Sinulla on idea tarinaan - mutta mistä tiedät tämän olevan kirjoittamisen arvoinen? Miten selvität onko parempi idea jättää tämä tarina vain ideaksi vai toteuttaa siitä suurempi kertomus? Onko mahdollista saada asia selville ilman tarinan hahmottamista tai ensimmäisen luonnoksen kirjoittamista? Vastaus on KYLLÄ!
Ikävä juttu on ettei jokainen idea ole sen arvoinen, että voisimme kuluttaa kirjoittamiseen tarkoitetun aikamme sen idean kehittämiseen romaaniksi. Ei ole oikeasti pahempaa kuin ajan tuhlaaminen ideaan, joka ei kanna hedelmää.
Tässä luvussa tulen jakamaan kanssasi erilaisia "harjoitteita", joilla voit testata tarinasi ideaa. Nämä harjoitteet auttavat sinua selvittämään jos tämä idea on sellainen, jota sinuna kannattaa lähteä kirjoittamaan.
harjoite #1 - kirjoita tarinasi logline // Logline on niin sanotusti tiivistelmä, jonka luot tästä kyseisestä kirjasta, joka mielessäsi on. Tosin vain 1-2 lauseella. Tämä kertoo sinulle kuka on päähahmosi, mikä on konflikti ja mitkä ovat panokset. Tämä on se KUKA, MISSÄ, MITÄ ja MIKSI jonka luot tarinallesi. Tämän ei kuulu kertoa tarinasi MITEN asioita taikka lopputulosta.
Tätä harjoitusta varten kehittele siis tarinasi vähintään kahdeksi lauseeksi. Tämä auttaa sinua tajuamaan oletko vain innostunut parista mahtavasta kohtaus ideasta, vai tahdotko oikeasti kehittää tarinan jopa näiden kohtausten ympärille.
Jotta vielä ymmärtäisit hiukan, mitä tarkoitan otetaan pari esimerkkiä tähän väliin:
STAR WARS: A NEW HOPE // Luke Skywalker, maalaispoika, liittyy kapinoitsijoijiin pelastaakseen prinsessa Leian pahalta Darth Vader:lta ja koko galaksin Empiren rakennuttamalta maailmoja tuovalta Death Star planeetalta.
JURASSIC PARK // Esikatselukierroksen aikana huvipuistossa sattuu suuri sähkökatkos joka antaa kloonatuille dinosauruksille mahdollisuuden päästä ulos häkeistään.
UHRILAMPAAT // Nuoren F.B.I. kadetin on pistettävänsä luottamuksensa vankiin, manipuloivaan tappajaan, voidakseen saada kiinni toisenlaisen murhaajan, joka kynii uhrinsa.
Kun olet kirjoittanut yksilauseisen yhteenvetosi kysy itseltäsi sekä jos tahdot niin muilta - kuulostaako tämä tarina mielenkiintoiselta? Onko tämä sellainen jonka voisin itse lukea? Jos vastauksesi on kyllä siirry sitten seuraavaan harjoitteeseen. Jos vastauksesi on kuitenkin ei sinun täytyy joko uudelleen kirjoittaa logline:si ja keskittyä tarinan kiinnostavimpaan osaan tai sitten vain valita erilainen idea jota lähteä työstämään.
harjoite #2 - kirjoita tarinasi pitch // pitch on hiukan pidempi yhteenveto tarinastasi - yleensä noin 150 sanaa - joka ei paljasta lopetusta, mutta se kattaa kuitenkin tarinan pääkonfliktin sekä panoksen. Tämä yhteenveto on yleensä se joka esiintyy kirjojen takakansissa tai se voi olla sellainen jonka lisäät valmiiseen teokseen, jonka ehkä lähetät kustantajalle.
Kun kirjoitat tätä pitch:ä haluat vastata näihin kysymyksiin: KENESTÄ tämä tarina kertoo? MISSÄ tarina tapahtuu? MIKÄ on tilanne? MIKSI tällä kaikella on väliä?
Protagonisti: KUKA on tarinasi päähenkilö? Mikä tekee tästä hahmosta uniikin? Mitä tämä hahmo tahtoo tarinan alussa? Konflikti: WHAT is the situation? MIKÄ on tilanne? Mitä protagonistisi yrittää saavuttaa tai nujertaa? Kuka tai mikä on kaiken sen tiellä, mitä päähenkilösi yrittää saavuttaa? Panos: MIKSI tällä kaikella on väliä? Mikä on se riski jos protagonistis ei saavutakaan tavoitettaan? Mikä on pahinta, mitä voisi tapahtua? Mitä hänen menestyksensä tai tapionsa merkitsee? Tapahtumapaikka: MISSÄ on tarinan tapahtumispaikka?
Otetaan jälleen pari esimerkkiä:
HOUKUTUS (Stephenie Meyer) // Isabella muuttaa isänsä luo tihkuisenharmaaseen pikkukaupunkiin. Hän on valmistautunut elämänsä tylsimpään käänteeseen, mutta tapaa uudessa lukiossa kiehtovan Edwardin - yliluonnollisen komean, älykkään ja arvoituksellisen pojan. Edward käyttäytyy Isabellaa kohtaan ynseästi ja vältellen, kunnes salaisuus selviää: Edward on vampyyri. Hän kuuluu perheeseen, joka on valinnut elämän ihmisyhteisössä ihmisverestä kieltäytyen!
Vaaroja uhmaten Isabella ja Edward rakastuvat. Perinteisessä mielessä he eivät toisiaan voi saada, mutta he kohtaavat ajatuksin ja kielessä, joka on rikasta, aistillista ja kaihoisaa. Edwardista tulee Isabellan suojelusenkeli, mutta kukaan ei ole kauan turvassa, kun vaara hiipii heidän kintereilleen suhteen ulkopuolelta. Onko mikään rakkauden voimaa suurempaa? (sanoja 94)
HARRY POTTER JA AZKABANIN VANKI (J.K. Rowling) // Vaarallinen velho Sirius Musta on paennut Azkabanin vankilasta, mistä yksikään vanki ei ole koskaan ennen onnistunut pakenemaan. Sirius Musta on vuosia aiemmin tuomittu kolmentoista ihmisen murhasta, ja nyt hän haluaa etsiä käsiinsä Harry Potterin. Tylypahkassa kiristetaan turvatoimia ja Azkabanin vanginvartijat, kauheat ankeuttajat, värvätään vartioimaan koulun porteille. Harry luottaa rehtori Dumbledoreen ja Tylypahkaan, mutta onko hän suojassa edes siellä? Miksi Sirius Musta etsii Harryä ja miksi ankeuttajien läsnäolo vaikuttaa Harryyn voimakkaimmin? (sanoja 70)
INGO - AALTOJEN KUTSU (Helen Dunmore) // Sapphire ja Connor sekä heidän Meren kansaan kuuluvat ystävänsä Faro ja Elvira ovat valmiita tekemään Ingon ylityksen, Meren kansan pernteisen aikuistumismatkan, jonne vain vahvimmat nuorista kutsutaan. Yksikään ihminen ei ole ennen saanut yrittää tätä vaikeaa taivalta. Ingon ylityksestä suoriutuminen on tärkeää, sillä Ingon ja Maan tulevaisuus riippuvat Sapphiren ja Conorin onnistumisesta.
Mutta Ingon johtajuutta tavoitteleva Ervys ei hyväksy puoliverisiä ja on päättänyt pysäyttää sisarukset keinoja kaihtamatta. Vaarallinen matka halki hyisien vesien on alkanut. (sanoja 73)
NÄKYMÄTÖN LAPSI (Tove Jansson) // Muumien ja heidän ystäviensä salamyhkäisessä maailmassa tapahtuu taas kaikenlaista kummaa. Kuulemme Nuuskamuikkusen kevätlaulusta ja pikku mönkijä Ti-ti-uusta, homssun kauheasta seikkailusta, Vilijonkasta, joka lopultakin koki pyörremyrskyn, eläkkeellä olevasta hemulista ja joka rakensi lapsille huvikentän, näkymättömästä lapsest, jonka rakkaus teki näkyväksi, hattivattien salaisuudesta ja muumien joulusta kuusen alla. (sanoja 46)
***
Tämän ihmeempää se ei ole! Kahden harjoituksen askel, jolla helposti saat selville onko tarina aikasi arvoinen. Jos tarina on oikeasti hyvä niin sehän kirjoittaa itse itsensä. Toisinaan pieni tönäisy on hyvästä ja tällainen pieni alku pohdinta on hyväksi. Muista kuitenkin myös luopua joistakin ideoista, sillä aivan kaikki eivät toimi. Jotkut ovat sellaisia, joiden hyllyttäminen on hyvä idea, mutta toisinaan ideasta on vain luovuttava. Älä kuitenkaan huolestu siitä vaan jatka eteenpäin! Jatka siitä huolimatta kirjoittamista sekä mielikuvituksesi harjoittamista.
ESTÁS LEYENDO
KIRJAILIJAKSI - miten luoda omia kertomuksia 101
De TodoOletko miettinyt kirjailijan uraa, tarinoiden luomista tai omien tarinoidesi parantelua? Kahdeksan ensimmäistä lukua sisältävät asioita, jotka auttoivat minua kun kirjoittaminen alkoi muuttumaan vakavemmaksi. Pieniä neuvoja, jotka olen muistanut ja...