011. Mikä tekee hyvän tarinan?

891 44 3
                                    

Tätä asiaa tulee aina pohdittua kun ajattelee tarinaa. Mikä tekee tarinasta koukuttavan? Sellaisen jota tahtoo lukea vain lisää. Ahmia koko tekstin. Mikä tekee tarinasta hyvän?

Dramaattinen sisältö - Hyvässä tarinassa on aina jokin mysteeri, jännitystä, yllätyksiä tai/ja ihmettelemisen aihetta. Muista ettei dramaattinen sisältö tarkoita välttämättä järkyttävää tai kiistanalaista. Se voi olla yhtä harmitonta kuin, ettei lukija tiedä päätyvätkö tarinan hahmot romanttisessa mielessä toistensa käsivarsien syleilyyn.

Kirjoita rytminen proosa - Oli tekstisi millaista tahansa, lue se ääneen jotta kuulisit tekstisi niin sanotun musikaalisen soinnun. Useat kirjoittamisen ohjaajat neuvovat kirjoittamaan lyhyitä, iskeviä lauseita. Lyhyemmät lauseet ovat täydellisiä, kun puhutaan kasvavasta vauhdista ja se auttaa lisäämään tapahtumien intensiivistä tunnelmaa. Suosittelen käyttämään runouden rytmistä rakennetta inspiraationa. Esimerkiksi japanilainen haiku on lyhyt kolmen rivin runo, jonka ensimmäisessä rivissä on 5 tavua, toisessa 7 ja kolmannessa taas 5.

"Hän saapui kotiin. Talo oli hiljainen. Liian hiljainen."

En sano, että sinun pitäisi kirjoittaa näin vaan käyttää tätä kirjoitustapaa vain inspiraationa. Tutkiessasi oman kirjoitustyylisi rytmiä voit löytää paremman tavan kirjoittaa lauseita. Kirjat sisältävät todella paljon lauseita, joten tee omistasi helpompia ja kivempia lukea. 

Luo muistettavia hahmoja - Jos et painanut jo osaa viisi kunnolla mieleesi, nyt on hyvä aika tehdä se. Panosta hahmoisi. Olivat ne tärkeitä tai eivät. 

Mutta miksi muistamme toiset hahmot paremmin kuin toiset? Koska heissä on joko yksi tai useampi piirre seuraavasta listasta; 1) uniikki ääni, persoona ja ilmaus 2) kiinnostavat (tai hämmentävät) tavoitteet sekä motivaatiot 3) virheitä ja heikkouksia, että myös vahvuuksia 4) erottuva olemus (ulkonäkö, kehon kieli, tavat)

Tee jokaisesta luvusta voimakas - Ole tietoinen siitä, mitä jokainen luku tekee tarinan kululle ja ennen kaikkea tiedosta se, mitä itse tahdot jokaisen luvun tekevän. Jokaisen luvun kuuluu olla "voimakas", jotta tarina olisi kokonaisuudessaan hyvä. Hyvät aloitukset luovat kiehtovia esittelyitä kirjailijan omaan maailmaan, hahmoihin ja juonen käänteisiin. Nerokkaassa keskikohdassa tarina voisi; 1) esitellä uusia hahmoja, jotka auttaisivat hahmojasi tai haittaisivat heidän matkaansa 2) lisää, jotka syventävät tarinasi kokonais kuvaa 3) paljasta miksi tarinasi hahmoilla on juuri se tavoite, minkä he ovat itselleen asettaneet 4) lisää jännitystä lisäämällä sen arvoa, joka hahmoille on tärkeää.

Syvennä juonta sivujuonella - Pohdi, miten sivujuonet voisivat vaikuttaa tarinasi kulkuun ja kokonaisuuteen. Miten pääset pisteestä A pisteeseen B? Alusta loppuun?

Mikä on edes sivujuoni? Sivujuoni on toissijainen juoni tai pieni osa tarinan pääjuonta, joka kulkee sen kanssa rinta rinnan sekä tukee sitä. Miten syventää tarinaasi sivujuonilla; 1) käytä sivujuonia saadaksesi lukija välittämään hahmoista 2) lisää sivujuonia, jotka paljastavat hahmojen persoonallisuuksia ja vaikeuta hiukan heidän edistymistään omaa tavoitettaan kohti 3) luo sellaisia sivujuonia, jotka laajentavat pääjuonta

Älä pidä vuoropuhelua itsestäänselvyytenä - Kysy; "Miten tämä keskustelu edistää tarinani kulkua?" Vuoropuhelun ansiosta me myös opimme tuntemaan hahmojen erilaiset persoonallisuudet, miten he katsovat maailmaa, jopa heidän omituisuutensa. Vuorupuhelu nimittäin palvelee koko tarinan kulkua. Eiväthän hahmot vain istu paikoillaan ja kerro toisilleen, mitä he söivät aamiaiseksi. Vuoropuhelu myös syventää tai jopa kehittää hahmojen välillä olevaa yhteyttä.

Hyvässä tarinassa hahmot eivät kuulosta oikeilta ihmistä  koko aikaa (vaikka he olisivatkin illuusio omasta maailmastamme). Tämä on sen takia koska hyvässä tarinassa: 1) hahmot useimmiten kertovat suoraan asiansa. Puheessa on vähemmän kohteliaisuuksia toisin kuin oikeassa elämässä. 2) He eivät käytä ns. täyttö sanoja kuten "niin ku" tai "ööö". 3) Hahmojen vuoropuhelu palvelee itse juonta. Se auttaa lukijaa ymmärtämään, mitä on tapahtunut, mitä tapahtuu ja mitä tulee tapahtumaan.

Lisää mukaansatempaava ympäristö - Mikä tekee hyvän tarinan? Sen lisäksi, että sinulla on jo unohtumattomat hahmot, mukautuva juoni, jännitystä, toimintaa ja vuoropuhelua? Upeat tapahtumapaikat. Hyvä tarina asettaa meidät aivan tapahtumapaikkojen sydämeen, juuri siihen maailmaan. Miten kirjoitat sitten hyvän tapahtumapaikan?

1. Tee paikasta hahmo. Älä vain anna talolle muotoa ja väriä. Anna sille myös hiukan persoonallisuutta. Onko se vanha ja kylmänkostea, estääkö se valoa pääsemästä sisään, vai onko se hyvin valaistu, hurmaava ja elegantti? Paikalle persoonallisuuden antamisen lisäksi anna sille jotain joka ei ole täysin tavallista. Tee siitä oikeasti kiehtova.

2. Anna paikan muuttua tarinan mukana. Kadut joilla hahmosi kasvoi tulisi muuttua kun hän myöhemmin palaa lapsuuden kulmilleen. Ei vain sen vuoksi, että paikat muuttuvat ajan kanssa, vaan ihan kiinnostuksen vuoksi. Vanhat naapurit ovat kenties muuttaneet pois tai kuolleet. Hahmot voivat tuntea erilaisuutta paikassa, joka oli niin tuttu monta vuotta. Löydä se tunneside, mikä meillä kaikilla on paikkoja kohtaan.

3. Rikastuta ympäristöä yksityiskohdilla. Jos kirjoitat oikeasta, historiallisesta tai nykyajan paikasta on sinun tiedättävä maamerkit. Ota tietoosi väestötiedot, heikommassa asemassa olevat paikat ja jopa ne hiukan rikkaamat. Tiedä se syy miksi paikka on niin tärkeä tai miksi siitä ei välitetä. Yksityiskohdat, sävykkyys ja ristiriitaisuudet antavat kaupungeille niiden omat sävyt sekä monimutkaisuuden.

Luo konflikti - Luo hahmoja joiden tavoitteet/persoonallisuudet eivät ole täysin samalla linjalla keskenään. Kun luemme sanan "konflikti" ajattelemme melkeinpä heti väkivaltaa. Sota esimerkiksi, tai psykologisia taisteluita vastustajien välillä. Mutta on olemassa monenlaisia konflikteja, joita voit käyttää parantaaksesi tarinaasi. Hahmojen sisäiset konfliktit luovat jännitystä, joka antaa lukijalle mahdollisuuden ihmetellä, mitä tuleman pitää. Hahmot voivat myös taistella ympäristöään vastaan. 

Kirjoittaaksesi hyvän konfliktin: 1) Luo ja tuo yhteen hahmoja joiden persoonallisuudet törmäävät. Tosi TV sarjoissa, kuten "Neljän tähden illallinen" valitaan yleensä julkkiksia joiden persoonallisuudet eivät välttämättä kohtaa niin hyvin. Sellaisia joiden välille syntyisi keskustelua. 2) Yhdistä erilaiset konfliktit yhteen kertomukseen. Se on oikeasti yllättävän kiinnostavaa kun jännitys syntyy monista erilaisista lähteistä. 3) Katso elokuvia ja/tai sarjoja, jotka ovat tunnettuja niiden konflikteista. Kirjoita itsellesi muistiinpanoja juonen kulusta, dialogista ja jopa kohtauksista. Kaikesta, mikä voi vain auttaa sinua kirjoittamaan.

Kirjoita upeita aloituksia - Esittele hahmot ja tapahtumasarjat niin että niitä on vaikea unohtaa. Alku on nimmittäin se osa jokaisesta tarinasta, joka kertoo onko tarinasta tulossa hyvä.

Mikä tekee hyvän tarinan? 1) Luo kysymyksiä, johin lukijan on pakko saada vastaus. 2) Vangitse lukija omaan kirjoitustyyliisi. 3) Esittele ne pää konfliktit ja/tai tarinasi hahmot (sekä mikä tekee näistä niin kiinnostavia) 4) Lupaa mielenkiintoinen lukukokemus. 

Anna tyydyttävä loppu - Miten tarinan lopetus ratkaisee ensisijaisen konfliktin?

Muista, että tarinan lopetus joko kasvattaa lukijan halua lukea lisää teoksia sinulta tai sitten ei. 

KIRJAILIJAKSI - miten luoda omia kertomuksia 101Where stories live. Discover now