Kirjoittaminen ei ole pelkästään kahdeksan askeleen ohjelma. Ajattelin jättää tämän tällaiseksi teokseksi, jossa olisin jakanut ainoastaan nuo vinkit, mutta näin hetken aikaa asiaa pohdittuani huomaat että päädyin erilaiseen lopputulokseen.
Tämä osa on tavallaan jatkoa osalle viisi - hahmot ja tällä kertaa käyn hiukan läpi jokaisen tarinan toiseksi tärkeintä hahmoa nimittäin tarinan antagonisti eli roisto. On hyvin vaikeaa kirjoittaa tarinan pahiksesta ja usein olen huomannut, että kertomuksen roistot ovat pahalla puolella vain koska jonkun siellä on pakko olla. Roistojen täytyy kuitenkin olla uskottavia ja vaikka lukija ei voisi siihen samaistua täytyy tämän motiivit teoilleen olla täysin selvillä.
Jokainen on sankari - Ihan niin kuin protagonistillasikin on tavoitteita, toiveita ja unelmia niin on myös antagonistillasikin. Luodaksesi konfliktin tarinan sankari ja roisto tulevat haastamaan toisensa. Tekevät kaikkensa voidakseen saavuttaa oman unelmansa ja estää tätä toista pilaamasta sitä. Jokainen on oman elämänsä sankari.
Paljasta heidän taustansa - Näytä lukijoillesi, ettei antagonistisi ollut aina paha. Jotta tämä olisi mahdollisimman todellisen tuntuinen roistot eivät ole koskaan julmia, manipuloivia tai tuhoisia vain sen luoman efektin vuoksi. Jokaisen teon takana on syy, joten anna lukijalle tilaisuus tietää se syy.
Mitä he rakastavat? - Anna lukijoille tilaisuus pieneen tai suureenkin empatiaan roistoa kohtaan. Jopa silloin vaikka lukija ei olisi yhtään samalla tasolla antagonistisi motiivien kanssa. Kuvaile roistosi koko menneisyys, matka jonka tämä on tehnyt, joka teki hänestä sen mikä hän on.
Ei stereotypioita! - Kaikkein eniten kirjailijamaailmassa vihaan itse stereotypioita. Älä jää siihen ansaan loukkuun, että tekisit roistostasi suoraan psykopaatin tai että tällä on persoonallisuus häiriö. Ole luova, uniikki ja keksi syvempiä tapoja, syitä miksi.
Peilikuva protagonistille - Kirjoittaessa aina kannattaa muistaa, että tarinan sankari ja rosvo ovat toistensa peilikuvat. Heillä voi olla yhteisiä asioita sekä ennen kaikkea suurempia vastakohtia. Tämä antaa rosvolle hyvän syyn ja mahdollisuuden kertoa sanakrista totuuksia, joita tämä on yrittänyt salata tai piilottaa.
Kuvaile heitä - Kerro millaiset ovat kertomuksesi pahiksen fyysiset ominaisuudet ja kerro kaikki pikkuiset luonteenpiirteet, mitä tällä on. Millaisia tapoja tällä hahmolla on? Mitä hänellä on päällään? Jälleen kerran, älä kallistu stereotypioiden suuntaan. Kaikki roistot eivät tarvitse arpia, mustaa viittaa tai edes maskia peittämään heidän henkilöllisyyttään. Tämän ei tarvitse olla maailman rumin ilmestys.
BINABASA MO ANG
KIRJAILIJAKSI - miten luoda omia kertomuksia 101
RandomOletko miettinyt kirjailijan uraa, tarinoiden luomista tai omien tarinoidesi parantelua? Kahdeksan ensimmäistä lukua sisältävät asioita, jotka auttoivat minua kun kirjoittaminen alkoi muuttumaan vakavemmaksi. Pieniä neuvoja, jotka olen muistanut ja...