Kuvailu on suurimmaksi osaksi monilla aina hakusessa, sillä kaikilla sanavarasto ei ole niin suurehko kuin olettaisi. Sen ainakin huomaa monesti nuorempien kirjoittajien joukossa. Itselläni ole alkuaikona vaikeuksia keksiä tapoja kuvailla asioita, mutta yritys oli kova, sillä pidän kuvailua hyvin tärkeänä osana kirjoittamista. Kuvailulla luodaan tunnelma, kerrotaan tapahtumat, paikka ja ennen kaikkea mitä kirjan hahmot tuntevat. Kaikki hahmot eivät voi kuitenkaan kuulostaa samalta, joten päätin aloittaa tämän "miten kuvailla" ns. sarjan antamalla muutamia sanoja joilla voi kuvailla toisen puhetapaa.
Kimeä - Kimeä ääni on korkea, kova ja hyvin epämiellyttävä.
Kireä - Tätä sanaa käytetään kun joku esim. ääni tai ilmaisu osoittaa toisen pientä hermostuneisuutta/jännittyneisyyttä.
Sakea - Äänen ollessa sakea se on hiukan vähemmän selkeä kuin normaalisti, sillä tunteet vähentävät äänen painoa.
Matala - Ääni joka on pääsääntöisesti lähtöisin kurkusta.
Heikko - Heikkoa ääntä on hyvin vaikea kuulla.
Möreä - Ääni joka on hyvin matala, lähtöisin syvältä kurkusta.
Tiukka - Tiukka ääni tai elekieli osoittaa jännittyneisyyttä.
Nouseva ja laskeva - Tällöin ääni on hiukan musikaalisesti, rytmisesti nousevaa ja laskevaa.
Hiljainen - Hiljaisen voi kuvata myös kuiskauksena.
Pehmeä - Ääni joka on hiljainen, rauhallinen.
Savuinen - Kun ääntä kuvaillaan savuiseksi se yleensä kuvaillaan seksuaalisesti viehättävää ja hiukan jopa mystistä ääntä. Samaa sanaa voi käyttää kuvaillessaan esim. silmiä.
Pauhaava - Pauhaava ääni on hyvin kova ja vakava.
Tukahtuva - Tukahtuva ääni on sellainen jonka joku aloittaa, mutta lopettaa kesken.
Tylsä/Väritön - Ääni jossa ei ole yhtään tunnetta mukana.
Värisevä/tutiseva - Jos ääni tai vaikka hymy on kuvattu värisevänä silloin se ei ole vakaa, jos on vaikka hermostunut tai innostunut.
Vinkuva/pihisevä - Ääni joka usein syntyy kun on vaikea hengittää.
Huojuva - Jos ääni on huojuva, heiluva, se menee silloin ylös ja alas, usein koska henkilöä pelottaa, hänellä ei ole itsevarmuutta tai hän on alkamassa itkemään.
Teennäinen - Teennäinen ääni tai puhetapa yleensä kuvaa englantilaista, hiukan ylemmän arvon henkilöä. Tämä sana kertoo ettet pidä jostakin joka puhuu teennäisesti.
Riehakas - Kova ääni.
Karkea - Matala, hiukan käheä ääni, jota ei ole kovin mielekästä kuunnella.
Hopeinen - Ääni joka on selkeä, kevyt ja hyvin miellyttävä.
***
Huomaa, että monelle asialle on annettu monta erilaista sanaa kuvaamaan esim. lujaa, korkeaa epämukavaa ääntä. Itse olen kokenut helpoksi, jos käytän koko ajan samaa sanaa kuvaamaan samaa asiaa ja tahdon hiukan värittää enemmän tarinaani kirjoitan sanan englanniksi Google kääntäjään ja se antaa erilaisia vaihtoehtoja, mitä tuo sana voi suomeksi tarkotitaa.
YOU ARE READING
KIRJAILIJAKSI - miten luoda omia kertomuksia 101
RandomOletko miettinyt kirjailijan uraa, tarinoiden luomista tai omien tarinoidesi parantelua? Kahdeksan ensimmäistä lukua sisältävät asioita, jotka auttoivat minua kun kirjoittaminen alkoi muuttumaan vakavemmaksi. Pieniä neuvoja, jotka olen muistanut ja...