummy:
HOIIIIII!!! RUNTUH SAT LAGI RUMAH NI KANG HAH. #*akh28shwjsgeoxgfwu7j*#

Mummy terus membebel tak henti-henti.

...~bersambung~...

Bromance Dude!Where stories live. Discover now