pakolliset alku löpinät

2.1K 85 6
                                    

Kirjoittaminen, tekstin tuottaminen on aina kiehtonut mua. Rakastuin omien tarinoiden luomiseen yläasteella, kun luin netistä muiden tekemiä kirjoituksia ja tutustuin roolipelaamiseen. Tai siis tämä oli se aika jolloin kiinnostuin ihan kokonaisten romaanien luomisesta. Ala-asteelta lähtien olen kirjoitellut novelleja. Rakastin äidinkielen tunneilla tarina tehtäviä.

Kerran törmäsin sitten blogiin, jossa blogin kirjoittaja jakoi vinkkejä, mitä tarinoiden luomiseen kuuluu. Listasin sitten ylös nopeasti tärkeimmät. Vihko johon ne listasin jäi pölyyntymään muiden vihkojen tavoin erään laatikon pohjalle, mutta nuo vinkit jäivät mieleeni.

Tässä muutama viikko sitten tein kevät siivousta ja törmäsin vanhoihin vihkoihini. Aloin lueskelemaan niitä. Osan heitin jopa roskikseen, sillä niissä oli vanhoja muistiinpanoja oppitunneilta. Lopulta törmäsin sitten tähän kyseiseen vihkoon, johon olin ylös listannut nämä vinkit ja jopa muutaman silloin hyvältä kuulostaneen tarina idean.

Tämä kovakantinen, kuppikakkukierrevihko sylissäni aloin kirjoittamaan saman tekstin ylös google driveen. Tiedän, että tämä paikka on täynnä toinen toistaan upeampia kirjoittajia ja teillä jokaisella on omat tyylinne. Joskus on kuitenkin hyvä istua alas ja miettiä kunnolla sitä tekstiä jota on lähtenyt kirjoittamaan. Sitä ideaa, joka on muutaman minuutin tai kuukauden muhinut siellä ajatuksissa.

Olen harmikseni unohtanut alkuperäisen blogin nimen, mistä nämä neuvot noukin enkä voi siis jakaa sitä teille. Voin kuitenkin jakaa teille nämä sanat, jotka ovat minua auttaneet kirjoittamisessa ja kerron jopa omatkin mietteeni.

Jos joku teistä tunnistaa alkuperäisen tekstin, jonka olen lainausmerkeillä laittanut niin kertokoon muistaako blogin nimeä. Onko sitä vielä olemassa? Onko kenties tekstin kirjoittaja julkaissut täällä jotakin? Oli tai ei, häntä silti kiitän suuresti näistä viisaista sanoista, jotka ovat kahdeksan ensimmäistä lukua tässä opuksessa. Tästä eteenpäin kirjoitetut ovat havaintojani, löpinöitäni tarinan kerronnasta, hahmojen luomisesta, eri genreistä yms.

+ Suosittelen myös lämpimästi lukaisemaan Elizabeth Gilbertin kirjoittaman teoksen Big Magic - Uskalla Elää Luovasti.

KIRJAILIJAKSI - miten luoda omia kertomuksia 101Where stories live. Discover now